اسم این نرم افزار از دو کلمه revitalization , revitalize گرفته شده است که به معنی حیات بخشیدن و تجدید حیات میباشد رویت نرم افزار مناسبی برای مدل سازی اطلاعات ساختمان می باشد که استفاده از آن در پروژه های طراحی سبب بهبود مدل سازی ها می گردد. بین نرم‌افزارهای مدلینگ ساختمانی، نرم افزار رویت، از سال ۲۰۰۲ به کلمه‌ای کلیدی در جامعه AEC تبدیل شده است. در کنار همکاری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و مدلینگ ۳ بعدی، رویت طراحی معماری، Drafting و فرآیند مدلینگ را تغییر داده است. تعداد فروش این نرم‌افزار بالا بوده و مجموعه رویت Autodesk، دارای بالاترین سهم بازار در بخش نرم‌افزاری BIM است، که نشان از پذیرش و محبوبیت آن در بین معماران دنیا دارد. در این مقاله به بررسی تخصصی نرم افزار رویت در معماری REVIT می پردازیم.

نرم افزار رویت در معماری REVIT

ویژگی ها...

ویژگی های جدید و تنظیمات موجود در نرم افزار Revit استفاده از آن را در طراحی ها و مدل سازی های گوناگون آسان تر کرده است.نرم افزار رویت همچنین یک نرم افزار کاربردی برای رشته معماری می باشد که ابزار و ویژگی های موجود در این نرم افزار نیز به طور خاص برای انجام کارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان ایجاد شده اند.

این ویژگی نرم افزار رویت سبب سهولت ایجاد ساختارهای پیچیده گردیده است و طراحی و مستند سازی را در مدت کوتاهی و با دقت زیاد به انجام می رساند.

مدل های هوشمند ایجاد شده توسط نرم افزار رویت یک پروژه کلی را شامل می شوند و در یک فایل پایگاه داده ذخیره می گردند .

رویت در معماری

گزینه های تنظیم محاسبه کارایی در نرم افزار رویت سبب کارآمدتر شدن Revit گردیده است، زیرا عملکرد Revit در مدل سازی در پروژه های بزرگ توسط تنظیمات جدید افزایش یافته است.

استفاده از نرم افزار رویت در رشته معماری از اهمیت زیادی برخوردار است و موجب به حداکثر رساندن بهره وری در ایجاد طراحی ها و مستند سازی های گردش کار می گردد.

علاوه بر آن استفاده از نرم افزار رویت موجب سرعت بخشیدن به طراحی ها و به روز رسانی سریع تر پروژه در زمان اعمال تغییرات می گردد.

نرم افزار رویت در معماری برای ایجاد طرح های ساختمانی دقیق در کوتاه ترین زمان ممکن، مورد استفاده قرار می گیرد و استفاده از هماهنگی و طراحی ها در Revit سبب می شود ایده ها با سرعت بیشتری پیاده سازی شوند و میزان هماهنگی در روند پروژه افزایش پیدا کند.

RevitCity.com | Object | Small Kitchen - Revit 2011

تهیه جزئیات MEP:

پیمانکاران و نمایندگان MEP می توانند مدل های آماده سازی شده در داخل Revit را با استفاده از محتویات محصولات برای یک مدل هماهنگ تر تهیه کنند.

ساخت اجزاء، تعاریف اتصال مفصل، کنترل بیشتر بر تعاریف اتصالات و طول بخش های استاندارد شده از این طریق انجام می شود که منجر به افزایش طول های دقیق و هماهنگی مقادیر بیشتر می گردد.

تجزیه و تحلیل ساختاری:

این ویژگی نرم افزار رویت سبب بهبود یکپارچگی داده ها در جریان عملیات مدل سازی اطلاعات می گردد و با استفاده از آن می توان با اختصاص دادن پارامترهای مورد انتظار، پارامترهایی سازگار را ایجاد کرد.


پیش نمایش طراحی ها در Revit
 :

مدل سازی پارامتریک در نرم افزار رویت، ابزار قابل توجهی برای طراحی مفهومی فراهم آورده است.

Super kitchen room design ideas window ideas #kitchen #design #kitchendesign

با استفاده از نرم افزار رویت، طراحان معماری می توانند به سرعت، طرح خالص هر طبقه را طرح بندی کنند یا تغییراتی را در طرح استاندارد ساختمان ایجاد کنند و بلافاصله پیش نمایش خانه های آینده را برای مشتریان ارائه کنند.

