امروزه میتوان چسب های ساختمانی را یکی از مهمترین متریال های ساخت و ساز معرفی نمود. که از آغاز صنعت ساختمان سازی تا کنون انواع چسب‌ ساختمانی جزو مهمترین ارکان برای اتصال قطعات ساختمانی به یکدیگر محسوب میشوند.

از چسب های ساختمانی برای چسباندن بتن و سیمان استفاده می شود، چسباندن سنگ های ساختمانی، کاشی، سرامیک و پارکت تنها بخشی از استفاده های فراوان این چسب ها در صنعت ساختمان می باشد. البته مصرف چسب ها تنها محدود به صنایع ساختمانی نمی شود و از صنایع کاغذ گرفته تا صنایع الکتریکی و … از انواع چسب ها استفاده می کنند. اما در این مطلب موضوع صحبت چسب های ساختمانی است.

استفاده از چسب ها در صنعت ساختمان مزایای فراوانی دارد. برای مثال فرض کنید که برای چسباندن کاشی، سرامیک یا سنگ های ساختمانی لازم بود از پیچ و مهره یا میخ استفاده کنید! در واقع اگر انواع چسب های ساختمانی موجود نبودند این مشکل پیش می آمد و در زیبایی و کیفیت نهایی کار تاثیرگذار بود. علاوه بر اینها راحتی نصب هم موضوع مهی است که چسب ها آن را امکان پذیر کرده اند.

تاریخچه

ساخت و مصرف چسب از دیرباز متداول بوده است . بسیاری از چسب‌های قدیمی مانند قیر و صمغ‌های درختان منشأ طبیعی داشته‌ اند. یکی از نخستین اکتشافات در زمینه‌ چسب‌های جدید، پی بردن به خاصیت چسبندگی نیتروسلولز بود.این ماده نخستین چسب ضد آبی است که ساخته‌ شده‌ است. امروزه چسب‌های دیگر بصورت گسترده جانشین این ماده شده اند.

انواع چسب ساختمانی

بطور همزمان چسب دیگری از حل کردن لاستیک در بنزین بوجود آمد که هنوزهم در ساخت و تعمیر فرآورده‌های لاستیکی مصرف میشود.

انواع چسب ساختمانی

شکل 2

انواع چسب‌های ساختمانی

چسب بتن

چسب بتن از افزودنی‌های بتن است که امروزه بدون شک یکی از پر استفاده ترین چسب های ساختمانی است و در مراحل مختلف پروژه به کار شما خواهد آمد. به طور کلی پروژه هایی که در آنها از بتن استفاده می شود، نیاز به چسب قدرتمندی دارد که اتصالات را به خوبی شکل دهد. این چسب باید به طور معمول بسیار قوی تر از چسب های معمولی که در پروژه های هنری و… استفاده می شوند باشد. اغلب چسب بتن بدون نیاز به افزودن آب ، کاملا هموژن (یکنواخت) بوده و مقاومت کششی ، خمشی و همچنین دوام بتن ، گچ و آهک را بالا می‌برد.مهمترین خاصیت چسب بتن ، افزایش چسبندگی بتن است.

انواع چسب ساختمانی

انواع مختلف چسب بتن بر اساس ماده ی تشکیل دهنده ی آنها

چسب بتن مایع

چسب بتن مایع بر پایه ی رزین های آکریلیک تولید شده که پیش از خشک شدن قابلیت انحلال در آب را دارد و پس از خشک شدن به هیچ وجه در آب حل نخواهد شد. اتصال بتن قدیم به جدید و استفاده در بتن یا ملات تازه به جهت ایجاد چسبندگی بالا از موارد استفاده از این محصول می باشد. بسیاری از افراد متخصص که در صنعت ساختمان فعالیت می کنند از چسب بتن مایع استفاده می کنند که معمولا در بازار آن را درون یک تیوب مشاهده می کنید. مدل ها و برند های مختلفی از این چسب در بازار وجود دارد که تنها تعدادی از آنها از کیفیت مطلوب برخوردارند.(یکی از معروفترین برندچسب بتن ان اس جی است)

چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی محصول دو جزئی بسیار قدرتمند بر پایه رزین اپوکسی اصلاح شده می باشد که علاوه بر افزایش دوام بتن ، از مقاومت مکانیکی و قدرت چسبندگی بسیار زیادی برخوردار بوده و می تواند برای پیوند دادن بتـن جدید به بتـن قدیم مورد استفاده قرار بگیرد . همچنین بنا بر سازه اجرایی می توان از چسب بتن اپوکسی به عنوان آب بند کننده قدرتمند داخلی بتن نیز استفاده نمود. یکی از چسب های ساختمانی معروف است.( چسب بتن ساروج یکی از برندهای معروف در این زمینه است.)

