نوعی سنگ آهکی نسبتاً متراکم با زیبایی خاص است که زیبایی آن نه تنها به رنگ و طرح آن مربوط است بلکه به درجه شفافیت آن نیز ارتباط دارد و حالت نمایش قوس قزحی روشن آن به زیبایی آن می‌افزاید. از خصوصيات ظاهري سنگ مرمريت ميتوان گفت كه اصولا داراي خلل و فرج كمتري نسبت به سنگ تراورتن ميباشد و طيف رنگي بسيار زيادي را شامل ميشود. در این مقاله به بررسی سنگ های مرمر خواهیم پرداخت.

چشمه های آبگرم...

سنگ مرمر نیز نظیر تراورتن محصول عملکرد چشمه‌های آبگرم قدیمی می‌باشد. بر روی سطح سنگ مرمريت خطوطي آهکی مانند ترك ميتوان ديد كه پس از برش و فرآوري استاندارد اين خطوط غير قابل لمس خواهند بود و با توجه به مقاومت هاي مختلف سنگ هاي مرمريت نسبت به يكديگر، تجربه نشان داده است كه در كل هر چقدر ظاهري پاك تر و كم خط تر دارند ، اين سنگ ها از استحكام كمتري نيز نسبت به سنگ هاي مرمريت ديگر با ظاهر شلوغ تر بر خوردار هستند، البته باید گفت که اين گزينه هميشه شامل حال تمامی انواع سنگ مرمریت نمیباشد. سنگ مرمريت كه يك سنگ دگر گون شده بر پايه كربنات كلسيم بوده از كلسيت، دولوميت و كريستال ها تشكيل شده است. ٢,٥٦۳ كيلوگرم بر متر مكعب وزن مخصوص سنگ مرمريت است و مقاومت و پايايي آن از سنگ گرانيت كمتر و از سنگ تراورتن بيشتر بوده است .

کاربردها..

سنگ مرمر به عنوان سنگ بهداشتی نیز قابل مصرف می‌باشد. از مرمر بیشتر برای ساخت مصنوعات سنگی استفاده می‌شود ولی در حجم پایین، در منازل نیز کاربرد دارند و برای کف سالن، قرنیز، دیوار و اپن آشپزخانه از آن استفاده می‌شود. استفاده از سنگ مرمريت بيشتر در فضاهايي سرپوشيده و به دور از باران، نور خورشيد و تغيرات آب و هوايي طبيعي پيشنهاد ميشود .

آب و هوا...

زیرا سنگ مرمريت توليد شده براي استفاده ساختماني، ميتواند با قرار گرفتن در فضاهاي روباز بر اثر تغيرات آب و هوايي مقاومت و يا ظاهر خود را از دست داده و میتوان تغيراتي در شكل ظاهري آن مانند شكستگي، ترك بر روي سطح بیرونی، تغير رنگ و يا رنگ پريدگي، خالی شدن خطوط آهکی مشاهده نمود. به همين دلايل بيشتر براي استفاده در فضاهای داخلی مانند کف واحد ها یا دیواره های داخلی پیشنهاد میشود. براي پله هاي داخلي ساختمان ها سنگ مرمريت با ضخامت هاي ٣ و ٤ سانتيمتر در اكثر اوقات نيز مورد استفاده قرار ميگيرد. از ویژگی های خوب یک سنگ مرمریت مرغوب میتوان ، خطوط کم آهکی روی سطح آن را نام برد، هر چه این خطوط کمتر باشد ، سنگ مرمریت مقاوم تری پیش روی شما است .

تشخیص سنگ مرمریت از سنگ تراورتن

 از دید کسانی که کارشناس نیستند از پشت سنگ قابل تشخیص است.روش برش سنگ مرمر در معدن به صورت سیم برش بوده و جزء سنگ‌های نرم بر محسوب می‌شود.  با توجه به مقاومت هاي مختلف سنگ هاي مرمريت نسبت به يكديگر، تجربه نشان داده است كه در كل هر چقدر ظاهري پاك تر و كم خط تر دارند ، اين سنگ ها از استحكام كمتري نيز نسبت به سنگ هاي مرمريت ديگر با ظاهر شلوغ تر بر خوردار هستند، البته باید گفت که اين گزينه هميشه شامل حال تمامی انواع سنگ مرمریت نمیباشد.

خصوصیات برجسته‌ی مرمر:

  1. حلالیت
  2. مقاومت
  3. سختی
  4. قدرت
  5. رنگ
  6. بافت
  7. تخلخل

سختی سنگ‌های مرمر ۳ الی ۴ می‌باشد البته ناگفته نماند مرمرهایی که از کوارتز تشکیل شده باشند نسبت به مرمرهای کلسیتی سختی بالاتری دارند.

انواع سنگ مرمر

سنگ مرمریت هرسین

سنگی دگرگون شده است که با تبلور مجدد سنگ آهک به وجود می آید،مرمریت هرسینبه خاطر زیبایی، استحکام و مقاومت در برابر آتش و فرسایش، سنگی با ارزش به شمار می رود.

