در گذشته ساخت کابینت با جنس و متریال محدودی بود اما با پیشرفت تکنولوژی امروزه انواع متریال کابینت به وجود امده است که اکنون به معرفی ان ها می پردازیم:

کابینت چوبی:

چوب، اصیل ترین و لوکس ترین متریال است. کابینت چوبی به دلیل اینکه برگرفته از طبیعت است و حس آرامش و گرمی طبیعت را با خود به همراه دارند. کابینت های چوبی،گران قیمت است. کابینت های چوبی از گذشته تا امروز، عضو ثابت آشپزخانه ها بوده اند و کاربرد بسیار بالایی در ساخت و تولید دکوراسیون داخلی منازل دارند. در ادامه به انواع متریال کابینت که از پایه چوب هستند می پرازیم:

– افرا

افرا-انواع متریال کابینت

چوب افراعمدتا دارای طیف رنگی سفید تا خامه ای است و بافت و طرح ظریف این چوب یک ظاهر صاف و یکنواخت ایجاد می کند .افرا چوبی نسبتا سخت و سنگین است و قابلیت کنده کاری و ظریف کاری دارد .

– بلوط

بلوط-انواع متریال کابینت

چوب بلوط دارای طیف های رنگی سفید مایل به صورتی ، قرمز و قرمز مایل به قهوه ای می باشد و بافت و طرح نسبتا درشتی دارد . این چوب دارای مقاومت زیادی در برابر فشار و رطوبت بوده و یکی از انواع مرغوب چوب محسوب می شود .

– راش

راش-انواع متریال کابینت

چوب راش دارای طیف رنگی کرم و کرم مایل به قرمزاست و بافتی نسبتا همگن دارد. چوبی است نیمه سنگین و مقاوم در برابر حشرات که استفاده از آن در صنایع مبل سازی رواج بسیار دارد .

– گردو

گردو-انواع متریال کابینت

چوب گردو دارای طیف رنگی قرمز مایل به قهوه ای و قرمز شکلاتی است و بافتی ریز دانه دارد .چوبی است سخت و مقاوم که از معروف ترین و با ارزش ترین چوب ها محسوب می شود . به دلیل ارزش بالای این چوب ، از آن در ساخت لوازم تزئینی گران قیمت ، مبلمان و کابینت های خاص استفاده می شود .

انواع متریال کابینت

ام دی اف ( MDF ) :

ام دی اف یا تخته چوبی در واقع ماده ترکیبی از چوب و رزین است که بر اثر فشار و حرارت بالا به هم چسبیده و پرس می شود. این کابینت، از استحکام و دوام نسبتا بالایی برخوردار است و از نظر اقتصادی کابینت به صرفه ای محسوب می شود و به همین دلیل به کابینت اقتصادی معروف است.

ام دی اف-انواع متریال کابینت

برخی از مهمترین انواع ام دی اف عبارتند از :

کابینت ملامینه:

ام دی اف با روکش ملامینه که این نوع روکش ها مقاومت نسبتا خوبی در مقابل رطوبت و خط و خش دارند .ملامینه ورقی است با مغز نئوپان که با روکش نازکی به نام ملامینه پوشانده شده است. این لایه نازک ضد آب و ضد خش است.نقطه ضعف ملامینه حساسیت نئوپان به رطوبت است. لذا توصیه می شود در محل هایی که در معرض آب نیستند از ورق ملامینه استفاده شود مانند کمد های اتاقی.

انواع متریال کابینت

کابینت های گلاس:

ماده اولیه کابینت های گلاس، ام دی اف خام است که به وسیله ی ماده پلکسی گلاس، روکش می شود. این ماده در واقع نوعی پلاستیک براق است .کابینت های گلاس، بازتاب نور بسیار بالایی دارد و برای فضاهای کوچک مناسب است. این کابینت از نظر اقتصادی، در رنج متوسط رو به بالا قرار دارد و کمی از کابینت ام دی اف، گران تر است.

