معمار زن، یا زن معمار، هنوز هم نمیدانم دقیقا كدام یك درست تر است و نمی دانم آیا اصلا تاكید بر جنس زن بار مثبت دارد یا بالعكس در این مقاله به بررسی زندگینامه لیلا عراقیان می پردازیم.

همه‌ی ما آگاهیم که معمار شدن مستلزم پرشی است به سوی ناشناخته[ها]. هیچ کتابی نمی‌تواند شما را به کمال برای این امر آماده کند. برای ظهور در مقام معمار، ناگزیر لازم است که مسیرتان را به سوی حوزه‌های ناآشنا هدایت کنید: فرهنگ، سیاست، صنعت ساخت، نهادهای قانونی، استفاده کنندگان، تکنولوژی‌های در حال ظهور، مهندس مشاور، تصمیم گیرندگان، اجتماعات مختلف، این فهرست بی‌انتهاست… و برای یک زن، حوزه‌ی ناآشنای دیگری هم هست، چرا که او در سیستمی مشغول به کار است که چندان برای او مهیا نشده است.

مرد بودن...

از لحاظ معماری، وضعیت معمول (مرد بودن) می‌تواند اشاره به استفاده از سازوکار طراحی از قبل تعیین شده را داشته باشد، که می‌تواند اختصاراً به صدر-قعر یا پایین- بالا توصیف شود. نام‌گذاری معمول هر دو سازوکار به خاطر روالی است که فرآیند طراحی در خلال ایجاب قوانین فرمالِ متعین طی می‌کند، چه در مقیاس کلی و چه جزیی. بنابراین، «مرد بودن» در جست‌و‌جوی مدیریت یا متعین کردن فضای مصنوع از طریق این تجربه‌های قبلی و سازوکار خودمختار است. با این حال، با توجه به این که مشخصه‌ی محیط معاصر ما با جریان نیروهای پویا است، چنین سازوکارهایی تولید معماری را که با جدا شدن از فرآیند تغییر منزوی می‌شود، به خطر می‌اندازند.

رویکرد...

رویکرد نوآورانه (یا «زن شدن») از نیروهای متکثر درون محیط‌هایی خارج از قواعد مرسوم بهره می‌جوید، نه آن محیط‌هایی که قواعدِ کاملاً مبتنی بر فرم ملکه‌ی ذهن و بدل به قانونشان شده است. به این شکل «زن شدن» ظرفیت‌هایی را شناسایی می‌کند، سازوکار جدیدی را شکل داده و فرم‌هایی را می‌سازد. در این مقاله سعی بر معرفی طراح پل طبیعت که یك "دختر جوان ایرانی" است بپردازیم.

لیلا عراقیان

او در سال ۱۳۶۲ در تهران به دنیا آمد لیلا در رشته ریاضی دیپلم گرفت و به نقاشی علاقه داشت و از این که می‌دید معماری ترکیبی از ریاضیات و نقاشی است به این رشته علاقه‌مند شد. در سال ۱۳۸۰ در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل در رشته معماری را آغاز کرد و دارای مدرک کارشناسی معماری از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد در سازه‌های پارچه‌ای از "دانشگاه انهالت آلمان" و کارشناسی ارشد معماری از "دانشگاه UBC کانادا" دارد؛ جایی که وی برنده‌ی "هندی الدر" شد. عنوان پایان‌نامه‌ی وی "فروتنی، خوشبختی در سکوت" می‌باشد که قرار است در قالب یک کتاب نیز به چاپ برسد.

زندگینامه لیلا عراقیان

آثار

او در سال ۱۳۸۴ به همراه همکارش علیرضا بهزادی شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا را تأسیس کردند. شرکت دیبا پس از اجرای سازه‌های چادری پارک آب و آتش تهران، به مسابقه طراحی پل طبیعت دعوت شد و طرحشان برگزیده شد. و پل طبیعت در سال ۱۳۹۳ خورشیدی افتتاح گردید. پل طبیعت با ۳ ستون (در سه طبقه) و طراحی بی نظیر و چشم نواز اولین پل صرفا پیاده رو در ایران محسوب می شود که بوستان آب و آتش را به پارک جنگلی طالقانی متصل می کند.این پل ۲۷۰ متری که ۲هزار تن وزن دارد.

زندگینامه لیلا عراقیان
پل طبیعت جایزه‌های داخلی زیادی و نیز جایزه بین المللی آرکیتایزر+A را دریافت کرده است.
زندگینامه لیلا عراقیان

در بازسازی پوشش پارچه‌ای سقف و نمای استادیوم بی‌سی پلیس در ونکوور، کانادا که توسط شرکت آلمانی هایتکس تنستایل استراکچرز انجام شد، به عنوان دستیار فنی فعالیت داشته‌است.در ادامه مقاله زندگینامه لیلا عراقیان فخر زنان ایران بیشتر به پروژه پل طبیعت می پردازیم.

جوایز و سخنرانی‌ها

زندگینامه لیلا عراقیان

وی در مسابقه طراحی فضاهای ورزشی، دومین کنفرانس سازه و معماری ۱۳۹۰ برنده جایزه دوم شد و همچنین در مسابقه کوشک جهانی به همراه بابک رستمیان و علیرضا برهانی رتبه دوم را کسب نمود. او همچنین در دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه آمریکایی دوبی و دانشگاه آنهالت آلمان، سخنرانی‌هایی در زمینه تاریخچه سازه‌های پارچه‌ای در ایران، معرفی شرکت دیبا و پروژه پل طبیعت انجام داده‌است.وی به همراه علیرضا بهزادی در سال ۲۰۱۶ جایزه معماری آقاخان را دریافت نموده‌است.

شکل 5

زندگینامه لیلا عراقیان

واگذاری پروژه پل طبیعت به لیلا

به گفته ی وی:«بعد از اینکه پروژه‌های آمفی‌تئا‌تر آب‌وآتش، بازار گل و پل ابریشم دو را به عهده گرفتیم. در مرحله طراحی این پروژه‌ها بودیم که فراخوان طراحی پل طبیعت که آن زمان نامش پل پیاده شهید مدرس بود مطرح شد.«

زندگینامه لیلا عراقیان
پل طبیعت اجراشده چقدر به طرح و نگاه اولیه او نزدیک است؟

طرح چهارپایه طرح دوم من بود. طرح اول که در مسابقه هم شرکت کرد، قسمت روی اتوبانش از این‌که هست خیلی ساده‌تر بود. در مورد این پروژه پنج فکر اساسی وجود داشت. اولین ایده این بود که این پل قرار نیست فقط مکانی برای وصل کردن دونقطه به هم باشد بلکه قرار است ادامه دو پارک و فضایی برای ماندن باشد. نکته دوم این بود که بیاییم به‌جای این‌که دونقطه را در دو پارک به هم وصل کنیم، طوری طراحی کنیم که در هر دو طرف پخش شود و به همه نقاط کلیدی دو پارک هم متصل شود. این ایده تا حدی اتفاق افتاد. در درجه سوم می‌خواستیم نقاطی با کمترین درخت را پیدا کنیم و ستون‌ها را آن‎جا کار بگذاریم.

در این مقاله به بررسی زندگینامه لیلا عراقیان فخر زنان ایران پرداختیم.


منابع

  1. لیلا عراقیان
  2. جام جم سرا
  3. عصر ایران