امروزه با وجود آلاینده های موجود در هوا ، دود و گرد و غبار و همچنین کاهش کیفیت نمای سنگ ساختمان ها و کدر شدن در گذر زمان لزوم شست شوی دوره ای نمای ساختمان ها در کلان شهرها احساس میشود. همچنین در بسیاری از ساختمان های نوساز نیز مشاهده میشود بعد از پایان پروژه عمرانی ،نما چهره ی زشت و ناپسندی به خود میگیرد .در این مقاله سعی براین داریم که درباره اصول شستشوی نمای ساختمان و مواد شستشو صحبت کنیم با ما همراه باشید.

شستشوی نما

شستشوی نما اصطلاحی است که برای نماشویی ساختمان استفاده میشود، در واقع همان تمیز کردن یا پاک کردن نمای ساختمان با استفاده از فشار آب تامین شده توسط دستگاه واتر جت صورت می گیرد.

اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 1

اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 2

اهمیت شستشوی نما

بی اهمیتی به مسئله نماشویی علاوه بر ظاهر نمای ساختمان بلکه جلوه کلی شهر را زشت و ناپسند می کند و ممکن است با رسوب و گذشت زمان اسیب های جدی به ساختمان بزند در نتیجه هزینه های شستن نما و ترمیم را افزایش دهد. هدف ما از شستن ساختمان بدست آوردن زیبایی و محافظت از آسیب به سطح می باشد.

انواع مواد شستشوی نما

به منظور بدست آوردن سطح تمیز و رضایت بخش برای هرنوع مصالحی که برروی نمای ساختمان استفاده شده است باید از مواد شوینده آن استفاده شود.

مواد پاک کننده شیمیایی برای از بین بردن چرک و آلودگی های مانند رنگ، لکه های فلزی، پوششها و اندودها و دیوارنوشته ها موثر و کارا هستند و از این حیث به روش های پاکسازی بر مبنای آب ارجحیت دارند. مواد پاک کننده های پایه اسید (اسیدی) بر آجر فاقد لعاب، سفال، سنگهای قالبی، بتون، گرانیت و اغلب ماسه سنگها اثر گذارند.

پاک کننده های قلیایی بر سنگ آهک، سنگ مرمر، گرانیت پرداخت شده و ماسه سنگهای آهکی (گچی) و بطور کلی بر سنگ کاری های حساس به اسید، کارگر هستند. هر دو نوع مواد پاک کننده شیمیایی مذکور، بر سطح مرطوب اسپری یا برس می شوند و برای مدتی به این شکل بر سطح باقی می مانند و بسته به جنس ماده ای که می بایست از نما پاک شود، ممکن است به عملیات و روشهای مختلفی نیاز باشد و سپس هر دو نوع ماده پاک کننده شیمیایی از سطح نما آب شویی(نماشویی) می شود. اما لازم است تا مواد پاک کننده قلیایی، در ابتدا بمنظور خنثی شدن، شستشوی اسیدی شوند.

انواع روش های شستشوی نما

شستشوی نما با واترجت

واتر جت یکی از مهمترین ابزار برای شستشوی نمای ساختمان می باشد. واتر جت های صنعتی لازمه خدمات نماشویی می باشد .زیرا توسط واتر جت آب با فشار زیاد پمپاژ و با مواد شوینده و یا ساینده ترکیب می گردد وموجب تمیز شدن سطح نما می گردد. واتر جت ها دارای دو نوع سه فاز و تک فاز می باشد که بسته به محیط و منطقه مورد استفاده قرار میگیرد .

اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 3

شستشوی نما واتر سندبلاست

عمل سند بلاست نما برای نماشویی سطوحی استفاده میشود که دارای جرم ورسوبی بسیار سخت می باشند که در طولانی مدت ایجاد شده است.

واتر به معنای آب و سند به معنی ماسه و بلاس به معنی پاشیدن میباشد،بسته به نوع رسوب و جرمی که بر سطح نمای ساختمان نشسته است از سیلسی با دانه بندی های مخصوص استفاده می کنند.

از معایب استفاده از این روش به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

  • بدلیل قدرت پاشش بالا 220 بار و لایه برداری از سطح نمای ساختمان باعث می شود رنگ سطح آجر نما یا سنگ نما به حالت اول خود باز گردد.
  • بعد از اتمام پاک سازی سطوح ، سطح نما و یا اجر حالت زبری پیدا میکند و بعد از مدت زمان کمی دوباره جرم و کثیفی در این زبری ها و بافت ها نفوذ میکند و اینبار باید زود تر اقدام به نماشویی بکنیم

اسید شویی نما

در این روش از مواد شیمیای استفاده میشود.تا بتواند لکه هایی که به سختی از سطح نما کنده میشود را حل کند.موادشیمایی نظیر پاک کننده های اسیدی، پاک کننده های قلیایی، حلال های ارگانیک و شوینده های بدون کف استفاده میشود.

شستشوی نما توسط ابرو تی

در این روش شستشوی نمای ساختمان که جنس آب شیشه و یا کامپوزیت نوع 3 می باشد مورد استفاده می باشد و با استفاده از مواد شوینده مخصوص برای پاک کردن سطح آن بهره گرفته می شود .

اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 4
اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 5

افراد با توجه  به وضعیت ساختمان از روش های زیر برای شستشوی نما ساختمان استفاده می کنند:

استفاده از داربست برای شستن نما

در ادامه مقاله اصول شستشوی نمای ساختمان ، استفاده از داربست بندی نما برای جرم زدایی نما ساختمان یکی دیگر از روش های ارائه خدمات می باشد که کاربرد دارد .استفاده از این روش هزینه داربست را بر هزینه خدمات می افزاید.

به کارگیری طناب در نماشویی

شستشوی نمای ساختمان با طناب یکی از روش های ارائه خدمات نماشویی و شستشوی نما می باشد . در این روش برای ارائه خدمات نیازی به داربست بندی نیست و با استفاده از روش های راپل نمای ساختمان پاک و شسته می شود .

دسترسی با طناب یا کار در ارتفاع با طناب به مجموعه ای از تکنیک ها گفته میشود که در آن از طناب ها و سخت افزار ها و اتصالات ایمن تخصصی به عنوان اصلی ترین وسیله دسترسی به مناطق دشوار و یا نمای ساختمان استفاده میشود در این سیستم کاری از دو طناب برای انجام کار استفاده میشود که طناب اصلی وزن تکنسین را تحمل میکند و طناب بکاپ یا shunt از سقوط وخطرات احتمالی محافظت میکند.

مزایای شستشوی نمای ساختمان بدون داربست عبارتند از:

  1. کاهش هزینه داربست
  2. عدم اشغال فضا
  3. سرعت ارائه خدمات بالا
  4. ایمنی بالاتر
اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 6

استفاده از کمربند محافظ

اصول شستشوی نمای ساختمان
شکل 7

 زمان مناسب برای نماشویی ساختمان

اصولا در هر فصلی امکان نماشویی وجود دارد اما در برخی از نماهای ساختمانی مانند نمای سنگی بهتر است در فصل های سرد سال انجام نشودتا رطوبت حاصل از شستشو در سنگ یخ نزند و سنگ دچار ترک خوردگی و خردشدن نشود.

هزینه نماشویی ساختمان

هزینه نماشویی ساختمان با توجه به جنس نمای ساختمان و متریال استفاده شده اعلام میگردد. به این ترتیب که شستشوی نمای کامپوزیت نسبت به شستشوی نمای سنگی بسیار متفاوت است و زمان بیشتری برای پاکیزگی تلف میشود، به این دلیل که در نماشویی کامپوزیت تمام سطح نما باید بادست شستشو گردد همین باعث اتلاف وقت میشود به همین علت قیمت هرکدام متفاوت است.

نتیجه گیری:

  1. شستشوی نما به دلایل مختلف از جمله زیبایی ساختمان، اصول تعمیر و نگهداری نما و حذف آلودگی‌های مخرب ضرورت دارد.
  2. ساختمان‌ها با توجه به کاربری، موقعیت، وضعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه به درجات مختلفی از شستشو نیاز دارند.

دانستن اصول شستشوی نمای ساختمان و انتخاب روش مناسب برای شستشو اهمیت زیادی دارد، زیرا در صورت انتخاب روش نامناسب امکان آسیب‌های دائمی وجود دارد.


منابع

  1. شرکت مهندسی لوتوس
  2. همه چیز درباره شستشوی نمای ساختمان
  3. arianerata
  4. آلفا صعود
  5. namagolshan