به انگلیسی:  3d Studio Max نامیده می‌شد، یک برنامهٔ گرافیک سه‌بعدی رایانه‌ای حرفه‌ای است که برای ساخت پویانمایی‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها وتصاویر سه‌بعدی استفاده می‌گردد. این نرم‌افزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی اتودسک ساخته و منتشر شده‌است.در این مقاله قصد داریم به معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX بپردازیم. این نرم افزار ابتدا بر روی سیستم عامل داس  توسط gray yost ارائه گردید و سپس انتشار آن تا به حال ادامه پیدا کرده است نکته قابل توجه در این زمینه این می باشد تا چند سال (حدوداً سال 2006) ورژن های مختلف تری دی مکس 3ds max)) به نام شرکت Discreet و نوع نام گذاری آن بصورت تک رقمی بود (بجز چند نسخه ی ابتدایی که شامل اعشار هم میشد مثلا  3ds Max 3.4 

معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX

آخرین نسخه مکس

آخرین نسخه تری دی مکس با این شیوه نام گذاری 3d max 9 بود که بعد از آن شرکت Autodesk امتیاز کامل این نرم افزار را خریداری و سیستم نام گذاری آنرا نیز تغییر داد در حال حاضر آخرین نسخه نرم افزار تری دی مکس با نام Autodesk 3ds max 2020 ارائه گردیده است تری‌دی‌اس مکس مرتب توسط توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسم‌سازی معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این برنامه همچنین در جلوه‌های ویژه سینمایی و مجسم‌سازی اولیه فیلم‌ها استفاده می‌شود.نرم افزارتری دی مکس بسته‌ای نرم‌افزاری با قابلیت ساخت مدلهای سه بعدی، متحرک سازی و رندر می‌باشد.

این نرم‌افزار یکی از قدرتمندترین برنامه های طراحی مدلهای سه بعدی انیمیشن سازی و رندرینگ در عرصه گرافیک کامپیوتری است. امکانات بسیار گسترده و کارایی نسبتا آسان و به طور گسترده ای در معماری ساختمان، طراحی صنعتی، ساخت فیلم و انیمیشن، ساخت بازی های کامپیوتری و پیش پردازش جلوه های ویژه استفاده میشود .این نرم افزار همچنین دارای سیستم آنالیز نور بسیار قدرتمندیست که محیطی مناسب برای شبیه سازی تصاویر و صحنه های واقعی برای کاربر ایجاد میکند.

آشنایی با اصطلاحات تری دی مکس و وی ری کسانی که از این نرم افزارها استفاده می کنند یک سری اصطلاحات دارند که باید با آنها آشنا شوید:

مدلینگ (مدلسازی یا سه بعدی سازی):

که به آن تری دی 3D هم می گویند، همان روند تبدیل یک تصویر دو بعدی به سه بعدی است. مثلا شما یک نقشه ساختمانی دارید، ابتدا به دیوار هایش ارتفاع می دهید،بعد شکل در و پنجره و سقف را می سازید، نهایتا با نرم افزار می توانید داخل اتاق ها را ببینید (یعنی یک نقشه دو بعدی را تبدیل به یک ساختمان کرده اید که سه بعدی است).

معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX
نمونه ای از مدلسازی با تری دی مکس

متریال (مصالح):

منظور این است که وقتی موضوعی را سه بعدی می کنید، بعد از آن به نرم افزار دستور بدهید که جنس مثلا دیوار ها از چه باشد (مثلا به دیوارهایش رنگ یا گچ یا کاغذ دیواری و … اضافه می کنید). اکثرا این متریال ها بصورت پیش فرض در خود تری دی مکس و وی ری وجود دارند. بعضی ها هم آنها را می سازند.

معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX
متریال آجر در تری دی مکس

 رندر (رندرینگ):

در ادامه مقاله معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX ، وقتی یک شی را سه بعدی کردید و به آن متریال دادید و نهایتا نور برای آن قرار دادید، نوبت به آن می رسد که نرم افزار شروع به شبیه سازی نور و متریال کند (یعنی شی را به واقعیت نزدیک کند). در این مرحله، نرم افزار تمام بخش های نور و سایه، متریال، فرورفتگی ها، رنگ ها و … را محاسبه می کند تا یک تصویر یا انیمیشن کاملا طبیعی برای شما تولید کند. این مرحله وقت گیر است و در اینجاست که قدر یک کامپیوتر قدرتمند را خواهید فهمید.

معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX
تصویر قبل (راست) و بعد (چپ) از رندر

پس اگر شما هم یک مهندس معمار، عمران، گرافیست، طراح دکوراسیون داخلی، کابینت، تولید کننده مبل، طراح جواهرات یا هر شغلی که مربوط به طراحی است دارید، این نرم افزار شما را یک سر و گردن، از بقیه همکارانتان بالاتر نگه می دارد.

متحرک سازی (پویانمایی)

از جمله توانایی‌های دیگر نرم‌افزار تری دی مکس قابلیت متحرک سازی آن می‌باشد که این محصول را تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارهای ساخت محصولات بصری در زمینه ساخت انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی کرده است همچنین این محصول دارای plugin های متعدد و قدرتمندی می‌باشد که در صنعت جلوهای ویژه سینمایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX

دو تکنیک پر کاربرد در مدل سازی تری دی مکس عبارت است از :

Box Modeling : که بیشتر در صنعت بازی سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تغییر در وجوه و گره‌های یک حجم سه بعدی ساده مانند جعبه یا کره به شکل سه بعدی مورد نظر می‌رسند. (Mesh\Polygon Modeling)

Surface Modeling : ابتدا ترسیم دوبعدی شکل توسط خطوط دو بعدی در تری دی مکس (spline) انجام گرفته و با تغییر در محل قرار گیری گره‌های (vertex) آن به صورت سه بعدی در می‌آید. (Patch Modeling)

در این نرم افزار ورودی از تمام نرم افزارهای دو بعدی و سه بعدی امکان پذیر میباشد برای مثال برای ورود فایل دو بعدی بیشتر از نرم افزار autocad که به فرمت dwg و از نرم افزار های سه بعدی مثل archicad, revit و … به فرمت ۳ds وارد میشود

از دیگر قابلیت ها...

یکی دیگه از قابلیت های این نرم افزار خروجی به نرم افزار های طراحی گرافیکی مانند فوتوشاپ میباشد که با این کار میتوان کیفیت رندر را چندین برابر افزایش داد که به این عمل پوست پروداکشن برای مثال یک فضای خام در ۳dmax را در فوتوشاپ را میتوان با پست پروداتکشن کردن به یک پوستر با کیفیت بارانی افتابی برفی یا حتی شب و روز بودن ان را تایین کرد گزنه بعدی در این نرم افزار وجود متریال های بسیار با کیفیت میباشد که این متریال ها تنوع زیادی دارد به طور کلی نرم افزار ۳dmax نرم افزاری مادر  ددر معماری محسوب میشود تمامی نرم افزار های معماری مانند revit, archicad, autocad r فنی تر از ۳dmax میباشند اما از لحاظ رندر گیری و طراحی سه بعدی قابلیت رقابت با ۳dmax را ندارند

کاربرد نرم افزار تری دی مکس  3DMAX

  • طراحی صنعتی
  • ساخت فیلم و انیمیشن
  • ساخت بازی های کامپیوتری
  • معماری ساختمان
  • پیش پردازش جلوه های ویژه
  • برخورداری از امانات مدل سازی
معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX

کاربرد تری دی مکس در معماری

معماران و گرافیست‌ها نیز می‌توانند از این برنامه برای پیش‌نمایش بناها و مدل‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند، استفاده کنند.کاربرد دیگر این نرم افزار در معماری تبدیل پلانهای ساده به شکل سه بعدی می باشد همچنین از نقشها و ترسیمات انجام شده در نرم افزار autocad هم پشتیبانی میکند که برای معماران اهمیت بسیار دارد همچنین به کمک dsmax3 میتوان نماهای داخلی ساختمان را طراحی و مشاهده نمود.

interior and exterior design را هم میتوان به راحتی طراحی نمود و با خروجی گرفتن طرحمان میتوان سازهای خود را قبل از اجرا مشاهده نمود و نواقص ان را از بین برد که کمک شایانی به معماران و طراحان این صنعت کرده است. در این مقاله معرفی نرم افزار طراحی معماری 3DMAX پرداختیم.


منابع: