در هر پروژه ساختمانی ابتدا نیاز به تخریب ساختمان قبلی یا گود برداری و یا حداقل ایجاد چاله برای ایجاد فونداسیون است.

ماشین آات تخریب و گود برداری

بولدوزر

در پروژه های با مساحت بالاومتراژ قابل ملاحظه میتوان به منظور گود برداری و یا پر کردن گودال و یا جابه جایی خاک از  بولدوزر استفاده کرد.

لودر

از این ماشین برای گود برداری ، پر کردن گودال و هم چنین جا به جایی خاک در پروژه های عظیم استفاده می کنند.

گریدر

گریدر یک ماشین چند کاربری است که می توان برای حفر گودابل و حمل و پخش مصالح از آن استفاده کرد.

کامیون

از این ماشین جهت جا به جایی خاک و مصالح ساختمانی استفاده می شود.

هیلتی

برای تخریب کف سازی، آسفالت و ... ساختمان قبلی میتوان از هیلتی استفاده کرد.

کاتر آسفالت بر

برای تخریب آسفالت ضخیم که به راحتی زدوده نمی شود میتوان از کاتر آسفالت بر استفاده کرد.

برای ایجاد یک فونداسیون خوب لازم است تا ابتدا خاک زیر آن محکم باشد.

غلتک دستی

پیش از پی ریزی باید خاک کف ساختمان به خوبی متراکم شود که در پروژه های کوچک که امکان استفاده از غلتک بزرگ نیست.

غلتک پاچه بزی

در پروژه هایی که به تراکم بالا تری نیاز داریم  از این نوع غلتک استفاده می کنیم.زائده های موجود بر روی غلتک این ماشین باعث می شود لایه های زیرین خاک نیز به خوبی متراکم شوند.

کمپکتور

وقتی مخلوط خاک و سنگدانه های در مکانی تخلیه و پهن می شود، به مرور زمان در اثر وزن و فشار متراکم شده و نشست می کند. اگر بر روی خاک پهن شده بدون استفاده از کمپکتور  شروع به ساخت یا کف سازی کنیم، در اثر زمان به خاطر نشست محصول ساخته شده ترک خورده و تخریب می شود.

عملیات بتنی هم در ساختمان های بتنی و هم فلزی نیاز است.

بونکر

در پروژه های عظیم بتن را  از کارخانه سفارش می دهند.بتن در طول مسیر از کارخانه تا محل کارگاه نباید ثابت بماند وگرنه مرحله سخت شدن آن آغاز می شود.از این رو با استفاده از این ماشین بتن در طول مسیر همواره در حرکت خواهد بود.

بتونیر

در پروژه های کوچک گاهی برای تولید بتن  وسیمان از دستگاه بتونیر استفاده می شود.حال آکه در پروژه های بزرگ بتن از کارخانه تهیه می شود.

پمپ بتن

زمانی که بتن آماده از کارخانه میرسد و در طبقات بالایی ساختمان بتن ریزی در حال انجام است،از پمپ بتن استفاده می شود تا بتوانیم بتن را به آسانی به طبقه برسانیم.

دستگاه خم و برش میلگرد

میگرد ها در طول های مشخص در خانه تولید می شوند . حال آنکه ما برای مثال ستون، تیر یا فونداسیون مان به ابعاد کوچک تری نیاز داریم.گاهی ما نیاز داریم که میلگرد خم دار استفاده کنیم.به عنوان مثال در خرک ها.و این دستگاه به آسانی میلگرد را در درجات مختلف خم می کند.

دستگاه وصله میلگرد

همانطور که در بخش قبل گفته شد میگرد ها در اندازه های مشخص تولید می شوند ،پس گاهی طول مورد نیاز ما بیشتر از طول فابریک میلگرد است.در این جور مواقع از دستگاه وصله میلگرد استفاده می کنیم.

ویبراتور

وقتی بتن ریزی انجام می شود ممکن است در قسمت هایی حباب قرار گرفته باشد و بتن به خوبی با میلگرد در گیر نشده باشد.مخصوصا در دیوار برشی ها این امر بسیار ضروری است.پس به عنوان راه حل شلنگ ویبراتور را داخل بتن قرا می دهیم تا بتن کاملا متراکم شود.

شیلنگ ویبراتور

ماله موتوری

سطح فونداسیون پس از بتن ریزی کاملا ناهموار است. پس از این دستگاه برای صاف و صیغلی کردن سطح بتن استفاده می کنیم.

ویبره بدنه

دیوار برشی به دلیل عمق بسیار زیادی که دارد به تراکم بالا نیاز دارد.در دیوار های برشی علاوه بر ویبره با شلنگ به ویبراتور بدنه نیز نیاز است.به این صورت که این دستگاه روی قالب دیوار برشی سوار میشود و بتن را به بهترین نحو ممکن متراکم می کند.

بالابر

در پروژه های کوچک به منظور جابه جایی عمودی وسایل کوچک از بالابر استفاده می شود.بالابر را در طبقه آخر نصب می کنند و به وسیله یک طناب محکم وسایل را جا به جا می کنند.

باکت حمل مصالح

گاهی برای حمل مصالح در مقیاس کوچک وستی از باکت حمل مصالح استفاده می کنیم.

جرثقیل

به منظور جابه جایی وسایل بزرگ و همچنین ستون گذاری و تیر ریزی در در ساختمان های فولادی میتوان از جرثقیل بهره برد که در دو نوع ثابت و متحرک وجود دارد.جرثقیل های ثابت در محل نصب می شوند و بعد از اتمام کار مجددا از هم باز می شود.در حالی که جر ثقیل های متحرک به محل پروژه می آیند و بعد از اتمام کار به راحتی محل را ترک می کنند.جرثقیل های متحرک در پروژه های کوچک تر مورد استفاده قرار می گیرند و جرثقیل های ثابت در پروژه های عظیم.

تراکتور

این ماشین هم می تواند در جابه جایی وسایل کمک کند. وهم درتامین برق مورد نیاز پروژه از این ماشین برای تامین برق جوشکاری در سازه های فولادی .


  • اطلاعات شخصی
  • جزوات آموزشی ماشین آلات راهسازی
  • Civilica