چسب بتن رزین

رزین یکی دیگر از موادی است که در بسیاری از چسب های ساختمانی و غیر ساختمانی وجود دارد. کثر چسب هایی که ماده ی اصلی و پایه ی تشکیل دهنده ی آنها رزین است، می توانند به سرعت خشک شوند و بدون اینکه پس از خشک شدن منقبض شوند، مقدار زیادی از وزن مواد را تحمل کنندبه همین علت این چسب اغلب در پروژه های ساخت باند فرودگاه، بزرگراه ها و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

چسب بتن ملات

برای قرار دادن آجر ها بر روی هم برای ساخت دیوار ها اغلب از این چسب استفاده می شد و شما احتمالا این ماده را از نزدیک دیده اید. این چسب به طور معمول از آهک، ماسه، آب و مقدار کمی از سیمان های مختلف ساخته می شود و یکی از قدیمی ترین سنگ های ساختمانی به حساب می آید.

انواع چسب ساختمانی

چسب سنگ

چسب سنگ خاکستری رنگ بوده و یک چسب دوجزئی بر پایه ی پلی استر میباشد که از آن برای نصب سنگ استفاده میشود.حتی از این ملات آپوکسی دوجزئي برای نصب قطعه‌های سنگین و بزرگ ساختمانی مانند قطعات پیش‌ساخته ی بتنی ، قطعات بزرگ سرامیک‌ها و همچنین صفحات بزرگ فولادی استفاده می‌شود.

انواع چسب ساختمانی

معمولا زمانی که پروژه ی شما تقریبا روبه پایان است و زمان آن فرا رسیده که سنگ های ساختمانی یا همان سنگ نما نصب شود. نصب این سنگ ها باید بسیار دقیق باشد و از باکیفیت ترین چسب های ساختمانی استفاده شود.

انواع چسب ساختمانی

چسب کاشی و سرامیک

از انواع رایج چسب ساختمانی، چسب کاشی و سرامیک است. این چسب ترکیبی از سیمان و افزودنی‌های شیمیایی است که در اتصال کاشی و سرامیک به دیوار یا کف به عنوان جایگزینی برای ملات ماسه و سیمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب کاشی و سرامیک علاوه بر دارا بودن خاصیت چسبندگی بالا، در برابر نفوذ آب مقاوم است. برای همین منظور از این نوع چسب در کاشی‌کاری سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. چسب کاشی و سرامیک دارای دو نوع پودری و خمیری است. باید توجه داشته باشید که خود کاشی ها هم به چند دسته تقسیم می شوند و برای هرکدام از آنها باید از چسب های ساختمانی مخصوص به خودش استفاده کرد.

انواع چسب ساختمانی

چسب فوری (چسب میتراپل)

از چسب های رایج در میان مردم که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چسب میتراپل است که دارای کاربردهای مختلفی است. این چسب به دلیل سرعت بالا در چسباندن به چسب یک دو سه معروف است زیرا در عرض 3 ثانیه اثر می‌کند. چسب میتراپل دارای قدرت بسیاری است و در هنگام چسباندن گرمایی تولید می‌کند که منجر به چسبندگی هرچه بهتر سطوح به یکدیگر می‌شود.

چسب سیلیکون

چسب سیلیکونی در مقایسه با سایر چسب های پلیمری که دارای پایه آلی می باشند دارای خواص ویژه و منحصر بفردی می باشد که این به دلیل متفاوت بودن ساختار اسکلت اصلی درچسب سیلیکونی می باشد. چسبهای سیلیکون اغلب به چسبهای ولکانیزه شونده در دمای اطاق(RTV) معروفند.

انواع چسب ساختمانی

این چسب در دسته ی چسب های ساختمانی هم قرار می گیرد و بسیاری از لوازم و تجهیزات ساختمانی را می توانید به وسیله ی چسب سیلیکون به هم بچسبانید یا عمل درزگیری را به خوبی انجام دهید. همچنین گستره ی بالای این چسب، آن را برای چسباندن بسیاری از تجهیزات و قطعات ساختمانی مفید کرده است.

چسب کاشت میلگرد

چسب کاشت میلگرد از محصولاتی است که ظرفیت باربری سازه بتنی را افزایش می دهد. چسب های ساختمانی این کار را با ایجاد پیوند مناسب میان بتن و میلگرد انجام می دهند. بسته به شرایطی که پروژه در آن انجام می شود و ظرفیتی که سازه باید تحمل کند از چسب کاشت میلگرد مناسب استفاده می شود.

انواع چسب ساختمانی

معمولا از چسب هایی برای این منظور استفاده می شود که در آنها از اپوکسی استفاده شده باشد.

انواع چسب ساختمانی

چسب بلوک سبک

چسب بلوک‌های سبک، چسبی با پایه ی سیمانی و حاوی مواد شیمیایی مخصوص جهت افزایش چسبندگی و کارپذیری آن است.این چسب برای نصب انواع قطعات بتن پیش‌ساخته و سبک که جذب آب بالایی دارند مناسب می‌باشد.

انواع چسب ساختمانی

منابع

  1. انواع چسب های ساختمانی
  2. ویکی پدیا
  3. chasbiran
  4. چسب بتن مایع
  5. drtamin