ریچارد راجرز در سال ۱۹۳۳، در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد. پدر او پزشک بود و مادرش علاقه زیادی به طراحی مدرن داشت. خانواده ریچارد راجرز در سال ۱۹۳۸، همزمان با پدیدارشدن نشانه‌های آغاز جنگ جهانی دوم، به انگلستان بازگشتند. او در مدرسه AA لندن به تحصیل در رشته معماری پرداخت و مدرک فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه Yale دریافت کرد. راجرزدر این دانشگاه به همراه نورمن فاستر ، همکلاسی خویش، از محضر بزرگانی همچون پل رودلف که رئیس مدرسه معماری بود و جیمز استرلینگ بهره جست. در این مقاله به زندگینامه ریچارد راجرز می پردازیم.

همه چیز از علاقه او شروع شد.

همچنین او در آنجا علاقه زیادی به فرانک لویدرایت پیدا کرد، تا جایی که از او با عنوان my first god یاد می‌کند.راجرزپس از مدتی کار برای Skidmore, Owings & Merrill در نیویورک، به انگلستان بازگشت تا نخستین فعالیت حرفه‌ای معماری خودش را به همراه نخستین همسرش، Su Brumwell، نورمن فاستر و Wendy Cheeseman، در قالب گروهی کوتاه‌ عمر بنام Team 4 که فعالیتش تنها تا سال ۱۹۶۷ ادامه یافت، شروع کند. از سال ۱۹۷۱ نیز، با پروژه مرکز ژرژ پمپیدوی پاریس، شراکت او با رنزو پیانو شروع شد که این همکاری تا سال ۱۹۷۸ ادامه داشت. و یکی از اولین کارهای خود را درسال (۱۹۷۱-۱۹۷۳) که در ورودی ساختمان اداری کارخانه B&B ایتالیا در Novedrate Como  واقع شده است را طراحی نمود.در ادامه مقاله زندگینامه ریچارد راجرز به آثار مهم این قخر جهان می پردازیم.

زندگینامه ریچارد راجرز
شکل 1

معروفترین آثار معماری ریچارد راجرز

ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو پاریس

این پروژه حاصل همکاری ریچارد راجرز و رنرو پیانو است. نکته متمایز کننده این پروژه این است که اکثر مواردی که در ساختمان های معمول پنهان نگه داشته می شود، در معرض نمایش قرار گرفت. در حقیقت سازه نمایان فولادی این ساختمان و نمای چشمگیر آن که تحت تسلط لوله‌ های تاسیساتی، پله‌ های ‌برقی و سایر عناصر خدماتی بود، آن را به ساختمانی تاثیرگذار در تاریخ معماری معاصر تبدیل کرد.

زندگینامه ریچارد راجرز
شکل 2

گنبد هزاره لندن

این پروژه بین سال های 1996 تا 1999 انجام گردیده و از بزرگ ترین کارهای سال های پایانی معماری در قرن بیستم میلادی است که برای برگزاری جشن های آغاز هزاره سوم در لندن طراحی و اجرا شد. این بنا با جدید ترین فن آوری های سازه ای و معماری روز یعنی کابل و پوشش غشایی ساخته شد. این بنا یکی از آثار معماری ریچارد راجرز است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

Spacerkiem po Londynie z Magdaleną Louis - Biznes i Styl
شکل 3

برج اداری Lloyd’s of London در لندن

این بنا که یکی از بهترین آثار معماری ریچاردر راجرز است، در سال 1986 به پایان رسید. مهم ترین ویژگی این ساختمان . ایجاد ارتباط میان درون و بی رون با استفاده از آتریوم بلندی از فلز و شیشه که سازه را غرق در نور طبیعی می‌کند، می باشد.

لویدز لندن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شکل 4

دادگاه حقوقی بوردو

پروژه دادگاه حقوقی بوردو که در پایان قرن بیستم کامل گشت، از همان اهمیتی درکار راجرز برخوردار بود که دهه ۱۹۷۰ در ژرژ پمپیدو و لویدز لندن داشت. این ساختمان رسما به عنوان دادگاه بزرگ شناخته شد که شامل هفت سالن دادگاه با دفترهای مربوطه و ساختمان های عمومی بود.

سرزمین فرم های آزاد - درس واره شماره 13- ریچارد راجرز
شکل 5

این پروژه با باور به ماهیت فضای عمومی کار کرد و ساختمانش کاملا باز و روشن در نظر گرفته شد. این مفهوم با ساختمان های دائمی و خدمات پویای معماری ریچارد راجرز در ارتباط بود، اما به طور همزمان می توانست به عنوان ابزار تشریفاتی و خرد گرایی هم در سنت نیوکلاسیک فرانسوی بررسی شود.

فضا ها

فضای اداری، دفتر قضات، وکلا و تعدادی دفتر برای رؤسای دادگاه ها و کارکنان محافظ دارد. آتریوم مرتفع مرکزی، این دفترها را از سالن های دادگاه تفکیک می سازد و در طبقه ی سوم، پله ها دسترسی به جایگاه متهمان و شاکیان را امکان پذیر می کنند.

راه های ارتباطی بین فضاها..

محل ورودی قضات، جداگانه است و به وسیله پلی به جایگاه خالی وصل می باشد. این در حالی است که مردم از راه دیگری از سمت حیاط به ساختمان وارد می شوند .سالن عمومی در طبقه ی اصلی دادگاه پالایس قرار گرفته تا ساختمان جدید بر پایه ی سنگی واقع شود و به پی ساختمان کمک کند.همه ساختمان در قالب فولادی بزرگ با ارتفاع ۷.۶ متر محکم شده و دادگاه را برای بازدید از حیاط به نمایش می گذارد.

فرودگاه هیترو

در پایان قرن بیستم، فرودگاه هیترو در نقش بازتاب روشنی از ساخت و ساز در بریتانیا ایجاد شد. این فرودگاه که شلوغ ترین فرودگاه اروپا می باشد، دروازه ورود به قاره ی اروپاست که طی نیم قرن و بدون برنامه قبلی روی مخروبه های یک فرودگاه نظامی ایجاد شد.این فرودگاه، اساسی ترین عنصر اقتصادی و یک منبعی اشتغال زایی بود.

زندگینامه ریچارد راجرز
شکل 6

پایانه جدید برای کنترل ۳۰ میلیون مسافردر طی سال در نظر گرفته شده بود.هدف از ساخت این فرودگاه، تجلیل از افسون سفر بود؛ سفری که یک خاطره به یاد ماندنی را در فضای عمومی غنی و متنوعی ایجاد کند. علاوه بر این، فرودگاه ها نباید صرفا محل عبور باشند، بلکه باید خرید بین راه را نیز در نظر گرفت.

زندگینامه ریچارد راجرز
شکل 7

قدرت منطقی و فنی طرح با خصوصیات آن به عنوان یک مکان دیدنی در ارتباط است. مهندسان قصد داشتند فضای انعطاف پذیری ایجاد کنند که بدون وارد شدن لطمه به عملکرد اصلی فرودگاه، میزان خرید در آن افزایش پیدا کند. ورود و خروج مسافران در یک طبقه و امور مربوط به سرویس دهی در یک طبقه مجزا صورت می گیرد.در ادامه مقاله زندگینامه ریچارد راجرز به زمینه های فکری این قخر جهان می پردازیم.

زمینه های فکری ریچارد راجرز

ـ عینیتی قابل لمس برای همه

ـ زیبایی های پنهان در صنعت و ماشین، جایگاه خود را همان طور که از نامش مشخص است، به عنوان یک معماری همراه با تکنولوژی برتر باز کرد.

ـ تفکرات اقلیمی که بیانگر محوریت فکری و ذهنیت خلاق آن ها می باشد. در تفکرات گروه راجرز، اقلیم منطقه، آفتاب، باد و گیاهان، فاکتورهایی اساسی هستند که نقش مهمی دارند.

ـ توجه خاص به اصول منطق ساخت، به معنی دسترسی به کالبدی که منطق شکل گیری آن از دانشی تبعیت می نماید که امکانات علم امروز به آن دست یافته است.

ـ از بین بردن انبوه متریال ها و جرم صلب در بنا و جایگزین نمودن آن با سبک بودن، شفافیت و انعطاف پذیری فضا های متنوع ـ تک بر چند آرمان متکی می باشد که به شرح زیر می باشند:

آرمان ها...

  1. تولید صنعتی در اجرای ساختمان به وسیله صنایع و قالب گیری های محاسبه شده و قابل تکثیر.
  2. مواجهه با ساخت و ساز خشک، یعنی دور از شیوه های سنتی سنگ، آجر، گچ، سیمان و ملات.

در این مقاله به بررسی زندگینامه ریچارد راجرز پرداختیم.


منابع