دیدگاه های طراحی و مدل سازی سه بعدی فرصت مناسبی را برای طراحان فراهم آورده است تا ایده های مختلف طراحی را امتحان کنند و تصمیمات طراحی خود را در مرحله اولیه هدایت کنند.

تغییرات سریع در طراحی، بدون تکرار با Revit :

در مرحله طراحی، ساختار ساختمان و طرح های طبقه به طور مرتب تغییر می کند.

با نرم افزار رویت، طراحی و مدل سازی در معماری بسیار سریع و دقیق می شود. در مدل معماری نرم افزار رویت ، تمام اجزای سازنده مانند طرح ها، بخش ها و ارتفاعات هوشمندانه به یکدیگر متصل می شوند.

هرگاه تغییری در مدل ایجاد شود، نرم افزار به طور خودکار هر مولفه مربوطه را بروز می دهد و بر تمامی مدل ساختمان تاثیر می گذارد.

ویژگی های نرم افزار رویت :

  • قابلیت مدیریت مالی و هزینه تولید و مصرف در بازه زمانی
  • تبدیل سریع نقشه‌های فاز ۱ به نقشه‌های فاز ۲
  • قدرت بالای خلق در نرم افزارهای مهندسی
  • قابلیت طراحی سه بعدی ساختمان
  • دارا بودن قابلیت 4 بعدی BIM
  • دارا بودن ابزارهایی جهت نقشه کشی و ردیابی چرخه  ساختمان از ابتدا تا تخریب
  • حذف خطاهای انطباق نماها و پلان‌ها و مقاطع
  • امکان انجام مطالعات اقلیمی (نور و سایه) بر روی ساختمان
  • رقیب اصلی نرم‌افزار رویت در بازار تکلا استراکچرز و آرشیتکچرال دسکتاپ می‌باشد.
  • امکان تعریف استانداردهای ساخت در تجهیزات ساختمان
  • پشتیبانی از استانداردهای IFC بر پایه XML
  • مدل سازی هوشمند (مدل سازی هم زمان 2 بعدی و 3 بعدی)
  • امکان اشتراک گذاری پروژه میان چند کاربر
نرم افزار رویت در معماری REVIT

سیستم BIM  به این شکل کار میکند که تمامی اطلاعات ساخت ساختمان در نقشه وارد میشود و میتوانید تمام جدول هایی مانند : تیپ بندی درب و پنجره ، لیست فضاها و مساحت آنها و … را بسازید و خروجی بگیرید.(رویت بر اساس سیستم BIM   کار میکند.)

برخی از دلایل انتخاب نرم افزار رویت برای طراحی نقشه :

  1. به دلیل سادگی کار با  نرم افزار رویت ، سرعت یادگیری در آن بالا خواهد رفت و یادگیری آن آسان است.
  2. طراحی و ترسیم نقشه های ساختمان به صورت 2 بعدی و 3 بعدی ، به صورت همزمان انجام میشود.
  3. میتوانید به راحتی با نرم افزار های دیگر مانند , 3dmax , Autocad BIM ارتباط برقرار کنید و فایلها را به آنها انتقال داده و یا از آن به رویت انتقال دهید.
  4. درج افکت ها و اقلیم از قبیل نور ، سایه و … روی ساختمان براحتی امکان پذیر است.
  5. میتوان با استفاده از رویت بین رشته های مختلف طراحی ساختمان ارتباط برقرار کرد .
  6. به دلیل داشتن قابلیت 4d BIM میتوان مراحل مختلف برنامه ریزی و طراحی یک ساختمان از ایده تا ساخت و حتی تخریب را درون برنامه پیاده کرد.

روش کار نرم افزار رویت REVIT :

برای ساخت دیوارها ، کف ساختمان ، پشت بام ، سازه ، پنجره ، درب ، سیستم الکتریکی و … از ابزار 3 بعدی استفاده میشود.

همچنین برخی بخش های دیگر ساختمان مانند بست ها با استفاده از ابزار دو بعدی ساخته میشود.

در نهایت تمامی این ها در فایل های RFA به اسم Family  ذخیره میشوند در صورتی که نیاز باشد در پایگاه داده به شکلRVT نیز ذخیره میشوند.

نرم افزار رویت در معماری REVIT

منابع: