امروزه سنگ ها جای خود را در دنیای مدرن بازکرده اند. افرادی که به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستند وترجیح می دهند تابا نوآوری های نوین سبک تازه ای را به خانه شان ارمغان آورند، نصب و اجرای این گونه از سنگ های دکوراتیو را برازندۀ سلایق و چیدمان خود می دانند. سنگ های دکوراتیو صنعتی نه تنها در دکوراسیون داخلی منازل هستند بلکه کاربری های دیگری نیز دارد. در این مقاله به بررسی سنگ دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی می پردازیم.

سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی

سنگ های دکوراتیو جزء سنگ های مصنوعی دسته بندی شده که از چیدمان و فشردن خرده سنگ ها در کنار همدیگر حاصل آمده است.

سنگ مصنوعی چیست:

از ترکیب مجدد سنگ‌های طبیعی با مواد افزودنی دیگر همچون سیمان و افزودنی‌های پلیمری به دست می‌آیند که به آن‌ها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آن‌ها سریعتر می‌شود. برای اینکه بدانیم سنگ‌های سمنت پلاست از چه ساخته شده‌اند به اختصار می‌توان گفت که این سنگ‌ها از ترکیب سیمان، آگرگات‌ سنگ‌های طبیعی و خاک سبک وزن ساخته می‌شوند. مواد بکار رفته در این سنگ‌ها تماماً کیفیتی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن، رنگ مورد نظر را به این سنگ‌ها می‌دهند. ترکیبی که از این راه بدست می‌آید در قالب هائی ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها، سیمائی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌های مصنوعی به مراتب قیمتی کمتر از سنگ‌های طبیعی دارند.

سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی

شکل اولیه...

شکل اولیهٔ سنگ مصنوعی اولین بار توسط فردریک رَنسام (Frederick Ransome)‏ ساخته شد. با رشد جمیعت جهان و متفاوت شدن سلیقه‌ها سنگ‌های طبیعی پاسخگوی این نیازانسانی و سلیقه‌ای نبودند؛ لذا ترکیبات مواد برای ساخت سیمای جدید با زیبایی خاص و نمای یکدست و بدون تغییر در رنگ و طرح به کار گرفته شد. گر چه مواد اولیه تولید سنگهای مصنوعی از اجزاء سنگهای طبیعی تهیه می‌شود ولی امکان تعیین رنگ و طرح مورد نظر با افزودن رنگدانه‌ها و به کاربردن جنس‌های مختلف در سنگهای مصنوعی وجود دارد. امکان به کارگیری اجزاء مختلف از جمله قطعات فلزی، دانه‌های فسیلی، قطعات سنگهای قیمتی در ساختار سنگ مصنوعی سبب هر چه زیباتر شدن و منحصر به فرد شدن طرح‌ها ومدل‌های سنگ مصنوعی می‌باشد. همچنین سطوح مختلفی برای سنگ‌های مصنوعی می‌توان ایجاد نمود.

مزایای استفاده از سنگ مصنوعی:

سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی
  • .به سادگی تمیز میشود.
  • .ضد گرد و خاک است.
  • .در مقایسه با سایر متریال موجود، سنگ مصنوعی در برابر گرما و حرارت مقاومت خوبی دارد.
  • .در سنگ های مصنوعی میتوان حفره هائی را برا عبور دادن لوله، سیم های برق و غیره، قرار داد.
  • .سنگ مصنوعی نسبت به سائیدگی، مواد اسیدی، ضربه شدید، فشار، خم کردن و خاصیت نفوذ و حلول ازخود مقاومت نشان میدهد. تغییر شکل و چسبندگی آن شیوه های مخصوص به خود را دارند. از آنجائیکه سطح آن فاقد هر گونه حفره است، لکه های آب و روغنی نمیتوانند در آن نفوذ کنند در نتیجه در مقابل لکه ها نیز مقاومت دارد.

روش ساخت سنگ مصنوعی:

مواد مورد نیاز برای تولید: 1.سیمان 2. شن و ماسه 3. فوق روان کننده بتن 4.رنگ 5.قالب سنگ مصنوعی 6.میز ویبره 7.میکسر8.گرم خانه

سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی
  • 1.ابتدا شن و ماسه را به صورت خشک و به نسبت سه به یک در میکسر ریخته و به مدت 2دقیقه مخلوط میکنیم وسپس آب را کم کم به مخلوط اضافه میکنیم تا ملات گلوله گلوله شود ونم ملات به دست بماند ،اصطلاحا ملات دونم شود.در این هنگام رزین را به مقدار یک درصد وزن سیمان البته بازهم به پیشنهاد فروشنده رزین به ملات اضافه میکنیم و مشاهده خواهید کرد که بعد ازچند ثانیه ملات شل میشود.
  • به میکسر کردن مواد به مدت 4 الی 5 دقیقه ادامه میدهید تا ملات از دیواره میکسر جدا شود و سفیدی کف میکسر دیده شود.
  • 2.حالا میخواهیم ملات بدست آمده را درون قالب ها بریزیم و برای اینکه ضخامت همه سنگ های تولید شده به یک اندازه باشد ملات را وزن میکنیم و درون همه قالب ها بصورت مساوی میریزیم.
سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی

ادامه روش ساخت...

  • 3.قالب های پر شده از ملات را روی میز ویبره میگذاریم و به مدت 30 الی 40 ثانیه ویبره میکنیم
  • 4.قالب های ویبره شده را به گرم خانه میبریم و داخل قفسه ها گذاشته و روی آنها نایلون میکشیم و به مدت 24 ساعت به حال خود میگذاریم و اگر تولید ما از نوع موزاییک میباشد بین آنها سرامیک یا شیشه قرار میدهیم تا بخار ملات ها از آن خارج نشود
  • نکته مهم:دمای گرمخانه باید بین 25 تا 30 درجه باشد و اگر دما بیشتر باشد سنگ تولید شده پوک و شکننده میشود.
  • 5.بعد از 24 ساعت که قالب ها درگرمخانه ماند ،قالب ها را از گرمخانه بیرون آورده و شروع به جدا کردن ملات از قالب میکنیم،در این مرحله سنگ مصنوعی ما آماده شده است.
  • گاهی روی سطح سنگ مصنوعی لکه های سفید یا اصطلاحا کپک مشاهده می شود که علت آن مربوط به وجود آهک آزاد درسیمان و یا در خاک می باشد.

سنگ دکوراتیو

و اما سنگ های دکوراتیو صنعتی که ابزارهای دکوراتیو نوعی وسیله در معماری داخلی است که به دلیل رنگ و ظاهر مناسب و هم چنین دوام بالا مقاومت خمشی و کششی خوبی دارند برای تزئینات داخل ساختمان کاربرد دارند. این سنگ ها برای تزئین دیوار شومینه، ستون ها، قاب درب و پنجره و … به کار می روند.سنگ‌های دکوراتیو امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. ابزارهای دکوراتیو نمایانگر هویت، نیاز درک و خواسته‌های مخاطب است. سنگ دکوراتیو مصنوعی نوعی خاصی از انواع سنگ های دکوراتیو است که شامل ویژگی های زیر می باشند:

سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی

ویژگی این سنگ..

  • .جهت نمای دکوراسیون وموارد مصرف جهت نمای داخلی و خارجی ساختمان
  • . سنگ های دکوراتیو به طور عمده با وزن مخصوص 1300 کیلوگرم از سنگ دانه های طبیعی و مصنوعی، سیمان و مواد افزودنی دیگر تشکیل شده اند. این نوع از سنگ های ساختمانی با توجه به استانداردهای روز دنیا تولید گردیده و متناسب با ملاحظات محیط و انسان می باشند.
  • .انتخاب رنگ زمینه و رگه های دلخواه برای سنگ
  • .انتخاب قالب های خاص و متمایز دلخواه
  • .قیمت مناسب تر نسبت به سنگ های آنتیک واقعی
  • .عدم تشخیص این سنگ ها از سنگ های واقعی
  • .سنگ دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی علاوه بر دوام چند ساله ای که دارند نسبت به سنگ های آنتیک و طبیعی از دوام کمتری برخوردار می باشند. و ممکن است در گذر زمان دچار شکاف شوند. اما مشخصات فنی و رنگ این نوع از سنگ ها ثابت بوده و از نظر نما هیچ گونه تمایزی ندارند. به گونه ای است که حین قالب گیری رنگ جزئی از ساختار سنگ شده است. بدین ترتیب، رنگ آن ها در طول سالیان سال ثابت و ماندگار است.
  • .سنگ های دکوراتیو دارای نمای سه بعدی منحصر به فرد می باشد. این نما به گونه ای است که به محض ورود چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. نصب این گونه از سنگ های نما آسان بوده و نیاز به ملات و مواد مشابه ندارد. سنگ های دکوراتیو به پنل های سبک دیواری بی شباهت نبوده و در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه های مرتبط با آن به فروش گذاشته شده است.
سنگ های دکوراتیو صنعتی در دکوراسیون داخلی

منابع: