در ابتدا لازم است تعریف و اهمیت استفاده از کفپوش را بدانیم و اینکه چرا باید در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشیم؟ در واقع میتوانیم بگوییم به رویه‌ها و لایه‌هایی که بر روی کف یک ساختمان یا هر مکان دیگر پوشانده شود کفپوش می‌گویند.

در ادامه میتوان گفت اولین چیزی که در هنگام نو سازی یا تغییر منزل به ذهن می رسد تغییر دادن کف پوش ها می باشد.  همانطور که میدانیم در گذشته های نه چندان دور جنس کف پوش اهمیت خاصی نداشت به دلیل اینکه حجم غالب فضای داخلی منزل را فرش و موکت می پوشاند،اما در چند سال اخیر دانش چیدمان و دکوراسیون داخلی به سرعت وارد خانه های ایرانی شد و حالا همین مسئله باعث شده کف ساختمان هم از اهمیت بالایی برخوردار باشد برای کف منزل گزینه های زیادی پیش روی قرار دارد.

دراینجا ما قصد داریم مختصری درباره ی پارکت لمینیت و سنگ ،سرامیک که جز پرطرفدار ترین کفپوش های ساختمانی هستند توضیحاتی دهیم.

سنگ

 به جرات می توان گفت یکی از کفپوش های لوکس و گران قیمت  کف ساختمان سنگ به شمار میرود که زیبایی سنگ های طبیعی نقص های ذاتی آنها را می پوشاند. بیشتر برای فضای لوکس و مجلل و پنت هاوس ها مورد استفاده قرار میگیرد،علاوه بر زیبایی بی‌انتهای آن، نیاز کم به نگهداری و دوام بالای آن باعث شده به عنوان یک گزینه پایدار برای پوشش کف مطرح شود. سنگ‌های طبیعی برای پوشش کف ساختمان، بهترین گزینه هستند مي توانيم براي استفاده سنگ در كف به سنگ هايي مانند لوح، تراورتن، مرمر و گرانيت اشاره كنيم. به طور مثال سنگ های مرمر جز گرانترین سنگ های موجود بازار ایران می باشد و سنگ مصنوعی گرانیت را می توان جز ارزانترین ها به شمار می آوریم.

مزایا سنگ

  1. كفپوش های سنگی ماندگاری دائمی دارند. اگر بدنبال متریالی هستید كه ساليان سال و حتي تا پايان عمر براي شما ماندگار باشد، سنگ تنها گزينه است.
  2. کفپوش سنگی نیاز به تعمير و نگهداري كمي دارد.
  3. ماهيت كفپوش سنگ سرد است. اين ويژگي در ميان تمام كفپوش ها منحصر به فرد است. اگر شما نياز داريد تا فضاي خانه تان را خنك كنيد استفاده از اين كفپوش بهترين گزينه است. اين كفپوش به ويژه براي مناطق گرمسيري بسيار مناسب است.
  4. به راحتي تميز مي شود. يكي از مهمترين ويژگي هاي كفپوش سنگ آساني تميز نگهداشتن آن است، كافي است شما با ساده ترين وسايل نظافت خانه آنها را تميز كنيد. سرعت اجراي نظافت هم بسيار بالاست.
  5. كفپوش های سنگی بسيار زيباست و بی نظیرند. اين كفپوش زيبايي زيادي دارد و به تنهايي مي تواند هر خانه اي را لوكس جلوه دهد.

 معایب سنگ

  1. یکی از دلایلی عمده که اکثر افراد علاقه ای به نصب سنگ کف واحد خود ندارد. احساس سرد بودن آن می باشد که حسی سرد را القا می کند و عایقی مناسب برای خانه نیست و نمی تواند به راحتی گرما را در خود حفظ کند.
  2. كفپوش سنگ بسيار سخت و در صورت برخورد اشيا و يا كودكان با آن امكان آسيب ديدگي وجود دارد.
  3. كفپوش سنگ ليز است و امكان سر خوردن روي وجود دارد.
  4. هنگام كشيدن وسايل روي آن سر و صداي زيادي براي طبقه پايين توليد مي كند
  5. قيمت آن بسيار گران است.
  6. اين كفپوش بسيار سنگين است و نياز به مهارت در نصب دارد.

سرامیک

یکی از رایج ترین کف پوش های ساختمانی در ایران سرامیک می باشد ،سرامیک نسبت به کیفیت و جنس قیمت گذاری می شود که مرغوب ترین نوع این کفپوش ها از چین وارد بازار تهران         می شود، سرامیک ها دو دسته هستند، دسته لعاب دار و بی لعاب. اما همواره استفاده از سرامیک های براق و رنگ های روشن جذاب است .

