الكساندر-گوستاو ایفل در 15 دسامبر 1832 در دیژون ، فرانسه متولد شد. در سنین جوانی به ساخت و ساز علاقه داشت و در اكول پلی تکنیك هنر و تولید (کالج هنر و ساخت) در des و بعد از آن نیز اكول سنترل Ecole پاریس حضور یافت. او در سال 1855 فارغ التحصیل شد. وی کارگردانی احداث یک پل آهنی در بوردو را در سال 1858 انجام داد ، و پس از آن چند نفر دیگر و گالری قوسی بلند و بلند قوس را برای نمایشگاه پاریس در سال 1867 طراحی کرد. در سال 1877 او رودخانه دورو را در بندر اوپورتو با یک شماره 525 طراحی کرد.

با پیشرفت در حرفه خود ، ایفل از کار پل فاصله گرفت ، در سال 1879 هنگامی که او گنبد را برای رصدخانه نجومی در نیس ، فرانسه ایجاد کرد ، نکته قابل توجه اینکه گنبد قابل حمل بود. در همان سال ، هنگامی که مجسمه اولیه داخلی مجسمه آزادی ، یوگن ویولت لو-دوک ، به طور غیر منتظره ای درگذشت ، ایفل برای جایگزین کردن وی در این پروژه استخدام شد.

الكساندر-گوستاو ایفل

جایگذاری مجسمه...

 او همچنین نظارت جایگذاری مجسمه را نیز بر عهده گرفت. او محاسبه کرد چقدر فشار بر روی هر اتصال قرار خواهد گرفت و اینکه چگونه وزن مجسمه را پخش کند و برای سرهم کردن قطعات مختلف بانوی بزرگ دستورالعملی تهیه کرد تا ایمنی و عمر مجسمه را به حداکثر برساند. ایفل تمام این کارها را بسیار اقتصادی انجام داد به گونه‌ای کسی تا به امروز روش بهتری ارائه نداده‌است. گوستاو ایفل فهم منحصربه‌فرد و بی‌سابقه‌ای از ریاضی و علوم داشت و از تمام توانایی‌هایش استفاده کامل را برد.وی سیستم پشتیبانی جدیدی برای مجسمه ایجاد کرد که به منظور حمایت از پوست مس به جای وزن به یک ساختار اسکلتی تکیه خواهد کرد. ایفل و تیمش مجسمه را از زیر زمین ساختند و سپس آن را برای سفر به نیویورک بندر پیاده کردند و در ادامه اسکلت فلزی سازه را طراحی کرد.

الكساندر-گوستاو ایفل

طاق فولادی 160 متری

در سال 1882 طاق فولادی (160 متر) ، که الكساندر-گوستاو ایفل با یک قوس حتی بزرگتر از همان نوع ، دنباله طرحی 540 فوت (162 متری) Garabit را بر فراز رودخانه Truyère در جنوب فرانسه ، دنبال کرد ، برای سالهای طولانی بالاترین پل در جهان ، 400 فوت (120 متر) از این جریان. او اولین مهندسی بود که در ساختمان پل از هوای فشرده استفاده کرد. ایفل در زمینه حرفه خود ، متخصص در ساخت و ساز فلز ، برجسته ترین پل ها بود. وی طی چند دهه آینده روی چندین مورد کار کرد و به ریاضیات اجازه یافت تا روشهایی برای ساختن ساختارهای سبک تر و قوی تر پیدا کند.

و اما برج...

برج ایفل-الكساندر-گوستاو ایفل

برج ایفل». برج ایفل برای نمایشگاه جهانی پاریس در سال ۱۸۸۹ برای برگزاری بزرگداشت یکصدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شده بود. از بین ۷۰۰ طرح پیشنهادی که در مسابقه طراحی به ثبت رسیده بود، طرح گوستاو ایفل به اتفاق آرا انتخاب شد. ساختن برج بزرگ در اول ژوئیه سال ۱۸۸۷ شروع شد. ایفل برنامه اجرایی کارگرانش را برای رسیدن به کمال تنظیم کرد. طراحی بسیار دقیق و ساختمان برج به هیچ اصلاحی احتیاج نداشت.

مولفه ها...

این برج از 12000 مؤلفه مختلف و 2500000 پرچ تشکیل شده است که همگی برای کنترل فشار باد طراحی و مونتاژ شده اند. این ساختار شگفتی در اقتصاد مادی است ، که ایفل در سالهای ساخت پل خود را به کمال رساند - اگر ذوب شود ، فلز برج فقط در عمق دو و نیم اینچ پایه خود را پر می کند .بینندگان هر دو مشتاق بودند که ایفل بتواند در دو سال بلندترین سازه جهان (با سرعت 984 فوت) را بسازد و با طراحی منحصر به فرد برج پاره شود.

بیشتر آن را مانند مدرن و بی فایده ای پنهان می کند. علیرغم قرعه کشی فوری برج به عنوان یک جاذبه گردشگری ، تنها سالها بعد منتقدان و پاریسی ها شروع به مشاهده ساختار به عنوان یک اثر هنری کردند.

الكساندر-گوستاو ایفل- تصویر ساخت برج ایفل

توانایی در بکار گیری علم...

گوستاو ایفل توانایی قابل توجه خود را در ریاضیات و علوم در برج ایفل به نمایش گذاشت. او فاصله بین دو میلیون و پانصد هزار میخ پرچ به کار رفته در برج را تا یک واحد میلیمتری برای فشارهای باد در تمام ارتفاعات اندازه‌گیری کرد تا برج بتواند در برابر همه آن‌ها ایستادگی کند.

 الكساندر-گوستاو ایفل

دیگر علایق او...

این برج همچنین علاقه ایفل را در زمینه مقاومت باد،علم هواشناسی و آیرودینامیک بیشترکرد و به کرات برج ایفل را محل آزمایش‌های خود قرار داد.هدایت کرد و الكساندر-گوستاو ایفل اولین آزمایشگاه آیرودینامیکی را در پایه آن بنا کرد و بعداً آزمایشگاه را به حومه پاریس منتقل کرد. این آزمایشگاه شامل یک تونل بادی بود ، و کار ایفل در آنجا بر برخی از اولین هواپیماهای دریایی از جمله برادران رایت تأثیر گذاشت. ایفل در ادامه چندین کتاب در مورد آیرودینامیک نوشت ، که مهمترین آنها مقاومت هوا و هواپیمایی است که برای اولین بار در سال 1907 منتشر شد. در سال 1912 او یک لابراتوار تجربی در (اوتِی) تأسیس کرد؛

تاثیرات این طراحی ماندگار...

 الكساندر-گوستاو ایفل

جایی که او تا سال 1920 در آن به ادامه کار مشغول شد. طراحی‌های ایفل تأثیر به سزایی بر جنبه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دنیا داشت. سازه‌های او به عنوان کارهای هنری همراه باجنبه‌های کاربردی دیده می‌شوند. کارهای او بر روی مجسمه آزادی، برج ایفل و کانال پاناما، سببی شد تا نام او برای همیشه در یاد مانده شود. الكساندر-گوستاو ایفل نه تنها یک معمار عالی بود، بلکه یک طراح و یک محقق بزرگ نیز بود. تحقیقات بسیاری از مباحثی که امروزه در زمینه آیرودینامیک یاد داده می‌شوند، به وسیله خود ایفل انجام شده‌اند.گوستاو ایفل در نهایت در 27 دسامبر سال 1923 در عمارت مسکونی خود در رو رابوله پاریس درگذشت.


منابع: