فرفورژه یا آهن ورزیده یکی از زیباترین و کاربردی‌ترین متریال‌ها در طراحی داخلی است. طراحی این متریال بسته به کاربرد مورد نظر می‌تواند پرپیچ‌وخم یا مینیمال، سنتی یا نوآورانه و ارگانیک یا هندسی باشد. المان‌های آهن ورزیده با بهره‌گیری از نیروی دست ساخته می‌شوند و سبک‌های کلاسیک، معاصر، روستایی و حتی مینیمالیستی را پوشش می‌دهند. ظرافت پیرایه‌های ساخته شده از آهن ورزیده همراه با استحکام و ماهیت فلزیشان ظاهری صلب و در عین حال، بدیع و آراسته به آنها می‌بخشد. اگر به بهره‌گیری از وسایل و مبلمان فرفورژه در دکوراسیون داخلی خانه خود علاقه‌مندید، در این نوشتار با ما همراه باشید تا با فرفورژه و کاربرد آن بیشتر آشنا شویم.

گل‌نرده(فرفورژه)

گُل نَرده همان فارسی شده فِرفورژه به فرانسوی(Fer Forgé)است در واقع به معنی تغییر حالت دادن و فر وار نمودن میله یا چند ضلعی آهنی که قسمت نوک فلز به تدریج و با چکش باریک شده و در طی چند مرحله گرم کردن در کوره آهنگری به یک قطعه فر خورده زیبا جهت استفاده در کارهای تزیینی تبدیل می شود. این صنعت بیشتر در ترکیه انجام می شود وفر فورژه از دو قسمت فر+فورژه تشکیل شده که هر کدام معنی مجزای دارد ( فر به معنای فلز و فورژه یعنی له شده).

A blacksmith works wrought iron in a foundry

هنر گل نرده سازی که از قدیم در کارگاه های کوچک آهنگری و به شیوه های سنتی و با گداختن و شکل دادن آهن یا با ریخته گری چدن و سایر فلزات در ایران انجام می شد، در سالهای اخیر پیشرفتهای فراوانی داشته و تبدیل به صنعت تولید گل نرده و فرفورژه در کارگاه ها و کارخانه های بزرگ گردیده است.

Antique iron fencing made from wrought iron

فرفورژه به قطعات فلزی از نوع فلز ۴ گوش به نام چهار سو که داخل کوره‌ها با حرارت ۲۲۰ درجه گرم شده و به وسیله دست یا دستگاه‌های مخصوص به نام فر تغییر حالت داده شده و بدین طریق این میله‌های فلزی تبدیل به فرفورژه می‌شوند. البته بیشتر این فرم دادن‌ها به شکل دایره‌های بسیار ریز متوالی مانند حلزون است. از این قطعات فرفورژه در ساخت فرفورژه گل دار نیز استفاده می‌شود.

ویژگی های فرفورژه

استحکام زیاد

این آهن بر خلاف چهره زیبا و ظریفش از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.

زیبا بودن

نمی توان منکر زیبایی درهای فرفورژه شد. بی شک می توان اظهار داشت که یک از مهم ترین عوامل موثر در زیبایی ساختمان،نقش های فرفورژه بر روی درب، پنجره و نرده ها است.

تنوع

یکی از برتری های این صنعت تنوع بیش از حد آن در مدل ها می باشد.

قیمت متناسب

محصولات فرفورژه از قیمت های بسیار خوبی برخوردار است.

عدم نیاز به مراقبت

با وجود ترکیباتی مثل چدن و آلومینیوم، این آهن شکل داده شده در مقایسه با سایر آهن های دیگر از مقاوت بالاتری برخوردار است و همین موضوع باعث می شود تا دیرتر دچار زنگ زدگی و اکسید شود.

کاربرد فرفورژه در صنعت ساختمان

لوازم نورپردازی

ساخت لوازم نورپردازی یکی از کاربردهای کلاسیک این متریال در دکوراسیون خانه است.در واقع میتوان می‌توان برای ساخت لوازم نورپردازی گوناگون، از فانوس‌های سنتی و چراغ‌های نفت‌سوز قدیمی گرفته تا چراغ‌های الکتریکی دیواری و شمعدان‌های مدرن، بکار گرفت.

فرفورژه و کاربرد آن

نرده، حفاظ و دستگیره

ظرافت آهن ورزیده را می‌توان در الگوها و طرح‌های انواع نرده، حفاظ در و پنجره و دستگیره‌ها دید. این پیرایه‌ها فرصت استفاده از آهن ورزیده را بدون تحت تاثیر قرار دادن ویژگی‌های زیباشناختی فضای داخل خانه فراهم می‌کنند. انواع نرده، حفاظ، دستگیره، چفت و… را می‌توان با استفاده از این متریال ساخت و در دکوراسیون خانه بکار گرفت.

فرفورژه و کاربرد آن

کاربرد نرده های فرفورژه:

از این نرده ها در هم تنیده و ظریف، می توان در بالکن ها و تراس های منازل مسکونی، خصوصا خانه های ویلایی استفاده کرد. بهره گیری از رنگ در این نوع از فرفورژه و گل نرده، تاثیرگذاری بسزایی در مورد پسند قرار گرفتن آن داشته و دست طراح را برای هنر نمایی بیشتر بازمی گذارد.

فرفورژه و کاربرد آن

مبلمان اصلی

مبلمان ساخته شده از آهن ورزیده ظاهری صنعتی به طرح داخلی خانه می‌دهند. در ساخت مبلمان، بسته به سبک چیدمان می‌توان این متریال را به تنهایی بکار برد یا با متریال‌های دیگر ترکیب نمود. انواع کوسن، تشکچه و بافته‌های پارچه‌ای می‌توانند هم از لحاظ راحتی و هم از لحاظ زیبایی‌شناسی مکمل جالبی برای مبلمان فرفورژه باشند.

همنشینی فرفورژه، چوب و سنگ

شکل 6

آرایه‌ها و پیرایه‌های دکوراتیو

زیبایی و کارایی این متریال را می‌توان در کالبد یک قاب عکس، بدنه ساعت، پایه گلدان، قفسه لوازم، آویز لباس و وسایل آشپزخانه به وضوح دید.

کاربرد فرفورژه در زیبا سازی شهر

  1. نرده پارک ها
  2. حفاظ پل ها و زیرگذرها
  3. حفاظ خطوط BRT و مترو
  4. مجسمه ها و نماهای داخل شهر
  5. در سازه های هری همانند نیمکت یا گلدان ها و ظزوف زباله
فرفورژه و کاربرد آن

فرفورژه در ایران

.ایران از دیرباز سابقه کار با آهن را داشته و شیوه های متعدد آهنگری و ریخته گری را می دانستند و مورد استفاده قرار می داده اند. شاید آشنایی با این هنر باعث شد تا اکنون ایران با داشتن تولیدات درجه یک فرفورژه تبدیل به یکی از بزرگ ترین صادر کنندگان آسیا شود.

انواع فرفورژه

گل‌نرده‌های برگی – فورجی – کوره‌ای – فرفورژه و انواع قطعات فورج (قلیانی و استارت‌ها) از انواع گل‌نرده هستند. بخشی از محصولاتی که با قطعات گلنرده ساخته می‌شوند عبارتند از:

  1. درب ماشین‌رو
  2. درب ویلایی
  3. درب نفررو
  4. نرده راه‌پله های ساده و گرد
  5. نرده جان‌پناه
  6. نرده دور باغی
  7. نرده یا سرنیزه روی دیواری
  8. نرده حفاظ پنچره
  9. نرده جلو بالکن یا تراس

نگهداری از فرفورژه

در ادامه مقاله فرفورژه و کاربرد آن آهن ورزیده از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است که آن را به متریالی محبوب و پرکاربرد در دکوراسیون خانه تبدیل کرده است. اما خوردگی المان‌های فرفورژه به دلیل قرارگیری سطوح محافظت نشده آنها در معرض اکسیژن هوا در حضور رطوبت چالش‌برانگیز است. برای محافظت سطوح آهن ورزیده می‌توانید از انواع رنگ‌ها و پوشش‌های پودری بهره بگیرید. محافظت از المان‌های آهن ورزیده که در معرض رطوبت، هوای آزاد یا سایش زیاد هستند، نقش مهمی در ماندگاری و مقاومت آنها در برابر عوامل خورنده دارد.

فرفورژه و کاربرد آن

در این مقاله به فرفورژه و کاربرد آن پرداختیم امیدواریم مورد قبول واقع شده باشد.

دپارتمان متریال


منابع

  1. essenziale
  2. reliance
  3. wikipedia
  4. آشنایی با صنعت فرفورژه
  5. گل نرده