فنگ شویی در زبان چینی به معنی «باد و آب» است. و مفهوم آن این است که هر چه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است. حتی اشیاء بی جان مانند میز و صندلی دارای انرژی سیال هستند. فنگ شویی هنر زندگی متعادل میان انسان و طبیعت است. اصلی ترین هدف فنگ شویی پیدا کردن مکانی است که جسم و روح مان در آن از انرژی مثبت چی سرشار شود. در این مقاله به بررسی اصول فنگ شویی در ساختمان می پردازیم.

فلسفه فنگ شویی..

در فلسفه ی فنگ شویی انرژی مثبتی با نام «چی» وجود دارد که اگر بخواهیم آنرا به خانه ی خود بیاوریم باید اصول معماری فنگ شویی را رعایت کنیم.

فنگ شویی سبکی منعطف است به همین دلیل می توان آن را در کنار دیگر سبک ها به کار برد.

در حقیقت از فنگ شویی برای تصحیح و ارتقاء فضای منزل استفاده می شود. با تصحیح اجزاء کوچک ، راه را برای سرازیر شدن انرژی مثبت به داخل منزل تان باز کرده اید.

چگونه انرژی چی را در منزل به جریان بیاندازیم؟

  1. جرم زدایی و پاکیزگی
  2. بوجود آوردن نظم و جلوگیری از انباشتگی انرژی چی

منظور از انباشتگی انرژی چی چیست؟

  • چیزهایی که به آنها علاقه نداریم و از آنها استفاده نمی کنیم.
  • وسایل نامنظم و شلخته و آشفته
  • وسایلی که در تعداد زیاد در یک محیط کوچک قرار دارند
  • هرچیز ناتمام(فیزیکی عاطفی ذهنی معنوی)

رنگ های مورد تایید علم فنگ شویی:

برای خوش شانسی از رنگ قرمز استفاده می شود. این رنگ بهترین گزینه برای ورودی منزل است.

اصول فنگ شویی در ساختمان

زرد وبنفش رنگ هایی است که روحیه انسان را جلا می بخشند

رنگ سبز باعث رشد و تازگی روح می گردد.

رنگ های روشن باعث افزایش انرژی و شروع انجام کار می شوند.

قهوه ای و نارنجی سمبل دانش و سلامتی اند.

اهمیت آینه در فنگ شویی:

در سبک های معماری از آینه به عنوان یک شیء دکوراتیو بهره برده می شود. درحالیکه در فنگ شویی از آینه به عنوان وسیله ای برای جذب کردن و به حرکت درآوردن انرژی چی استفاده می شود. همچنین در فنگ شویی اغلب آینه ها به شکل دایره و یا هشت ضلعی هستند و به هیچ وجه از آینه های چند تکه که تصویر را تکه تکه نشان می دهند استفاده نمی شود.

اصول فنگ شویی در ساختمان

در علم فنگ شویی در تمام نقاط منزل، اصل تعادل بایستی رعایت شود. طبیعت روی اصل تعادل می چرخد; همانطور که قوانین فیزیک و شیمی هم بر این اصل دلالت دارند.

اصول فنگ شویی در ساختمان

پس در خانه سعی کنید میان وسایل و اجزاء، تعادل و هارمونی ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر در یک سمت میز غذا خوری تان سه عدد صندلی است ، در سمت دیگر نیز همان تعداد را قرار دهید.

اصول فنگ شویی در ساختمان

ورودی:

ورودی منزل به منزله محل ورود انرژی مثبت است. پس سعی کنید با نور پردازی مناسب، رنگ های انرژی بخش از این انرژی استقبال کنید. توجه داشته باشید که ورودی منزل شما خاصیت دعوت کنندگی و پذیرندگی داشته باشد.

با استفاده از کمد دیواری ،تابلو های نقاشی و چراغ های زیبا می توانید ورودی منزل تان را بیارایید.

اصول فنگ شویی در ساختمان

آشپزخانه:

آشپزخانه قلب خانه محسوب می شود. پس قائدتا فنگ شویی در آن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

بر اساس علم فنگ شویی عناصر متضاد نباید در کنار یک دیگر قرار گیرند. به عنوان مثال سینک ظرفشویی و اجاق گاز را نباید در کنار هم قرار دهیم ; زیرا به دلیل وجود تضاد بین آب و آتش، در فضا تنش ایجاد می شود.

اصول فنگ شویی در ساختمان

همچنین بهتر است اجاق گاز در محلی قرار گیرد که آشپز به راحتی بتواند در جریان احوالات منزل قرار گیرد و همچنین اگر پشت به افراد خانه بایستد چندان شایسته نیست. پس بهتر است محل اجاق گاز رو به روی ورودی آشپزخانه نباشد.

عنصر قابل توجه نور را نیز از یاد نبرید. آشپزخانه جایی است که خوراک تمام افراد خانواده تهیه می شود و تاثیر مستقیم بر احوالات افراد دارد. اگر آشپزخانه را نورانی کنید می توانید انرژی مثبت را به آشپزخانه بکشانید.

توجه داشته باشید که هر عنصر خراب که درست کار نمی کند و نیاز به تعمیر دارد باعث ایجاد انرژی منفی در فضا می گردد. پس بهتر است در اسرع وقت نسبت به تعمیر یا تعویض وسایل خراب منزل اقدام کنید. با ادامه مقاله بررسی اصول فنگ شویی در ساختمان با ما همراه باشید.

میز نهارخوری

میز نهار خوری را حدالامکان نزدیک به آشپزخانه قرار دهید. سعی کنید این فضا بزرگ باشد و اگر بزرگ نیست با استفاده از آینه می توانید فضا را بزرگتر نمایش دهید. آینه از دو جهت کار آمد است.هم نور را افزایش می دهد و فضا را بزرگ نمایش می دهد و هم میزان غذای سر میز را هم دوبرابر می کند و باعث ایجاد فراوانی و برکت می شود.

اصول فنگ شویی در ساختمان

نشیمن:

نشیمن محل گفتگو و تعامل افراد خانواده با یکدیگر است. پس باید نمایش دهنده ی روحیات و علاقه مندی های همه ی افراد خانواده باشد. به عنوان مثال می توانید در اتاق نشیمن یک قفسه کوچک کتاب با کتاب های مورد علاقه افراد خانواده قرار دهید.

استفاده از یک آکواریوم در این فضا جالب توجه است. همچنین چینی ها بر این باورند که قرار دادن یک ظرف پر از سکه و یا یک مجسمه طلایی شما را به ثروتمند شدن نزدیک می کند.

اصول فنگ شویی در ساختمان

نورپردازی یک اصل مهم است. بایستی نه خیلی کم باشد و نه آنقدر زیاد باشد. به طوری که افراد راحت باشند.

اتاق خواب:

شاید چیدمان اتاق خواب برای شما اهمیت چندانی نداشته باشد ، چرا که مدت زمان کوتاهی را در حالت هوشیاری در آن به سر می برید. اما چه در هنگام هوشیاری و چه در هنگام خواب عمیق; دکوراسیون اتاق خواب تاثیر بسزایی در یک خواب آرام و عمیق دارد.

اصول فنگ شویی در ساختمان

طبق اصل فنگ شویی بایستی اتاق خواب را از وسایل شکسته ، اضافه و نا منظم خالی نگه داشت. اصل رعایت تعادل را در اتاق خواب فراموش نکنید. به عنوان مثال اگر در یک سمت اتاق آباژوری قرار داده اید، در سمت دیگر یک آباژور قرار دهید تا تعادل در فضا برقرار شود.

قسمت بالای تخت را از دیوار فاصله دهید وهمچنین بهتر است فضای زیر تخت خواب را خالی بگذارید و آن را با وسایل اضافی پر نکنید. زیرا این کار از چرخه ی انرژی مثبت جلو گیری می کند.

در این مقاله به بررسی اصول فنگ شویی در ساختمان پرداختیم.


منابع: