جمیز بوکانان ادز در 23 می سال 1820 میلادی در شهر لارنسبرگ آمریکا چشم به جهان گشود و در طول 66 سال زندگی خود خدمت ویژه ای در حوزه مهندسی عمران ایفا نمود و دارنده مدال آلبرت است. ایشان را در جهان به عنوان مهندس عمران آمریکایی و مخترعی که بیش از 50 مورد از اختراعات ارزشمند خود را ثبت کرده است می شناسند.

جمیز بوکانان ادز
شکل۱ جیمز بوکانان ادز(James Buchanan Eads)

1- دوران ابتدایی زندگی جیمز ادز

خانواده ادز تمام سرمایه و دارایی خود را در سال 1833 هنگام آتش سوزی کشتی بخار که در محله ی آنها در خیابان لویس میزوری رخ داد از دست دادند و تجارت پر ریسک پدر جیمز (توماس ادز) در آن محله نابود شد و پدرش تصمیم به ترک خانواده اش به سمت بالادست رودخانه میزوری گرفت. جیمز معمولاً خود به صورت خودخوان علوم را فرا می گرفت و ایشان به دلیل حمایت و کمک به خانواده ی خود مجبور به ترک مدرسه شد و به فروختن سیب در خیابان پرداخت تا بتواند مخارج روزمره خانواده خویش را تأمین کند.

علاوه بر فروش سیب به کار در کتابخانه ویلیامز پرداخت که وظیفه مرتب کردن کتا بها را بر عهده داشت، او علاوه بر انجام وظایف خود به خواندن کتاب های فیزیک، مکانیک، ماشین سازی و مهندسی عمران پرداخت. هنگامیکه اوضاع مالی جیمز ادز روبه راه شد خبردار شد که صاحب کتابخانه از مریضی سختی رنج می برد به همین دلیل جهت جبران زحماتی که صاحب آن کتابخانه در ایامی که او از لحاظ مالی تحت فشار بود، تصمیم به کمک مالی به وی نمود.

2- تشکیل خانواده

در سال 1842 جیمز ادز عاشق دختر یک تاجر به نام مارتا دیلان شد، درحالیکه پدر مارتا مخالف ازدواج دخترش با جیمز بود ولی آن دو با یکدیگر ازدواج کردند زیرا پدر مارتا بر این باور بود که دخترش باید با فردی ثروتمند وصلت کند در نهایت مارتا دیلان به ناچار مجبور شد تا با خانواده جیمز ادز زندگی کند.

مارتا دیلان سرانجام بر اثر بیماری وبا در سال 1852 درگذشت و نتوانست موفقیت همسرش جیمز ادز را ببیند. 5 سال بعد از فوت همسرش (1857) مارتا از کارش کناره گیری کرد و توانست 5 دلار پس انداز نماید و حدود 10 سال بعد از مرگ هسرش (1862) دوباره تصمیم به ازدواج گرفت.

جمیز بوکانان ادز
شکل۲ مارتا دیلان همسر اول جیمز بوکانان ادز

3- جنگ داخلی آمریکا

در سال 1861 پش از وقوع جنگ داخلی آمریکا به درخواست دوستش ادوارد بیتس که دادستان کل بود به منظور بررسی دفاع از رودخانه می سی سی پی به واشنگتن فراخوانده شد. به همین جهت در طی قراردادی با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا 7 کشتی ویژه در مدت 5 ماه طراحی و ساخت. جیمز ادز به منظور حمایت از بی خانمان ها مبلغ 1000 دلار به وزارت جنگ فرستاد و پس از جنگ داخلی او نمایشگاهی جهت جمع آوری کمک مردمی برای هزاران پناهنده بی خانمان در سنت لوییس برگزار کرد.

4- پل رودخانه می سی سی پی

جمیز بوکانان ادز

جیمز ادز اولین کسی بود که توانست پلی را طراحی کند که دارای ریل و جاده می باشد و ساخت این پل حدود 7 سال به طول انجامید. در زمانی که پل ساخته شد، در نوع خودش طولانی ترین و عظیم ترین پل قوسی فولادی موجود بود. جیمز ادز اولین سازنده پلی بود که روش طره ای را به کار گرفت که باعث شد در حین ساخت کشتی ها بتوانند از رودخانه عبور کنند و این پل را به احترام ادز پل ادز نامیدند که تنها پلی است که به نام مهندس طراحش نامگذاری شده است.

جمیز بوکانان ادز
جمیز بوکانان ادز

5- طرح لای روبی رودخانه می سی سی پی

هنگامیکه خروجی رودخانه می سی سی پی (رودخانه ای به طول 100 مایل که بین ارلین و خلیج مکزیک کشیده شده است) را می خواستند لای روبی کنند، مشکلی که وجود داشت این بود که برای مدتی رودخانه غیرقابل استفاده برای کشتی های عبوری می شد که جیمز ادز با طراحی سیستم جت چوبی توانست این مشکل را بر طرف نماید.

6- دیگر ایده های مهندسی ادز

جمیز بوکانان ادز در خیال داشت تا سیستم ریلی عظیمی را جهت حمل کشتی های غول پیکر جهت جابه جایی از خلیج مکزیک تا اقیانوس آرام طراحی کند و این طرح او توجه همگان را به خود جلب کرد ولی هرگز به مرحله ساخت نرسید. وی در سال 1884 اولین شهروند آمریکایی بود که به آن مدال آلبرت انجمن سلطنتی اعطا گردید.

جمیز بوکانان ادز
شکل۶ ایده جابه جایی کشتی های غول پیکر با خط ریلی

7- دوران انتهایی زندگی او

جمیز بوکانان ادز بسیار انسان متواضعی بود و در عین حال به واسطه طرح ها و ایده هایش ثروت فراوانی را کسب نمود و در بین جامعه علمی آمریکا احترام خاصی برای او قائل بودند و حتی به او پیشنهاد دادند تا نامزد ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شود.

سرانجام جمیز بوکانان ادز در 66 سالگی در دوران مرخصی اش در باهاما درگذشت و او را در قبرستان خانوادگی‌اش در سنت لوییس به خاک سپردند.


منابع

● ویکی پدیا