در سال ۱۹۹۳ میلادی نرم افزار Civil 3D را معرفی نموده و هدف از طراحی این نرم افزار دستیابی به تسهیلاتی چون مدلسازی سه بعدی پویا، مدیریت گرافیکی طرح های عمرانی، تبادل اطلاعات در شبکه طراحی و … است. همچنین توسط جدیدترین زبان‌ها برنامه نویسی شده و تحت آخرین نسخه‌های سیتم عامل ویندوزاجرا می‌شود.


این نرم افزار است حرفه ای در زمینه نقشه برداری راه سازی و کارتوگرافی بوده و نقطه عطفی در صنعت نرم افزارهای نقشه برداری میباشد. نرم افزار Civil 3D ویژه مهندسین عمران ، مهندسی شهرسازی ، نقشه کشی ، نقشه برداری و توپوگرافی می باشد.

کاربرد...

نرم افزار Civil 3D


در تمامی کشورهای پیشرفته از نرم افزار اتوکد سیویل تری دی به منظور مدل سازی اطلاعاتی ، تجزیه و تحلیل جغرافیایی و زمین شناسی مکان یابی جهانی GPS و تدوین پروژه های طراحی راه ها ، راه سازی مسیرهای حمل و نقل ، آنالیز جاده از لحاظ تحلیل توفان، سیل و بلایای طبیعی ، تونل و دهلیز ، پل ها ، مسیرها و جاده های احداث شده بر روی آب، کانال کشی و انتقال آب تا جمع آوری پسماند فاضلاب و هدایت آبهای سطحی حاصل از بارش و فاضلاب ، طراحی لوله کشی ها ، طراحی لوله های انتقال نفت و گاز و دیگر پروژه های عمرانی و شهرسازی استفاده می شود.

معروفترین برنامه برای طراحی و پیاده سازی المان های راه و ترابری و پایپینگ می باشد. ابزار‌های کاربردی ایجاد شده در آن آشنا با محیط AutoCad است که کار با آن را بسیار سریع‌تر و آسان‌تر می‌نماید. همچنین این نرم‌افزار روشی استاندارد و مشخص را در سازمان‌دهی طرح و مهندسی ارائه می‌دهد که موجب از بین رفتن خطاها و قابل درک بودن طرح‌ها در پروژه‌های بین رشته‌ای، ککه امروزه در دنیا رشد روز افزونی داشته است، خواهد شد.
روش کار نرم‌افزار بر پایه سه اصل شبیه‌سازی و هماهنگی اجزا و سبک محوری است.

نرم افزار Civil 3D

 در موارد زیر مفید است...

تجزیه و تحلیل بصری:

تجسم داده ها بسیار مهم است. از آنجایی که تجسمسازی، روشهای طراحی را بهبود می بخشد و به کاربر اجازه می دهد که طرح را از نزدیکتر ببیند

مدلسازی سطح:

شما می توانیدیک مدل ایجاد کنید که ترکیبی از اشیا جامد ۳ بعدی ، سطوح و می باشد. مهم است که سطح را برای پردازش کارآمد طراحی و آماده کنیم.

طرح کریدور:

شما می توانید از مدل کریدورAutodesk AutoCAD Civil 3Dاستفاده کنید تا مدل های قابل انعطاف و قابل تنظیمسه بعدی از کریدور ها مانند جاده ها، بزرگراه ها و راه آهن را ایجاد کنید.مدل کوریدور بر روی اشیاء و داده های متنوعAutodesk AutoCAD Civil 3D از جمله زیر مجموعه ها، مجموعه ها، ترازوها، سطوح و پروفیل ها، ایجاد میشود و از آن ها استفاده می کند.

مدلسازی ژئوتکنیکی:

نمایش اطلاعات تکمیلی ژئوتکنیک به زیربنای مدل برای کار طراحی فنداسیونهمچنین خصوصیات ویژه ژئوتکنیکی افزایش یافته و دستور های حرفه ای ژئوتکنیکی وجود دارد که حتی باعث سادهتر ساختن مدلهای ژئوتکنیکی سه بعدی نسبت به نرم افزارهای دیگر می شود.

از دیگر قابلیت ها

  • .تجزیه و تحلیل سیستم های زهکشی جاده ای (شامل ورودی های آب باران و زهکشی)
  • .مطالعات کیفیت آب
  • .زیربخش های سیستم های زهکشی
  • .مدل سازی سیستم های زهکشی
  • .ایستگاه های بلند، نیروی برق، فاضلاب ترکیبی
  • .خروجی اطلاعات لوله ها از نرم افزار
  • .تعریف جدول ایستگاه های ذخیره سازی از نرم افزار

.افزایش راحتی کاربران (user friendly) ، امکان لینک شدن به نرم افزارهای دیگر (Land desktop, Autocad) و در نظر گرفتنه پارامترهای دخیل در ایمنی مسیر می باشد.

آشنایی با محیط کار

محیط کار در Civil3D مشابه نرم افزار Autocad است.

نرم افزار Civil 3D

ناحیه شماره 1 صفحه کار Civil3D است و نقشه ها و محتویات ظاهری فایل لود شده را نشان میدهد.

ناحیه شماره 2 شامل Toolspace است. محل ابزار یا “Toolspace” در Civil3D پنجره ای است که تمام تنظیمات ظاهری(Styles) و تنظیمات داده ها(Data) در آن قرار دارد. در Toolspace  تب های مختلفی وجود دارد برای مثال:

Prospector

در Prospector ما میتوانیم نقاط را معرفی کنیم. از طریق نقاط یا از طریق خطوط توپوگرافی سورفیس بسازیم. مسیر راه را مشخص کنیم. پس نتیجه میگیریم تب Prospector برای معرفی داده هایی که از قبل در اختیار داریم کاربرد دارد. و البته برای ورود به قسمت Properties برای هر جزئی از اجزای پروژه ما با همین تب سر و کار خواهیم داشت.

Settings

در Settings ما با استایل ها و مشخصات ظاهری پروژه در ارتباط خواهیم بود. برای مثال میتوانیم بر روی مثبت پروفایل کلیک کنیم و سپس روی Profile Styles کلیک کرده و نوع گریدبندی Profile را ویرایش کنیم. در حقیقت در تب Setting ما استایل‌های از قبل تعریف شده را تغییر میدهیم. یا استایل جدیدی تعریف میکنیم. توجه داشته باشید تغییرات ظاهری اجزای موجود در پروژه با کمک تب Prospector انجام میشود.

تب Survey برای نقشه برداری و وارد کردن داده ها و نقاط نقشه برداری کاربرد دارد.

نرم افزار Civil 3D

Toolbox

تب Toolbox برای تهیه گزارش از فایل پروژه استفاده میشود. برای مثال در این تب میتوانید با کلیک بر روی مثبت reports Manager و سپس با کلیک بر روی Alignment و کلیک راست بر روی Alignment Curveو انتخاب Excute  یک فایل گزارش با فرمت Htmlتهیه نموده و در گزارش پروژه به عنوان خروجی ارائه دهید.

در ناحیه شماره 3 که در شکل زیر با جزئیات بیشتری مشخص است ریبون، منوبار و Quick Access Bar را مشاهده میکنید. در ریبون (قسمت پایین تصویر زیر) که با کادر آبی رنگ در شکل زیر مشخص شده است، مجموعه ای از ابزارهای مورد نیاز برای ترسیم، تعریف و تغییرات در جزئیات پروژه را مشاهده میکنید. برای مثال در تب Modifyدر شکل زیر در قسمت Ground Data ابزارهایی برای کار با نقاط حاصل از نقشه برداری را مشاهده میکنید. یا در قسمت Designابزارهایی برای کار با پروفیل طولی راه، الاینمنت و… را میتوانید مشاهده کنید. در بالای ریبون Menu Bar قرار دارد.

نرم افزار Civil 3D

دستورات AutoCAD  مورد نیاز ...

رای شروع کار با نرم افزار Civil 3D لازم است با چندین دستور ساده در اتوکد آشنایی داشته باشیم.(جهت ترسیمات مسطحاتی).

  • دستور Line: (L) با استفاده از این دستور می توانیم خط بکشیم.
  • دستور Ortho: با استفاده از کلید F8 در خط فرمان عبارت Ortho on مشاهده میشود. با استفاده از این دستور میتوان خطوط کاملاً افقی یا کاملاً عمودی ترسیم کرد.
  • دستور PolyLine: (PL) مشابه دستور L عمل میکند با این تفاوت که خطوطی که توسط دستور PL ترسیم میشود به هم پیوسته هستند.
  • دستور Snap: این دستور در انتخاب نقاط ترسیمی مثل وسط خط، مماس، شروع و پایان، راستای عمود و… کمک میکند.
  • دستور Offset: (O) با انتخاب هر object و دادن عدد می توان از همان آبجکت در داخل یا خارج آبجکت اولیه ترسیم کرد.
  • دستور Trim: (Tr) برای حذف خطوط اضافی کاربرد دارد.
  • دستور Scale: (SC) برای بزرگ یا کوچک کردن آبجکت به نسب مورد نظر مورد استفاده قرار میگیرد.
  • دستور Mirror: (mi) توسط این دستور میتوانید اشکال خود را نسبت به یک خط، به صورت متقارن ترسیم کنید.
نرم افزار Civil 3D

منابع