این روزها با توجه به نوع فعالیت ها و مشاغل، افراد زیادی بخشی از زمان خود را در خانه به کارکردن سپری میکنند. به همین دلیل میتوان گفت در نظر گرفتن فضایی مختص کار در بسیاری از خانههای امروزی امری ضروری است.در این مفاله به بررسی 7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی می پدازیم

از آنجایی که بسیاری از شما زمان زیادی را در طول روز در اتاق کارتان میگذارنید، توجه به دکوراسیون این فضا میتواند تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه و ایجاد کارایی تان داشته باشد. از طرفی شما در منزلتان نسبت به یک فضای اداری، اختیارات بیشتری در انتخاب دکوراسیون فضا دارید. بنابراین میتوانید محیطی را ایجاد کنید که پاسخگوی نیازهایتان باشد و شما را به انجام دادن کارها تشویق کند.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

1- این فضا را از فضاهای دیگر جدا کنید.

پیش از هر چیز، موقعیت اتاق کارتان را طوری انتخاب کنید که از فضاهایی که در آن فعالیتهای روزمره را انجام می دهید جدا باشد. این موضوع به دو دلیل اهمیت دارد. اول اینکه این نوع تقسیم بندی مغز شما را ترغیب میکند تا در شروع زمان کار از حالت «خانه» به حالت «کار» منتقل شود و در انتهای زمان کاری به همان حالت باز گردد. علاوه بر این جدا کردن این فضاها باعث میشود وسایل مربوط به کارتان به صورت سازمان یافته در محلی خاص قرار بگیرد و هر روز مجبور نباشید آنها را جا به جا و فضای زندگی تان را مرتب کنید.

1-2

البته این جداسازی به این معنا نیست که لزوماً یک اتاق مجزا را به این کار اختصاص دهید. ممکن است در بسیاری از خانهها چنین فضایی موجود نباشد. ممکن است دفتر کار شما بخشی از اتاق غذاخوری، اتاق نشیمن و یا حتی آشپزخانه باشد. وقتی فضای مورد نظرتان را انتخاب کردید سعی کنید تنها از همین فضا برای کار کردن استفاده کنید؛ این کار باعث میشود به مرور زمان ذهنتان به آن فضا عادت کند و هنگام کار تمرکز و بازدهی بیشتری داشته باشید.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

2- کمی از رنگ نارنجی استفاده کنید.

نارنجی مطابق اصول فنگ شویی، رنگ تقویت کنندۀ تمرکز، بهره وری و سازمان یافتگی است و هر چه در طیفهای روشنتر مورد استفاده قرار بگیرد، تأثیر بهتری دارد. لازم نیست کل اتاق را به رنگ نارنجی در بیاورید، بلکه تنها با چند عنصر- مانند لامپ یا گلدان- به این رنگ میتوانید میزان انرژی فضا را بالا ببرید و مغزتان را به بیشتر و متمرکزتر کار کردن تشویق کنید.

3- گیاهان را فراموش نکنید.

در یک پژوهش نروژی مشخص شد گیاهان رومیزی و گلها سطح توجه را بالاتر میبرند و به متمرکز نگه داشتن افراد روی کارشان کمک میکنند. دلیل این پدیده به طور دقیق مشخص نیست اما برخی اعتقاد دارند عناصر طبیعی میتوانند برای لحظههایی توجه ما را حین کار به خود جلب کنند-بدون اینکه موجب حواس پرتی کامل شوند- و از این طریق به ذهن ما استراحت بدهند. در صورت استفاده از گیاهان، رسیدگی کردن به آنها را از یاد نبرید؛ چرا که یک گیاه پژمرده، میتواند تأثیری منفی بر روند کار شما داشته باشد.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی
3-2

4- فضای آرشیو را به خاطر داشته باشید.

آرشیو یکی از مهم ترین بخشها در طراحی اتاق کار است. حتی اگر بخش زیادی از کار شما در کامپیوتر ذخیره میشود، احتمالاً مدارک، فاکتورها و اسناد زیادی خواهید داشت، پس باید برای آنها فضای مشخصی را ایجاد کنید. یک اتاق کار نامرتب میتواند تمرکز شما را از بین ببرد، بنابراین قفسه، کمد یا جعبههایی را برای سازماندهی و طبقه بندی وسایل و کاغذهایی که نیاز نیست همیشه روی میزتان باشند در نظر بگیرید.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

5- به نورپردازی توجه کنید.

نورپردازی در محیط کار شما باید در حدی باشد که بدون نیاز به این که به چشمانتان فشار بیاورید آنچه مطالعه یا روی آن کار میکنید را ببینید. در فضای کار، نورپردازی را در اولویت قرار دهید و نگران مصرف زیاد نباشید. اگر منبع روشنایی سقفی و دیواری ندارید، نورپردازی کف را در آن ناحیه تقویت کنید و از یک چراغ مطالعه رومیزی برای تأمین نور فضای مورد نظرتان استفاده کنید. مطالعات علمی نشان میدهند نورهای سرد(لامپ مهتابی) در حفظ تمرکز و نظم ذهنی مناسبتر از نورهای گرم(لامپ آفتابی) هستند. بنابراین حتی اگر به طور کلی نورپردازی گرم را ترجیح میدهید، بهتر است برای دفتر کارتان از نورهای سرد استفاده کنید.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

تا حد امکان در طول روز از نور طبیعی استفاده کنید. در صورتی که از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده میکنید، میز خود را در موقعیتی قرار دهید که در کنار استفاده از نور طبیعی- و در صورت امکان دید به منظره بیرون- در طول روز، نور خیره کننده از سمت پنجره یا بازتاب نور از صفحه نمایشگر مزاحم کار شما نباشد. اگر صفحۀ رایانه شما در نزدیکی پنجره باشد، استفاده از یک پرده کرکرهای با رنگ روشن میتواند تابش خیره کننده نور خورشید را کنترل کند. علاوه بر این استفاده از عناصری مانند آینه نور طبیعی را در فضا منعکس و اتاق کار شما را روشنتر میکند.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

6- لیست کارهایی که باید انجام دهید را در مقابل خود قرار دهید.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

هنگامی که در خانه کار میکنید، ماندن در مسیر منظم نیاز به یک برنامه ریزی هوشمندانه برای اوقاتتان در طول یک روز دارد. قرار گرفتن یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید در مقابل چشمتان، میتواند بسیار مفید باشد و به شما در کسب اطمینان از انجام دادن همۀ کارها کمک میکند. حتی اگر از اپلیکیشنهایی روی گوشی موبایلتان برای این کار استفاده میکنید، یک لیست مکتوب از وظایفتان را در معرض دید قرار دهید. برای نصب این برگهها میتوانید از تابلوهایی خلاقانه استفاده کنید.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی

7- دما را کنترل کنید.

برای اینکه در اتاق کارتان آرام و متمرکز باشید، بسیار مهم است که از نظر دمایی در این فضا احساس راحتی کنید. چنانچه قادر به کنترل دمای کل اتاق نیستید، میتوانید اقدامات دیگری انجام دهید. برای مثال اگر فضا سرد است از یک بخاری کوچک(برای مثال بخاری برقی) استفاده کنید یا همیشه یک ژاکت یا پتو روی صندلی خود آویزان کنید. همچنین اگر فضا بیش از حد گرم باشد می توانید از یک خنک کننده کوچک (مانند پنکه رومیزی) استفاده کنید و به طور مرتب آب خنک بنوشید تا دمای بدنتان تثبیت شود.

7 نکته کاربردی در طراحی یک اتاق کار خانگی


منبع:

https://www.moving.com/tips/how-to-design-a-home-office-that-inspires-productivity/

https://www.realhomes.com/advice/how-to-design-a-home-office