سنگ مرمریت هرسین|مرمریت هرسین
سنگ مرمریت هرسین

سنگ مرمریت خوی

یکی از معروف ترین سنگ های مرمریت داخل کشور می باشد که معدن آن در خوی آذربایجان واقع است. مرمریت خوی با دوام بوده و بافت آن بسیار بهم فشرده می باشد، در نتیجه از مقاومت بالایی برخوردار است.سنگ مرمریت خوی به علت کیفیت بالایش از قیمت نسبتا بالایی برخوردار است.

سنگ مرمریت خوی|مرمریت خوی
سنگ مرمریت خوی

سنگ مرمریت کاشمر

معدنسنگ مرمریت کاشمر در شهرستان کاشمر خراسان رضوی واقع می باشد .مرمریت کاشمر در ابعاد مختلف فراوری می گردد .سنگ مرمریت کاشمر جزو مرمریت های سفید می باشد و به دلیل رنگ خاص و روشن خود مورد توجه سازندگان قرار داشته است.مرمریت کاشمردارای دو طرح پر خط و کم خط است خط های کریستالی و شاخ گوزنی موجود در سنگ مرمریت کاشمر متغیر است.

سنگ مرمریت کاشمر|مرمریت کاشمر
سنگ مرمریت کاشمر

سنگ مرمریت آباده 

معادن سنگ مرمریت آباده در منطقه ابرکوه از توابع استان یزد واقع شده است.مرمریت آباده جزو دسته سنگ های مرمریت روشن با قیمت مناسب می باشد.سنگ مرمریت آباده جهت اجرا در بدنه ی راه پله و کف پاگرد پله و کف فضای مسکونی مناسب می باشد.

سنگ مرمریت آباده|مرمریت آباده
سنگ مرمریت آباده 

سنگ مرمریت گلدن بلک

معادن سنگ مرمریت گلدن بلک در نقاط مختلف کشور از جمله در شهرهای محلات،کاشان و یزد می باشد.مرمریت گلدن بلک دارای زمینه مشکی یا نوک مدادی با خطوط طلایی و گاها سفید بر روی آن جلوه ای خاص و زیبا به سنگ مرمریت گلدن بلک بخشیده است.مرمریت گلدن بلک جزو سنگ های پرمصرف ساختمانی می باشد اما در فضای بیرونی پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد چرا که در معرض سرما و باران به مرور رگه های آهکی خود را از دست می دهد.

مرمریت گلدن بلک|سنگ مرمریت گلدن بلک
سنگ مرمریت گلدن بلک

سنگ مرمریت پر طاووسی

سنگ مرمریت پر طاووسی به دلیل قیمت مناسب و رنگ عامه پسند از استقبال زیادی برخوردار است. به همین دلیل بسیاری از سازندگان ساختمان های متوسط از مرمریت پر طاووسی استقابل می نمایند.مرمریت پر طاووسی دارای رنگ های کرم و زیتونی گل دار می باشد.

سنگ مرمریت پرطاووسی|مرمریت پرطاووسی
سنگ مرمریت پر طاووسی

انواع مختلفی از این سنگ با قیمتهای متفاوت در بازار ایران وجود دارد که در درجات کیفی متفاوتی از سوپر، ممتاز، درجه یک و دو عرضه میشوند نوع صادراتی نیز در برخی موارد در این رده بندی ها وجود دارد که هریک از این رده های کیفی  دارای قیمتهای مختلفی میباشند وقیمت سنگ های مرمر به عوامل زیر بستگی دارد:

عوامل موثر در قیمت سنگ مرمر...

۱- کیفیت و آنالیز سنگ


مهمترین پارامتر کیفیت سنگ ، آنالیز فیزیکی و شیمیایی آن سنگ میباشد . و هر چه قدر آنالیز سنگ مرمر به حد مطلوب نزدیکتر باشد از کیفیت بالاتری برخوردار است و به مراتب قیمت بالاتری خواهد داشت


۲- رنگ و طرح متفاوت

سنگ های مرمر تنوع زیادی نسبت به سایر سنگ های ساختمانی ندارند . هر چه قدر سنگ مرمر، رنگی خاص ویکدست و پاک باشد از قیمت بالاتری نیزبرخوردار است .


۳- قطر و ابعاد سنگ

سنگ های مرمر بیشتر به صورت اسلب فرآوری میگردد و ابعاد بزرگ مرمر و ضخامت سنگ مرمر هر چه قدر بیشتر و بزرگتر باشد قیمت آن نیز افزایش میابد .


۴- سورت دقیق سنگ

سنگ های مرمر دارای سورت های مختلفی هستند که پس از مرحله برش و ساب سورت بندی میگردد . سنگ های مرمر که بصورت اسلب فرآوری میگردد چنانچه بصورت  بوک مچ باشد از قیمت بالاتری برخوردار است .


۵- نوع فرآوری سنگ


نوع فرآوری سنگ نقش تعیین کننده ای در قیمت سنگ مرمر دارد . نوع رزین یا اپوکسی ، استفاده از تکنولوژی UV ، دقت در برش و گونیا بودن سنگ ، میزان ساب و پولیش سنگ ، توری پشت سنگ و نوع بسته بندی و حمل ونقل سنگ های مرمریت در قیمت سنگ های مرمرتاثیر خواهد داشت .


منابع