شعور یک گیاه در وسط زمستان،از تابستان گذشته نمی آید،از بهاری می آید که فرامیرسد.
گیاه به روز هایی که رفته نمی اندیشد،به روز هایی می اندیشد که می آید.

جبران خلیل جبران

در روز هایی که ویروس جدید کرونا گریبان گیر مان شده و مجبوریم در خانه بمانیم، شاید به این فکر افتاده باشید که "کاش یک گلدون کوچک تو خونه داشتم.

این واقعا یک ایده عالی است.هم از نظر طراوت روحی که به ما میدهد و هم از نظر سلامتی که برایمان به ارمغان می آورد.

گیاهان برای زندگی انسان‌ها ضروری هستند.حتما میدانید که گیاهان با انجام عمل فتوسنتز، دی‌اکسید کربن‌ را جذب و  اکسیژن تولید می‌کند. همچنین، گیاهان می‌توانند هوایی را که ما تنفس می‌کنیم سم‌زدایی کنند.

به دليل طراحي نامناسب ساختمانهـا و عـدم تهويه مناسب، غلظت آلايندههاي هواي داخل ساختمانها از مقـاديرمجاز بالاتر رود كه با توجـه ميـزان و نـوع آلاينده مخاطرات متعددي را ميتواند براي افـراد داشـته باشد.

آلايندههـاي هـواي داخـل سـاختمان شامل:

تركيبات آلي فـرار (VOCs) ،ذرات، ازن، رادون،سرب و آلاينده هاي بيولوژيكی

تمـاس بـا اين آلايندهها منجر به ايجاد بيمـاريهـاي حـاد تنفسـي و بیماری های مزمن ريوي می شود.

میزان آلودگي هـواي داخـل ساختمان ميتواند 5 تا 7 برابر هواي بيـرون ساختمان باشـد كـه مي تواند منجر به ايجاد سـندرم سـاختمان بيمـار(SBS) شود.

بـيش از 300 نوع از تركيبات آلي فـرار در هـواي داخل ساختمانها شناسايي شده است.

گياهان تركيبـات آلي خطرناك را از هواي محيط اطراف، بر سطوح برگ و همچنين درون روزنه هاي هوايي خـود جـذب مي كنند.

تحقیقات آزمایشگاهی نشان میدهند این گیاهان تاثیر بسیار عالی در تصفیه هوا دارند:

پاپیتال

این گیاه فرمالدهید را از هوای خانه تان می زداید.بهترین مکان برای قرار دادن این گیاه، اپن آشپزخانه است.رطوبت خاک گلدان این گیاه باید در حد اعتدال باشد .اگر خاک آن کمی خشک باسد رنگ برگ ها به تیرگی می گراید و خاک با رطوبت بالا باعث پوسیدگی آن می شود. در فصل تابستان هفته ای دو مرتبه و در  فصل زمستان هفته ای یک مرتبه به آب نیاز دارد.این گیاه به سایه-آفتاب نیاز دارد و نور زیاد باعث چروکیدگی برگ ها می شود.حداقل دما برای گیاه 8 درجه سانتی گراد و حداکثر 18 درجه سانتی گراد است.

برگ بیدی

دما و رطوبت خانه برای این گیاه مناسب است

این گیاه به نور نسبتا زیادی احتیاج دارد اما اشعه مستقیم خورید باعث سوختگی برگ هایش می شود.در فصل بهار و تابستان گیاه را به خوبی آبیاری کنید به طوری که تمام سطح گلدان خیس شود اما بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود.در فصل زمستان آبیاری را کمتر کنید و بدانید آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد.

هوستا

برای آبیاری این گیاه اجازه دهید سطح خاک گلدان به عمق 5 سانتی متر خشک شود.این گیاه در برابر خشکی مقاوم است،اما خشک شدن زیاد این گیاه موجب پژمردگی و قهوه ای رنگ شد برگ ها می شود.

این گیاه دوست دارد در سایه باشد اما نه به این دلیل که در آفتاب رشد نمی کند،این گیاه را در نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید زیرا نور مستقیم باعث سوختن اطراف برگ ها می شود.

فیکوس بنجامین

این گیاه نسبت به سایر گیاهان به نور بیشتری نیاز دارد،اما تابش مستقیم نور خورشید برای آن مضر است. این گیاه نسبت به جا به جای بسیار حساس است و هنگام حمل تا خانه مقداری از برگ های آن بریزد،اما نگران نباشید تنها کاری که باید انجام دهید این است که زود یک مکان مناسب برای آن انتخاب کنید تا نیازی به جا به جایی مجدد نباشد. بهترین حالت برای قرار گیری این گیاه آن است که آفتاب به گلدان برسد ، اما روی برگ های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (نور کامل) باشند.

حداقل دما برای این گیاه حداقل 15 درجه سانتی گراد و حداکثر 24 درجه سانتی گراد است.این گیاه به شدت به سرما زدگی حساس است پس در فصل زمستان حتما در داخل اتاق نگه داری شود.

میان دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک گلدان به ادازه یک بند انگشت خشک شود.آبیاری بیش از اندازه باعث می شود این گیاه از بین برود. آبی که برای آبیاری استفاده می کنید را اجازه دهید چند ساعت در دمای محیط بماند.

واما چند پیشنهاد

گیاه عنکبوتی

این گیاه به نور و رطوبت متوسط نیاز دارد و آب باران برای گیاه عنکبوتی مناسب است، زیرا آب لوله‌کشی به دلیل وجود فلوراید، کمی ایجاد حساسیت می‌کند و برگ‌هایش کمی زرد و قهوه‌ای می‌شود.

سانسوریا

این گیاه دی اکسید کربن را از بین می برد .
نیاز کمی به آب دارد . در تابستان هفته‌ای ۲-۱بار ودر زمستان هر ۲-۳

هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد. سانسوریا به نور کم مقاوم است اما بهترین شیوه ی نگداری از آن نور کامل و غیرمستقیم است.در صورت آبیاری بیش از اندازه لکه های قهوه ای رنگ روی یرگ ها ایجاد می شود و در نزدیکی خاک گلدان برگ ها پوسیده می شوند.کم آبی هم باعث چروک شدن برگ ها می شود.

سرخس بوستون

این گیاه از بین برنده آرسنیک است.

این گیاه به رطوبت زیاد نیاز دارد اما به این معنی نیست كه خاك خیسی داشته باشد.

این گیاه باید در هوای مرطوب رشد کند پس راه حل برای آبیاری این گیاه این است که در زیرگلدانی مقداری سنگریزه وآب بریزید تا با تبخیر تدریجی رطوبت گیاه تامین شود. این گیاه در نور کم هم رشد می‌کند اما  نور بیشتر باشد رشد آن را بیشتر و بهتر میکند ونور باید غیر مستقیم باشد.

رافیس اکسلسا

این گیاه آمیونیاک را از های خانه تان می زداید.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاه،نزدیک پنجره است.ودمای معمولی اتاق برای آن مناسب است.به نور و رطوبت کافی نیاز دارد پس آن را در معرض تابش آفتاب قرار دهید و خاک آنرا مرطوب نگه دارید.

رافیس اکسلسا یک گیاه مقاوم است و بلندای آن ممکن است به چند متر هم برسد.

نخل بامبو

ک گیاه مرتفع و بسیار ظریف استنور مستقیم خورشید باعث از بین رفتن این گیاه می شود اما گاهی به نور خورشید نیاز دارد.این گیاه جاذب کربن مونوکسید و فرمالدهید است. بامبو گیاه مقاومی محسوب می‌شود پس با کم ترین دردسر میتوانید از مزایای آن بهره مند شوید.خاک این گیاه را مرطوب نگه دارید و در جایی قرار دهید که هوا آزادنه در گردش باشد.


منابع

  • http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1086-fa.pdf
  • https://www.yjc.ir/fa/news/6739631
  • https://www.yjc.ir/fa/news/5560864
  • https://www.yjc.ir/fa/news/7289191
  • https://www.yjc.ir/fa/news/6739631
  • https://www.yjc.ir/fa/news/6918060