انواع متریال کابینت
کابینت های گلاس-انواع متریال کابینت

معایب انواع مدل کابینت های گلاس:

  • تیزی لبه ها در کابینت های گلاس.
  • لک پذیری کابینت های گلاس
  • خش پذیری کابینت های گلاس
  • ورق یک طرفه کابینت های گلاس

در ادامه برخی از روکش های ام دی اف را معرفی میکنیم:

  • 1.ورق های ام دی اف با روکش چرم:این نوع ورق ها در حقیقت ظاهری شبیه به چرم دارند و در طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.
  • 2.بتن اکسپوز
  • 3.ام دی اف تیتانیوم:ام دی اف ملامینه با روکش تیتانیوم ورق های گلاس جدیدی است که اخیرا وارد بازار شده است. ضخامت این ورق 2-25 میلی متر و ابعاد آن 1.22*2.44 است.
  • 4.ام دی اف با روکش ونیر:
    ورق های MDF با روکش ونیر یکی از متریال هایی هستند که اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و در اکثر آشپزخانه های اروپائی از آن استفاده می شود.
  • 5.ورق، های گلاس جدید کریستال:
    این نوع ورق ها درخشش زیادی دارند. روکش ورق ها، های گلاس و ضخامت آنها 18 میلی متر است. این ورق ها دوام بالایی دارند و ضد خش هم هستند.
  • 6.کامپوزیت کاغذی:این متریال از کاغذ بازیافت شده و نوعی رزین غیر نفتی ساخته شده که دوام بالاو نصب آسانی دارد.
  • 7.بتن سیره:یکی از ویژگی‌های جذاب بتن سیره این است که می‌توان با آن سطوح کهنه را بازسازی کرد و ظاهری جدید و زیبا به آن داد.
  • 8.روکش چوب و ام دی اف با پوست ماهی:یک تولید کننده مبلمان در آلمان نوعی روکش چوب و ام دی اف با پوست ماهی تولید کرده که برنده جایزه محصولات غیر عادی شده است. برای ساخت این روکش از پوست ماهی سالامون استفاده شده است.
  • 9.روکش ام دی اف و نئوپان با ترکیبات معدنی:روکش با ترکیبات معدنی متریال جدیدی برای سطح MDF و نئوپان است.
  • 10.ام دی اف با روکش آئینه ای:یک شرکت آلمانی نوعی MDF با روکش آئینه ای تولید کرده است که با ابزارهای رایج نجاری قابل برش است.

ممبران:

نوعی ایجاد طرح بر روی ورق خام ام دی اف است ، که ابتدا به وسیله ی دستگاه CNC طرح مدنظر را روی ورق کنده کاری کرده ، سپس به وسیله ی دستگاه پرس آن را وکیوم می کنند .علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارد، دوام و ماندگاری بالایی نیز دارد وآنجا که کابینت ممبران به صورت یکپارچه، روکش می شود، زیبا و چشم نواز است و به علت عایق بودن روکش پی وی سی در برابر آب، نسبت به رطوبت و آب، غیر قابل نفوذ و مقاوم است.

انواع متریال کابینت

لترون :

نئوپان روکش شده با ملامینه از دیگر انواع متریال کابینت است که در اصطلاح لترون می نامند که در واقع دانه های چوبی تشکیل دهنده ی آن ها درمقایسه با ورق های ام دی اف بسیاردرشت ترهستند.این گونه ورق ها مرغوبیت کمتری نسبت به ام دی اف داشته و در مقابل رطوبت آسیب پذیرترهستند ، به همین دلیل قیمت پایین تری نیز دارند.

لترون-انواع متریال کابینت

– تخته لایه :

تخته لایه-انواع متریال کابینت

مرغوب ترین و گران ترین نوع ورق ها در مصنوعات چوبی ، تخته لایه ها هستند که جنس و ظاهر آن ها به چوب نزدیک است . این ورق ها از روی هم قرار گرفتن صفحات نازک چوبی ( حدودا به ضخامت ۰٫۷ میلی متر ) به صورت متقاطع و چسب زنی میان آن ها و در نهایت پرس شدنشان ساخته می شوند .از لحاظ قیمت و کیفیت ، کابینت های چوبی در صدر و بعد از آن به ترتیب تخته لایه ، ام دی اف و در نهایت لترون در مراتب بعدی قرار می گیرند .

فلز

فلز یکی از قدیمی ترین انواع متریال کابینت آشپزخانه است.در بدنه بعضی کابینت ها برای کاهش هزینه از فلز استفاده می شود. کابینت های فلزی معمولا بعد از مدتی رنگ شان می رود و نیاز به رنگ آمیزی مجدد دارند. تنها مزیت این کابینت ها قیمت ارزان آن ها است. آن دسته از کابینت های فلزی که دارای ظاهری شیک و مدرن و ازجنس استیل هستند هنوزروی بورس میباشند.


منابع: