امروزه نمای ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و جلوه بیرونی ساختمان مسکونی محسوب می‌شود، به طوری که ساختمان سازها پیش از شروع به ساخت، جلوه نمای ساختمان را مشخص می‌کنند که یک امر بسیار مهم در خرید و فروش منزل است. همچنین رعایت کردن المان رنگ منجر به اخذ مجوز شهرداری خواهد شد. اولین عنصری که موجب می‌شود زیبایی ساختمان به چشم بخورد، نمای آن است، زیباسازی فضای بیرونی ساختمان و نمای ساختمان به زیباتر شدن خیابان محله زندگی شما و شهر نیز کمک می‌کند و تاثیر به سزایی در افزایش سبک زندگی و کیفیت زندگی می‌گذارد پس انتخاب و طراحی نمای زیبا و مناسب که طبق اصول طراحی شده باشد از ضروریات ساخت خانه است. در این مقاله به بررسی انواع رنگ نمای ساختمان و میزان  جذابیت نماهای رنگی و رنگ‌های مناسب این کار می‌پردازیم.

همان‌طور که می‌دانید گاهی انتخاب کردن رنگ نمای ساختمان برای صاحب خانه دشوار است و رنگ نا مناسب می‌تواند موجب از بین رفتن جلوه نمای خانه و ناهمگون شدن آن شود.

جذابیت رنگی بودن نمای بیرونی

جذابیت رنگی بودن نمای بیرونی

هنگامی که نوبت به رنگ نمای منزل می‌رسد، انتخاب‌های بی‌نهایتی دارید. شما می‌توانید از رنگ‌های مختلفی برای نمای ساختمان استفاده کنید و ساختمانی جذاب داشته باشید که محیط زندگیتان را جذاب‌تر کند. با رنگ کردن نمای ساختمان، منزل چهره ی دوست داشتنی و زیبایی به خود می‌گیرد. برای جدید کردن نمای منزل می‌توانید با هزینه‌ای کم ، شکل ساختمان خود را به بهترین شکل به روز کنید. نمایی که هم تحسین همگان را به همراه داشته باشد و هم به سبک زندگی و بودجه شما بخورد زیرا بر ارزش خانه شما نیز می‌افزاید. برای این کار رنگ‌هایی را انتخاب کنید که ویژگی‌های معماری ساختمان شما را نمایان کنند.

انواع گوناگونی از رنگ‌ها به منظور نمای خارجی ساختمان تولید شده اند. رنگ به عنوان یک زبان جهانی شناخته می‌شود که باعث تحریک احساسات می‌شود و فرهنگ‌ها را شکل می‌دهد. در واقع رنگ قادر است احساسات و حالت‌ها را تغییر بدهد، فضاهای ویژه‌ای را به وجود بیاورد و در آرام بخشی موثر باشد .

انواع رنگ نمای ساختمان

رنگ آکریلیک

رنگ آکریلیک به دلیل مقاومت و دوام بالا، درخشندگی و انعطاف‌ پذیری محبوبیت بیش تری دارد. از جمله رنگ آکریلیک در این زمینه رنگ جوتن است.

رزین آکریلیک

رزین آکریلیک با حلال آب ضد قارچ، بدون بو، آسیب‌ ناپذیر، مقاوم در برابر اشعهu.v خورشید و سطحی سخت هستند. بر دو پایه آب و روغن است  و همچنین بر روی سطوح گچی، سیمانی، کناف و … مورد استفاده قرار می گیرند.

رنگ کنیتکس

یک رنگ‌ نما، بر دو پایه آب و روغن است. نوع روغنی آن مناسب رنگ‌ آمیزی نما و سطوح خارجی ساختمان است .دو ویژگی عمر بالا و مقاومت در برابر رطوبت این رنگ را برای نقاشی نما محبوب کرده است.

رنگ‌ روغنی

مقاومت در برابر رطوبت باعث شده رنگ های روغنی محبوبیت خوبی داشته باشند این رنگ برای کلیه سطوح خارجی به‌ خصوص نرده، در و پنجره فلزی کاربرد دارد. بر پایه حلال نفتی است و قابل شستشو نیز می باشد.

رنگ اپوکسی

یکی دیگر از رنگ نما های ساختمانی است که در برابر فرسایش مقاوم و دارای عمر طولانی است. مانع از نفوذ آب و روغن به داخل بتن می‌شود. در واقع بخش های صنعتی میزبان اصلی این نوع رنگ هستند. همچنین در منازل و اداره ها از این رنگ به دلیل مقاومت بالایی که دارد در کف پوش ها  استفاده می کنند.

رنگ نانو

این رنگ به دلیل عایق بودن و کیفیت بالا در برابر عوامل جوی گزینه مناسبی برای رنگ آمیزی نمای ساختمان است.

رنگ نانو از جمله رنگ های باکیفیت رنگ نما ساختمان است که قابلیت هایی دو چندان دارد که قطعا با شنیدن مزیت های آن مشتاق استفاده از آن خواهید شد. این رنگ تولید شرکت نیوکالر است که در صورت سفارش سازی رنگ نمای ساختمان را بصورت نانو تولید و عرضه می کند.

از خصوصیات مهم رنگ نانو می توان به آب گریزی، ضد گرد و غبار، ضد آلودگی محیط، عایق گرما و سرما، ضد لک، مقاومت بالا و زیبایی ساختار آن اشاره کرد.

 با رنگ نما نانو دیگر نگران رنگ و رو رفتگی ظاهر ساختمان نخواهید بود و آلودگی های محیط در کلان شهر ها ساختمان ها را زشت و نا زیبا نخواهد کرد.

رنگ بافت دار

رنگ بافت دار یک انتخاب خارق العاده برای رنگ نمای ساختمان است که به آن طرحی جذابی و متفاوت می‌بخشد. این نوع رنگ به خوبی ایرادات روی سطح دیوار را می‌پوشاند.

خواص الاستیکی رنگ برای رنگ آمیزی نما ساختمان

الاستیک به معنای کشسان و رنگ الاستیک رنگی است که خاصیت کشسانی دارد.

اگر انتخاب شما برای رنگ نما ساختمان رنگ‌های الاستیک باشد بهتر است،زیرا این رنگ‌ها انعطاف پذیر هستند و تا حد ممکن ترک‌های زیر سطح را مخفی می‌کنند. توجه داشته باشید که رنگ الاستیک حتما با ضخامت مناسب روی سطح مورد نظر اجرا شود تا در برابر ترک‌ها مقاومت کند و نکته بسیار مهم دیگر این است که کسی که این رنگ را بروی سطح نمای ساختمان رنگ آمیزی می‌کند باید فردی حرفه‌ای و خبره باشد.

ویژگی‌هایی رنگی که برای رنگ آمیزی نما مورد استفاده قرار می‌گیرد

انتخاب بهترین و با کیفیت‌ترین رنگ از مهم‌ترین قسمت‌های رنگ آمیزی نما است و به توجه بیشتری نیاز دارد. انتخاب رنگ نما باید با توجه به دستورالعمل‌های کاربردی باشد و گزینه‌های گوناگونی سنجیده شود تا بعد از رنگ کردن نمای ساختمان خود دچار پشیمانی نشوید.

نمای ساختمان در معرض شرایط جوی باران، برف، تابش نور خورشید، باد و سایر عواملی دیگر که باعث تخریب نمای ساختمان می‌شود، قرار می‌گیرد پس رنگ نما باید کیفیتی عالی داشته باشد به گونه‌ای که پس از گذشت یکسال کیفیت رنگ افت پیدا نکند. رنگ نما باید دارای چسبندگی و دوام لازم باشد. ضمنا توجه داشته باشید که رنگ نما علاوه بر داشتن زیبایی باید یک عایق رطوبتی خوب نیز باشد.

توجه داشته باشید که اگر سطح زیر رنگ آمیزی دارای فرو رفتگی و بر آمدگی‌های زیادی است باید رنگی را که ضخامت زیادی دارد انتخاب کنید مثلا اگر سطح نما سیمان سفید صاف کار شده است ممکن است کم کم ترک‌های ریزی روی سطح آن ایجاد شود پس در این صورت باید رنگی که دارای خواص الاستیکی است را انتخاب نمایید.

انواع رنگ نمای ساختمان

مزایای رنگ نما

  1. قابل شستشو
  2. غیر قابل اشتغال
  3. خاصیت انعطاف‌پذیری و مقاومت در برابر تنش‌های ساختمانی را دارا است.
  4.  در برابر متورم و پوسته پوسته شدن مقاوم است.
  5. آسان و سریع اجرا میشود.
  6. عایق حرارتی و رطوبت میباشد.

اجرای انواع رنگ نما

انجام عملیات رنگ نمای ساختمان در هر پروژه بستگی به شرایط پروژه دارد.

ساختمان ها یا قدیمی هستند و نیاز به مرمت و بازسازی دارند و یا در حال احداث بوده و نوساز محسوب می شوند. لذا شیوه های اجرایی و مراحل اجرای رنگ ساختمان در هر یک از حالات متفاوت خواهد بود. کسب نتیجه مطلوب و دستیابی به نمای پایدار و مقاوم منوط به رعایت دستور العمل های فنی می باشد که به اختصار در مراحل زیر صورت می پذیرد :

آماده سازی اولیه سطح

ابتدا باید بستر زیر کار برای اجرای رنگ نمای ساختمان آماده شود تا دوام و ثبات آن تضمین شود

در ساختمان های قدیمی با شستشو و لایه برداری پوسته فاسد شده و ترمیم ترک ها و یا سطوح تخریب شده به وسیله ترمیم کننده های مناسب صورت می گیرد. در پروژه های نوساز با استفاده از مواد افزودنی مناسب سطح زیر کار مستحکم ، صاف و بدون موج ایجاد می شود.

اجرای لایه پرایمر

لایه پرایمر با توجه به نوع بستر زیرکار ( بتن ، سیمان ، گچ ، آجر ، چوب و … ) تعیین می شود

این لایه باید بتواند به خوبی به سطح بستر بچسبد و پیوند کاملی به لایه های بعدی رنگ نمای ساختمان برقرار سازد. این لایه باید جلو آثار مخرب ناشی از بستر زیر کار نظیر حمله قلیایی زیر کار بتنی و سیمانی ، گسترش زنگ بستر های فلزی را بگیرد.

اجرای لایه میانی یا بافت

این لایه با توجه به نوع مصالح انتخابی متفاوت است و شکل و نمای اصلی پوشش از آن نشات می گیرد.در برخی از انواع رنگ نمای ساختمان ، لایه میانی از سنگدانه های طبیعی تشکیل شده اند و دارای رنگ طبیعی هستند.لایه میانی یا بافت در بعضی از محصولات سفید یا تک رنگند و باید به وسیله لایه نهایی پوشش شود.

اجرای لایه نهایی

در این مرحله ، با توجه به نوع محصول و شرایط آب و هوایی منطقه لایه نهایی انتخاب و اجرا می شود. در محصولات دانه سنگی لایه نهایی بی رنگ است و نقش محافظتی دارد.در برخی از انواع رنگ نمای ساختمان ، لایه نهایی رنگی با ویژگی محافظتی و تزیینی است که بر روی لایه میانی و یا آستری اجرا می شود.

اجرای تمامی لایه های رنگ نمای ساختمان دوام و زیبایی ماندگار رنگ را ایجاد می کند و در طول مدت بقای نما ، زیبایی ظاهر رنگ نمای ساختمان را تامین می نماید. شرکت های معتبر رنگسازی معمولا متناسب با شرایط جوی و نوع محصولات ، لایه بندی های متناسب آن را پیشنهاد می کنند.


منابع