امروزه اهمیت طراحی مناسب فضای داخلی منزل و محیط کار و تاثیر آن در افزایش بهره وری و ایجاد حس آرامش امریست انکار ناپذیر. پنل های سه بعدی یکی از سریع ترین روش ها برای ایجاد تغییری چشمگیر در دکوراسیون هستند و کاربرد زیادی در پوشش دیوار فضاهای مسکونی، تجاری، اداری و مراکز همایش دارند.پنل های دیواری سه بعدی از سری پنل های بافت دار و دکوراسیونی هستند که به همراه الگوهای حجاری شده بر روی سطح آنها به فضا شور و هیجان می بخشند.

دیواری که با پنل های سه بعدی دکور شده تاثیری شگرف همراه با القای حسی معمارانه به فضا با حداقل هزینه را به وجود می آورد.

پنل دیواری سه بعدی

تری دی پنل دیواری با توجه به اینکه یک محصول فرآوری شده است‌ می‌توان آن را از مواد و مصالح مختلفی ساخت. پلاستیک، پی‌وی‌سی، ام دی اف، چوب، پارچه و چرم از مهم‌ترین مواد به کار رفته در ساخت پنل‌های سه‌بعدی دیواری دکوراتیو هستند.

تعریف دیگری که میتوان کرد در واقع پنل‌های دیواری سه بعدی پوششی برای پوشاندن کامل دیوار یا بخشی از آن هستند که با طراحی دکوراسیون یا درخواست‌های سفارشی به خوبی وفق می‌شوند.

ویژگی‌ها

  1. وزن کم
  2. عایق صوتی و حرارتی (گرمایشی و سرمایشی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد)
  3. استحکام و یکپارچگی مطلوب
  4. سرعت در نصب (۵۰٪ سریع‌تر)
  5. شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری مناسب و مقاومت در برابر زمین لرزه و فشار باد (تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت)
  6. قابلیت شستشو
  7. قابلیت رنگ آمیزی
  8. قابلیت درزگیری
  9. عبور سیم کشی از پشت پنل

تقسیم بندی پنل های دیواری سه بعدی

  • دیواری باربر: پانل‌های دیواری باربر را در دیوار سوله‌ها و ساختمان‌های صنعتی، دیوارهای محوطه، ساختمان‌های بدون استفاده از سازهای{فلزی. بتن ارمه} (که معمولاً یک یا دو طبقه و عمدتاً در انبوه‌سازی‌ها است) و… استفاده می‌کنند
  • دیواری غیر باربر: پانل‌های دیواری غیر باربر را در دیوارهای خارجی و داخلی کلیه ساختمان‌هایی که دارای سازه (اسکلت) فلزی یا بتنی هستند، اجرا می‌نمایند و به دلیل سبک و عایق بودن و… در برج‌ها بسیار کاربرد دارد.

انواع پنل های دیواری سه بعدی

پنل سه بعدی چرمی

این محصول از چرم pu که نوعی چرم مصنوعی است ،یک لایه رویی ضدآب پلی اورتان ، و لایه زیرین ، سومین لایه پلی اورتان که تاثیر سه بعدی ایجاد می کند تشکیل شده است.

لایه های ضخیم پلی اورتان جاذب صوت است و به نظر می رسد که تصاویر برجسته روی آن با ابزارهای دستی حجاری شده اند، اما در واقع این کار چاپ برجسته است.

پنل های سه بعدی چرمی در ایجاد ظاهری لوکس و تجملاتی تاثیرگذار هستند و در خانه برای روکش دیوار پذیرایی یا اتاق خواب کاربرد دارند. همچنین برای روکش درب اتاق کنفرانس یا سالن های اجتماعات نیز به کار می روند.

پنل های دیواری سه بعدی
شکل 1
پنل های دیواری سه بعدی
شکل 2

پنل سه بعدی گچی

پنل های گچی بسیار ارزان و به آسانی قابل رنگ آمیزی می باشند و در مقابل آتش سوزی و رطوبت مقاومت خوبی دارند. سنگ گچ را می‌توان به سادگی با هر نوع نقش و نگار و تزئیناتی با ریزترین جزئیات آراسته کرد. می‌توانید نقش برجسته ای با دقیق ترین جزئیات روی آن رسم کنید.

پنل های دیواری سه بعدی
شکل 3
پنل های دیواری سه بعدی
شکل 4

پنل سه بعدی ام دی اف

پنل های سه بعدی با طرح چوب بسیار محبوب هستند به خاطر افزودن بافت چوبی در دکوراسیون داخلی فضایی گرم و صمیمانه ای را ایجاد می کنند.

ضایعات چوب متریال تشکیل دهنده MDF هستند، پنل های هنری سه بعدی ساخته شده از MDF توسط پرس تحت فشار چوب ساخته می‌شوند و دارای نقش برجسته ها و رنگ های متفاوتی هستند. به همین علت محصولات MDF از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند.

به عنوان روکش سطح پنل ها نیز میتوان از رنگ های PVC  و وکیوم ممبران استفاده کرد و طرح چوب طبیعی را ایجاد کرد.

پنل های دیواری سه بعدی
شکل 5
پنل های دیواری سه بعدی
شکل 6

پنل سه بعدی پی وی سی

پی وی سی از جمله پلاستیک های ترمو پلاست است که معمولا به رنگ سفید تولید می شود. پی وی سی ارزان ترین مصالح موجود برای تولید پنل های سه بعدی است ،انعطاف بالایی در اجرای طرح های مختلف برجسته روی پنل ها دارد ،تنوع بسیار بالایی در پنل های سه بعدی PVC نسبت به سایر متریال ها مشاهده می شود. پی وی سی در برابر اشعه خورشید مقاوم است کمترین تغییر رنگ را دارد و در مقابل رطوبت و شستشو و ماندگاری اثر انگشت مقاوم است.

بر اساس سلیقه افراد رنگ آمیزی میشود، نصب آسان و سبک بودن از ویژگی های بارز این محصول است.

پنل های دیواری سه بعدی
شکل 7
پنل های دیواری سه بعدی
شکل 8

نحوه نصب پنل دیواری سه بعدی

  • قبل از اینکه پنل ها را نصب کنید، دقت کنید که سطح بیس تمیز، صاف و بدون رنگ باشد.
  • طرح چیدمان پنل ها را روی دیوار تنظیم کنید.
  • قبل از نصب پنل ها جای آن ها را علامت بزنید.
  • چسب مخصوص هر نوع دیوارپوشی را بر روی دیوار و پانل را اعمال کنید و با دقت بچسبانید.
  • ابتدا پنل های کامل را نصب کنید، در انتها تمام برش ها را انجام دهید.
  • از ترکیب شن و ماسه گچی استفاده کنید تا شکاف بین پنل را پر کند و آنها را صاف کنید.
  • روکش پرایمر را روی مفاصل قرار دهید و پنل ها را رنگ کنید.

قیمت پنل دیواری سه بعدی

قیمت پنل سه بعدی بر حسب اندازه منطقه متناسب با کیفیت مواد انتخاب شده متفاوت است. نوع قیمت گذاری بر روی این پنل ها بر حسب متر مربع بوده و اندازه و متراژ مصرفی دیوار نیز روی قیمت این پنل سه بعدی تاثیر می گذارد .

البته تفاوت های زیادی بین محصولات وارداتی و محصولات داخلی وجود دارد که با استانداردهای کیفیت بین شرکت های تولید کننده و مارک ها تعیین می شود. مهمترین عامل تعیین قیمت، کیفیت آن است.

کلام آخر

پنل های دیواری سه بعدی به هدف طراحی داخلی به کار برده‌ می‌شود و مزایای عمده‌ای از جمله عایق حرارتی و صوتی، ماندگاری بالا و مزیت‌های زیباشناختی زیادی را در اختیار قرار‌ می‌دهد که هر یک از آن به تنهایی برای استفاده از این پنل‌ها در دیوار‌ها کفایت‌ می‌کند. انواع مختلفی از این پنل با ویژگی‌های متنوعی در بازار موجود هستند و می‌توانید انتخاب یکی از آن‌ها را به بودجه خود محدود کنید.


منابع