در این مقاله قصد معرفی انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی را داریم.

راهنمای انتخاب انواع قرنیز برای دکوراسیون

معرفی:

به طوری کلی قرنیز به نواری گفته می‌شود که در محل اتصال دیوار به کف نصب می‌شوداز جمله مواردی که در فضای داخلی ساختمان ها می بینیم.

کاربرد قرنیز چیست ؟

اول مربوط به کسانی است که میخواهند کف خانه خود را لمینت یا پارکت نصب کنند برای پاسخ به این افراد باید گفت وقتی هنگام نصب پارکت لمینت ان را به اندازه 8 میل تا 1 سانت از دیوار فاصله میدهند تا به هنگام انبساط و انقباظ به دیوار نچسبد و جای بازی داشته باشد ، اگر بخواهیم این فضا را به حال خود رها کنیم جلوه و نمایش قشنگی ندارد و جدا از ان اگر اب از کناره ها به زیر پارکت لمینت نفوذ کند باعث صدمه به ان میشود و محلی میشود برای جمع شدن گرد و خاک ، به همین دلیل برای جلوگیری از این مسائل از انواع قرنیز استفاده میکنند.

نکته اینجاست که قرنیز زیبایی و جلوه خاصی به پارکت لمینت میدهد و همانند یک قاب به دور ان میباشد و بعد از نصب جلب توجه میکند که بهترین گزینه قرنیز mdf  ( ام دی اف ) است ، قرنیز ام دی اف در تنوع رنگ بالا و طرحهای گوناگون در بازار موجود میباشد و باعث زیبایی خاصی در دکوراسیون منزل میشود.

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

دوم اینکه مربوط به کسانی میشود که می خواهند کف خانه خود را سنگ ، سرامیک ، موکت و یا متریال دیگری به جز پارکت لمینت نصب کنند ، این اشخاص میتوانند از قرنیز استفاده نکنند درست است اما برای پاسخ به این اشخاص باید گفت اگر آن فضا را ساده به حال خود رها کنید جلوه زیبایی ندارد و تمامی خرابی ها و مشکلات بنایی در پایین دیوار دیده میشود که بهتر است برای پوشاندن ان فضاها و ایجاد فضایی متفاوت و زیبا از قرنیز ام دی اف استفاده کنید و هم چنین برای موارد زیر کاربرد دارد:

موارد کاربرد

جلوگیری از آسیب به سطح دیوار

محافظت از دیوارها در برابر لوازمی چون کمد و مبلمان و مانع شدن از ایجاد خراش و صدمه روی آن‌ها

انواع قرنیز:

1.قرنیز سنگی

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

از این نوع قرنیز در گذشته بیشتر استفاده می‌شده است. قرنیز سنگی از لحاظ وزن به نسبت سایر قرنیز‌ها سنگین‌تر است و به طبع هزینه بیشتری را برای خریدار دارد.

به دلیل خلل و فرجی که در بافت سنگ‌ها است، معمولا ظاهری یکنواخت ندارد. از سایر معایب قرنیز سنگی می‌توان استحکام پایین، محدودیت در طرح و رنگ و همچنین طول کوتاه قرنیز سنگی را می‌توان نام برد. این قرنیز اصولا برای فضا‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بهتر است جنس سنگ کف با قرنیز یکی باشد و اینکه قرنیزهای سنگی برای پوشش کابل‌ها مناسب نیستند چون توپر هستند. در مورد این نوع قرنیزها باید بدانید که بسیار سخت از سازه جدا می‌شوند و شما نمی توانید به‌ سادگی آن ها را به مکان دیگری انتقال دهید.

2.قرنیز سرامیکی

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

این قرنیز کم طرفدار‌ترین مدل از انواع قرنیز است. قرنیز سرامیکی نیز دارای وزن زیاد است و نبست به سایر قرنیز‌ها گران‌تر است.

3.قرنیز ام دی اف MDF

راهنمای انتخاب انواع قرنیز برای دکوراسیون

قرنیز‌های ام دی اف و پی وی سی با بیشترین تنوع طرح و رنگ و همچنین صرفه اقتصادی امروزه جایگزین قرنیز‌های سنگی و سرامیکی شده اند. استفاده از محصولات نوظهور نیازمند دقت بیشتری است، زیرا تنوع بیشتری در قیمت، کیفیت ساخت و مصالح ساخت دارند.

قرنیز نام برده شده بصورت یک تکه و از جنس ام دی اف MDF یا اچ دی اف HDF با روکش‌های مختلف و البته ضدخش ساخته و عرضه می‌شود. از معروف‌ترین مدل این قرنیز می‌توان قرنیز ام دی اف mdf با روکش پی وی سی pvc را یاد کرد.

مهمترین مشخصات قرنیز ام دی اف MDF :

  • مقاومت فوق العاده بالا (این قرنیز با ضخامت‌های مختلف و عرض ۷ تا ۹ سانتی متر و با طول‌های ۲.۸۰ سانتی متر ساخته و ارائه می‌شود.)
  • راحتی در نصب و حمل
  • قابل شستشو بودن
  • قیمت مناسب

4.قرنیز پی وی سی pvc:

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

این قرنیز به صورت یک تکه یا دو تکه ساخته می‌شود. در قرنیز دو تکه پی وی سی فضای خالی بین دو لایه وجود دارد که محل عبور کابل‌ها وسیم‌ها خواهد بود. قرنیز پی وی سی، بیش از ۱۲۰ طرح و رنگ دارد و بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده است. قرنیز‌های پی وی سی در کنار کفپوش pvc ترکیب فوق العاده‌ای برای دکوراسیون داخلی خواهد بود. در ادامه مقاله انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی به مهم ترین مشخصات قرنیز میپردازیم.

مهمترین مشخصات قرنیز پی وی سی pvc:

  • طرح و رنگ‌های مختلف
  • سبک و مقاوم
  • قابل شست شو
  • نصب آسان و راحت
  • مقاومت ۱۰۰ درصد در برابر رطوبت
  • قرنیز در عرض ۷ تا ۹ سانتی متر با طول ۲.۸۰ تا ۳.۰۰ سانتی متر ساخته و ارائه می‌شود.
  • ضخامت این قرنیز ۸ سانتی متر است.
  • ضد آب
  • ضد حشره

5.قرنیز پلی استایرن یا پلاستیکی:

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

یکی از انواع قرنیز پی وی سیpvc است که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. به همین دلیل طرفداران خرید قرنیز را به سمت خود می‌کشاند و آن‌ها را مجاب به خرید می‌کند.

مهمترین مشخصات قرنیز پلی استایرن

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی
  • ۱۰۰ درصد قابل شستشو
  • دارای انعطاف پذیری فوق العاده زیاد که نصب این نوع قرنیز را در هرگونه انحنایی ممکن می‌کند.
  • آنتی باکتریال
  • سازگار با محیط زیست و قابل بازیافت
  • مقاوم در برابر هرگونه رطوبت و قارچ
  • وزن سبک و راحتی حمل
  • مقاومت فوق العاده بالا
  • مقاومت فشاری فوق العاده بالا

5. قرنیز چوبی:

قرنیزهای چوبی به اندازه قرنیزهای سنگی قدمت دارند این مدل از انواع قرنیز تمام مزایا و معایب هر وسیله چوبی دیگر را با خود به همراه دارد. بدون شک حضور عنصر چوب به دلیل منشا زنده ای که دارد حس مثبتی را وارد فضای داخلی منزل می کند، ولی از طرفی آسیب پذیرتر است و به راحتی هم قابل ترمیم نیست. اگر چوب ضربه بخورد، نمی توان آن را به سرعت به شکل اولش تبدیل کرد و کثیفی و لکه نیز به سادگی از روی آن پاک نمی شود کنده‌کاری‌ و نقش های برجسته روی قرنیزهای چوبی، باعث به وجود آمدن طرح‌های زیبایی روی آن‌ها شده است

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

انواع ابعاد قرنیز

قرنیز 7 سانتی، 9 سانتی ، 11 سانتی ، 15 سانتی.

انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی

قرنیز چند سانت برای خانه مناسب است ؟

شاید تا به اینجای مقاله این سوال برایتان پیش امده باشد که برای منزل خود از چه ارتفاع قرنیزی استفاده کنید و کدام مناسب تر است ، در قسمت بالا انواع ارتفاع قرنیزها را توضیح داده ایم اگر ارتفاع دیوار منزلتان کمتر از 260 سانتیمتر باشد و خانه ای به متراژ 50 تا 100 متر دارین بهترین گزینه برای این فضا قرنیز با ارتفاع 7 سانت است ، اگر ارتفاع دیوارهایتان بیشتر از 260 سانتیمتر بود و محیط خانه بزرگ تر از 100 متر قطعا قرنیز 9 سانت جلوه زبایی به محیط میبخشد. قرنیز 11 سانت هم مناسب فضا هایی با متراژ بالای 200 متر میباشد.

قیمت روز انواع قرنیز

قیمت‌ها را با توجه به ارتقاع قرنیز، قطر آن، کشور سازنده و مصالح به کار رفته در ساخت قرنیز محاسبه می‌کنند.

قیمت قرنیز ام دی اف mdf با توجه به کیفیت آن معمولا پایین‌تر از قزنیز پی وی سی pvc است و قرنیز چوبی قیمت بالاتری به نسبت سایر قرنیز‌ها را به خود اختصاص داده است.‌

در این مقاله قصد معرفی انواع قرنیز در دکوراسیون داخلی پرداختیم.


منابع: