خواب یکی از مهم ترین عواملی است که میتواند تاثیر زیادی در سلامت و شادی افراد داشته باشد ، اتاقی که در آن استراحت می کنیم، می تواند تعادل و سلامتی انسان را رقم بزند.بکار گیری رنگ های مناسب برای اتاق خواب و نور تاثیر روحی خاصی بر افراد میگذارد و واکنش افراد نیز نسبت به محیطی که در آن قرار گرفته اند متفاوت است.واکنش افراد به عوامل مختلفی نظیر فرهنگ، جنسیت، سن، موقعیت احساسی و ذهنی و تجربه های شخصی بستگی دارد.

جهانی که انسان در آن زندگی می کند ،متشکل از هزاران رنگ مختلف است که موجودات و اشیاء را به گونه ای جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند.هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند،منبع مهمی از انرژی ،در جهت فزونی نشاط و سلامت روح و روان ،در انسان ها به شمار می روند.به طور کلی هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد از انرژی فعال به وجود آمده است.

زیبایی که به چشم می آید از پرتو نور و رنگ است وگرنه در تاریکی ،زیبایی مفهومی ندارد. زیبایی حقیقتی است که با نور معرفت درک می گردد و زیبایی ظاهری با عزیز ترین حس ما که بینایی است دیده می شود.

تاثیر روانشناختی رنگ ها:

از دیرباز تاثیر رنگ بر روان انسانها مورد توجه دانشمندان بوده است;مثلا ثابت شده است که رنگ های سبز و آبی از رنگ های سردند و باعث شادی می شوند، به همین دلیل است که دریا سبزه موجب تسکین اعصاب و رفع خستگی است.بنفش و ارغوانی از رنگ های فاخرند.رنگ های تیره قابلیت دید کمتری دارند و فضا را محدود تر نشان می دهند.قرمز سمبل زندگی،قدرت و نشاط است اما برای اشخاص عصبی مناسب نیست .لیمویی اشتها آور است و برای اشخاص عصبی مناسب است و موارد دیگر.این علم به بهبود شرایط روانی انسان ها کمک بسیاری کرده است.

در ادامه به تحلیل انواع رنگ های مناسب برای اتاق خواب:

رنگ آبی

ویژگی: آبی رنگی آرامش بخش، التیام دهنده و رهایی بخش است. این رنگ محبوبیتی جهانی دارد و در همه جا سمبل رفع تنش و خستگی است و همچنین باعث بهبود روابط می گردد.

رنگ های مناسب برای اتاق خواب

رنگ سبز:

ویژگی: سبز رنگ آرامش ، نشاط، هماهنگی و عدالت است.سبز رنگی هماهنگ است و می توان آن را با رنگ های دیگر ترکیب کرد.

رنگ های مناسب برای اتاق خواب

رنگ بنفش:

ویژگی: الهام بخش و موقر است، احساس انگیزه و هدفمندی را به فرد القا می کند.در صورت علاقه از طیف ملایم تر آن مثلا بنفش یاسی نیز می توانید استفاده کنید.

E:\تولید محتوا\rang\decoration-irani.ir3_-5.jpg

رنگ صورتی:

ویژگی:این رنگ به شما آرامش،لطافت و احساس قوت قلب می دهد. صورتی رنگی است که احساس آرامش و تکامل را القا می کند. این رنگ برای اتاق کودکان توصیه می شود.

E:\تولید محتوا\rang\دکوراسیون-اتاق-خواب-دخترانه-شیک-و-زیبا.png

رنگ قهوه ای:

E:\تولید محتوا\rang\رنگ-قهوه-ای-با-چه-رنگی-ست-می-شود-17.jpg

ویژگی: رنگ راحتی و طبیعت است.با اینکه رنگ قهوه ای از رنگ های اصلی چرخه رنگ محسوب نمی شود ،اما قدرت شگفت انگیزی دارد.از این رنگ در اتاق خواب بزرگسالان توصیه می شود.

توصیه می شود از این رنگ در اثاثیه و مبلمان اتاق خوابتان استفاده کنید.

رنگ نارنجی:

E:\تولید محتوا\rang\Jun-22-2015-34951-PM-750x410.jpg

ویژگی: نارنجی رنگی بسیار گرم ، محرک و شادی آور است.این رنگ به محیط شما گرما می بخشد.نارنجی به دلیل محرک بودن زیاد مناسب اتاق خواب نیست، اما در صورت علاقه می توانید از آن به مقدار کم و ملایم استفاده کنید.

رنگ زرد:

E:\تولید محتوا\rang\The-color-of-the-bedroom-3.jpg

ویژگی:

درخشندگی ، احساس خوش بینی و دلگرمی.رنگ زرد باعٍ بهبود فعالیت های ذهنی و بیشتر شدن اشتها می شود.از این رنگ به ندرت در اتاق خواب بزرگسالان استفاده می شود، اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

بنابراین نتیجه می گیریم که رنگ های تیره و محرک برای محیط اتاق خواب مناسب نیستند.رنگ های تیره باعث افسردگی و رنگ های محرک موجب پریشانی افکار می گردند.بهتر است از رنگ های روشن و آرام بخش استفاده کنیم تا به ما در یک خواب آسوده کمک کنند. پس با توجه به مطالب ذکر شده رنگ های مناسب برای اتاق خواب


منابع:

  • مقاله تاثیر نور و رنگ در معماری داخلی بر روح و روان انسان ها
  • رزیتا فرج نیا، جواد شریف نژاد
  • مقاله تاثیر رنگ در معماری داخلی
  • خدابخش جوادیان کوتنایی، ابراهیم رحمانی
  • ویکی پدیا