مزایا سرامیک

  1. داشتن رنج قیمت های متنوع
  2. تنوع رنگ و طرح بسیار
  3. ظاهر جذاب
  4. مناسب برای محیط های مرطوب
  5. شستشوی راحت

معایب سرامیک

  1. یکی از معایب بزرگ سرامیک ها می توان به آن اشاره کرد این است که بعد از گذشت زمان باعث می شود این کفپوش ها به دلیل ضربه های سنگین  و یا رفت و آمد های زیاد بشکند و یا ترک بخورد.
  2. درز های بین سرامیک ها به راحتی تمیز نمی شوند.
  3. لغزندگی بسیار در صورت خیس بودن
  4. سرمای فیزیکی آن باعث درد مفاصل می شود.

پارکت

چوب‌فرشیا کف‌پوش چوبی، کفپوشی از جنس چوب است که برای داخل ساختمان استفاده می‌شود. بدین صورت که قطعات پارکت را به صورت‌های مختلف مانند جناغی، آجری، شطرنجی و… در کنار هم قرار می‌دهند تا کف ساختمان پوشیده شود. 

امروزه کف‌پوش‌های جدیدی با مواد ام دی اف و اچ دی اف نیز استفاده می‌شوند که لمینت نام دارند و به اشتباه با نام پارکت در بازار عرضه می‌شود.

با توجه به اینکه از چوب ساخته شده اند پارکت ها معمولا دمای متعادلی دارند و نه بسیار سرد می شوند و نه بسیار گرم . نسبت به سرامیک و سنگ نرم تر است و عوارض کمتری را ایجاد می کند . استفاده از پارکت میتواند گرما و حس طبیعی بخشد .

مزایا پارکت

  1. چوب حس گرمی و لذت بودن در کنار طبیعت را به انسان می دهد و پارکت نیز تداعی کننده این حس زیبا می باشد و کاربرد آن در ساختمان گرمی خاصی به محیط می دهد و حس شادابی در انسان بوجود می آورد. به همین دلیل است که تولید کنندگان سرامیک امروزه رو به تولید سرامیک هایی با طرح پارکت و یا سنگ که عنصری طبیعی هستند آورده اند.
  2.  پارکت  عایق بسیار بهتری برای صدا و حرارت می باشد و از انتقال سرما به محیط و کف پا بطور قابل ملاحظه ای جلوگیری می کند و در مصرف انرژی تاثیر مثبتی دارد.
  3. پارکت از نرمی بیشتری برخوردار است که باعث جلوگیری از ضربه های شکننده در برخورد با اجسام و انسان می شود . از این رو برای منازلی که دارای کودک و یا افراد مسن می باشند گزینه بسیار مناسبی است .
  4. سبکی پارکت نسبت به سنگ و سرامیک نیز مسئله مهمی است و امروزه یکی از دغدغه های مهندسین استفاده از مصالح سبک در ساختمانها و جلوگیری از تحمیل بار اضافه به ساختمان می باشد .
  5. سرعت نصب پارکت لمینت و هچنین تمیز بودن عملیات نصب آن نسبت به سنگ و سرامیک نیز از مزایای دیگر پارکت لمینت می باشد. بطوری که یک خانه صد متری بدون هیچ گونه گرد و خاک حاصل از بنایی و تنها در عرض یک روز تکمیل و تحویل داده می شود.
  6. امکان باز و بسته کردن و استفاده مجدد از آن می باشد که عامل مهمی در بازسازی ساختمان و یا جابجایی از مکانی به مکان دیگر می باشد. حتی می توان مبادرت به فروش پارکت دست دوم در صورت عدم استفاده کرد.

معایب پارکت

  1. ضعف آن نسبت به آب و شستشو .البته باید ذکر کرد که لایه رویی و زیرین پارکت لمینت ضد آب بوده و آب تاثیری در آن ندارد ، تنها نقطه ضعف آن در مغز HDF آن می باشد که در پارکت لمینت های جدید با زدن پارافین به کلیکهای آن این ضعف هم تا حدود زیادی پوشش داده اند و به اصطلاح آن را ضذد آب نموده اند . ولی در هر حال پارکت برای استفاده در مکانهایی که نیاز به شستشو با آب دارند مناسب نمی باشد .فقط باید این توجه را داشت که منظور شستشو با آب و آب کشی می باشد نه تی کشیدن .
  2.  نیاز به مراقب و درز گیری
  3. ایجاد سر و صدا در صورت عدم نسب درست
  4. نا مناسب برای آب و هوای مرطوب به دلیل جذب رطوبت

با دانستن ویژگی های ظاهری و غیر ظاهری پارکت، سرامیک و سنگ مطالعه ی این مقاله و ترکیب ، آن با ذوق و سلیقه ی شخصی خود می توانید بهترین نوع کف پوش را برای منزلتان برگزینید و به سوال کدام کفپوش مناسب است؟ به درستی پاسخ دهید .


منابع