سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی است که می تواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه, پله ها, راهرو, سرویس بهداشتی و… مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود. بعضی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی, رطوبت و سایش در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در این نوشته سعی داریم به بررسی ویژگی ها و قابلیت های یکی از زیباترین و جذاب ترین آن ها که سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی بپردازیم.

سنگ مرمر

این متریال نوعی سنگ آهک دگرگون شده با کانی های رنگارنگ است که کلسیت اصلی ترین کانی تشکیل دهنده آن بوده که در طی فرآیند دگرگونی متبلور و درشت تر می شود. وقتی سنگ آهک در معرض فشار و حرارت زیاد قرار می گیرد, دگرگون شده و مرمر به وجود می آید. این نوع سنگ هم به صورت یکدست و هم با رگه هایی به رنگ های متنوع یافت می شود.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

در واقع میتوان گفت سنگ مرمر یکی از لوکس‌ترین مواد طراحی داخلی می‎باشد. این سنگ کلاسیک از جمله متریال‎های خاص دکوراسیون منزل است که قطع یقین می توان گفت این مدل سنگ محدود به دوره و زمان خاصی نیست و در ادوار مختلف محبوبیت خود را حفظ کرده است . این سنگ در عین سختی و استحکام زیادی که دارد، ظاهری ظریف و زیبا و بافتی ملایم دارد.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

ویژگی های سنگ مرمر

  • مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
  • این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
  • سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی, نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
  • سنگ مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.
  • این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
  • نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
  • مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان, مجسمه سازی,ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوار پوش سرویس های لوکس به کار می رود.
  • قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می روند بالاتر است.

معایب سنگ مرمر

  • سنگ مرمر از دسته سنگ های متخلخل و نرم است و به راحتی در برابر مواد اسیدی واکنش نشان می دهد و دچار خوردگی می شود.
  • سنگ مرمر از مقاومت بالایی در برابر خراش و ساییدگی برخوردار نیست.

کاربرد سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

با توجه به ویژگی هایی که برای سنگ مرمرذکر شد، حتما می توانید حدس بزنید کاربرد این سنگ چقدر می تواند گسترده باشد که در ادامه به موارد مصرف آن میپردازیم:

ستون های مرمری

یکی از بهترین موارد استفاده از سنگ مرمر در دکوراسیون خانه استفاده از آن برای پوشش ستون های خانه است. اگر در خانه خود ستون هایی دارید و از طرف دیگر ایده ای برای استفاده از آن در دکوراسیون خانه می خواهید، مطمئن باشید بهترین مکان برای شما همین ستون های موجود در منزل هستند. می توانید آنها را با سنگ بپوشانید و نمایی مرمرین به دکوراسیون خانه خود بدهید.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

دیوار و کف مرمری

در اینجا لازم است به یک نکته بسیار مهم دقت شود بایددر یکی از این بخش های خانه مرمر استفاده شود زیرا اگر هم دیوار و هم کف از مرمر پوشیده شوند، فضا خیلی تاریک و سرد به نظر می رسد. که با انتخاب فقط یکی از این موارد می توانید اتاق را با ظاهری کلاسیک تلفیق کنید و در عین حال فضا را با عناصر مدرن تر پیوند بدهید. هر کدام از این موارد را که انتخاب کنید، راههای مختلفی برای اجرای طراحی وجود دارد.

  1. درباره اضافه کردن سنگ مرمر به پنل های پشت سینک آشپزخانه یا اجاق گاز فکر کنید.
  2. از سنگ مرمر به عنوان جایگزینی برای روکش های چوبی قدیمی دیواری در حمام و اتاق غذا خوری خود استفاده کنید.
  3. با پوشش دورتادور اتاق با حاشیه های مرمری برای محافظت از دیوار درمقابل برخورد احتمالی صندلی ها کمی مرمر به اتاق نشیمن خود اضافه کنید.

همانطور که می‌دانید معمولا سنگ‎های طبیعی گران هستند و اگر بودجه شما این امکان را نمی‎دهد که از سنگ مرمر در دکوراسیون‌تان استفاده کنید، کاغذ دیواری‌هایی با طرح سنگ مرمر می‌توانند همان تاثیر را در فضای شما داشته باشند.

نکته جالبی که درباره این سنگ وجود دارد این است که در سال فقط کافیست یکبار رخنه گیری انجام دهید.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

اتاق خواب

یکی از بهترین گزینه ها که میتوان در آن با ایده خلاقانه سنگ مرمر را بکار برد و به فضای آن ظاهری زیبا بخشید اتاق خواب میباشد. برای مثال میزهای کنار تخت بهترین انتخاب است. که شما به راحتی می‎توانید لوازم ضروری مثل گوشی، کتاب مطالعه شب‎تان یا هر چیز دیگری را روی میزتان قرار دهید.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

اتاق نشیمن

خوشبختانه اتاق نشیمن گزینه‎های زیادی را برای استفاده از سنگ مرمر در دکورتان به شما ارائه می‌دهد. استفاده از سنگ مرمر در طراحی شومینه می‌تواند جلوه‎ی بسیار جذاب و زیبایی را به اتاق نشیمن‌تان بدهد. این ایده برای دکوراسیون‌های رمانتیک و عاشقانه عالی می‌باشد و شما هرگز از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

یکی از ایده‎های دیگر برای استفاده از سنگ مرمر در دکوراسیون اتاق نشیمن صفحات یا گاردهای قابل نصب جلوی شومینه می‌باشد. این صفحات خطرات احتمالی آتش برای کودکان یا حیوانات خانگی را از بین می‎برند و آسایش و راحتی شما را فراهم می‌کنند.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

اتاق ناهارخوری

میز ناهارخوری برای گذراندن وقت کنار خانواده و دوستان،با انتخاب رنگ و سبک مناسب بر جو مهمانی بسیار تاثیر میگذارد و میتواند حس و حال تجملی را به دکوراسیون‌تان اضافه کند. با انتخاب ظروفی از جنس سنگ مرمر نیز می‌توانید فضای ناهارخوری خود را ست کرده و جذابیت آن‌ را چند برابر کنید.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

شکل 8

حمام

یکی از جاهایی که میتوان بیشتر از سنگ مرمر استفاده کرد حمام است زیرا استفاده از سنگ مرمر در حمام در هر شکل و اندازه‎ای همیشه ایده‎ی بسیار خوبی بنظر می‎رسد. کاشی‎های سنگ مرمر بسیار بادوام بوده و می‌توانند سال‎های سال ظاهر لوکس و بی‌نظیر خود را حفظ کنند. برای همین است که طراحی حمام با سنگ مرمر هرگز از مد نیافتاده و هنوز هم طرفداران خود را دارد.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

علاوه بر آن یکی از مهمترین دلیلی که وجود دارد این است که مرمر در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارد .

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

دیوار تاکید

شما می‎توانید یکی از دیوارهای خانه‌تان را با سنگ مرمر طراحی کنید و زیبایی و شکوه خاصی به دکوراسیون‎تان بدهید. معمولا این دیوار در طراحی داخلی با نام دیوار تاکید شناخته می‌شود. دیوار تاکید دیواری است که طراحی آن از طراحی سایر دیوارهای اتاق متفاوت می‌باشد. این تفاوت می‌تواند به کمک رنگ، تکسچر یا متریال‎های متنوع ایجاد شود.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

ترکیب سنگ مرمر و چوب

گاهی ترکیبی از مرمر و چوب در کنار هم قرار می گیرد. بافت چوب و سنگ مرمر هر دو بافتی محبوب با استحکام بالا هستند. تلاقی این دو بافت در محیط داخلی منزل، سبب زیبایی و متفاوت شدن منزل خواهد شد.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

می توانید برای هماهنگی سنگ مرمر با چوب، رگه هایی شبیه به رنگ چوب را برای سنگ مرمر انتخاب کنید. اگر چوب شما به رنگ سیاه متمایل و سنگ مرمر سفید باشد، یک تضاد رنگی زیبا در دکوراسیون داخلی منزل ایجاد می شود. تضاد در چیدمان آپارتمان و به طور کلی در دکوراسیون منزل مسکونی و غیر مسکونی اهمیت زیادی دارد. تضاد ایجاد شده توسط این بافت، سبک خانه را شما را تبدیل به یک سبک مدرن و متفاوت خواهد کرد. چون این تضاد کانون توجه خواهد شد و یکی از تکنیک های چیدمان، انجام می شود. یعنی در نگاه اول به دکوراسیون متوجه این تضاد و تفاوت خواهیم شد. البته این تضاد و تفاوت با یکدیگر هم پوشانی دارند. به گونه ای که هماهنگ با یکدیگر قرار گرفته اند و عملاً بافت ناهنجاری را ترتیب نداده اند.

سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

شکل 13

کاربردهای غیرمعمول سنگ مرمر

  • مرمر کارارا در تولید قاب برخی محصولات دیجیتال نظیر آیفون و لپ‌تاپ استفاده می‌شود.
  • شرکت‌هایی در زمینه تولید فریم عینک از سنگ مرمر فعالیت می‌کنند.
  • پودر مرمر به عنوان جزئی از رنگ‌ها، محصولات پلاستیکی، کاغذ و خمیردندان استفاده می‌شود.
  • پودر مرمر همچنین در صنایع داروسازی نیز کاربرد دارد. از آنجایی که مرمر خاصیت خنثی‌کننده اسید را دارد، به عنوان جزئی از داروهای آنتی اسید نظیر تامز (Tums) و آلکا-سلتزر (Alka-Seltzer) استفاده می‌شود.
سنگ مرمر در دکوراسیون داخلی

منابع

  1. dezeen
  2. ستاره
  3. Linked in
  4. اتاق
  5. home-designing
  6. طراحی داخلی با استفاده از ترکیب های مرمر و چوب