شما برای انسان‌ها و ربات‌ها می‌نویسید

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نوشتاری در فضای اینترنتی و به خصوص وبلاگ‌نویسی این است که مخاطب اینگونه سایت‌ها تنها مردمی که به وبسایت مراجعه می‌کنند نیستند، بلکه ربات‌های وبگرد نیز جزو دسته‌ی مخاطبین محسوب می‌شوند. منظور از ربات‌های وبگرد که با آن‌ها بات یا خزنده وب نیز می‌گویند برنامه‌های کامپیوتری است که وظیفه‌ی خزیدن در اینترنت و جمع‌آوری داده و ذخیره وضعیت وبسایت‌ها را دارند.

اگر پست شما در موتور‌های جستجو مانند گوگل، بینگ و … قابل پیدا شدن باشد به معنی آن است که ربات موتورهای جستجو متن پست شما را خوانده است. این ربات‌ها یکی از مهم‌ترین و سختگیرترین خواننده‌های متن شما محسوب می‌شوند. هرچقدر مطلب خود را برای این ربات‌ها بهتر بنویسید، بازدید بیش‌تری از این موتور‌های جستجو دریافت خواهید کرد و رتبه‌ی بالاتری در آن‌ها پیدا می‌کنید.

نوشتن مخصوص انسان‌ها

این نکته را باید در نظر داشته باشد که مطلب نباید هرگز طوری نوشته شود که انگار برای ربات‌ها نوشته شده است.

پس بر روی کیفیت متن تمرکز کنید. این مطلب خیلی واضح است ولی مثال‌های فراوانی از عدم توجه به آن‌ را می‌توان در اینترنت پیدا کرد. یکی از این مثال‌ها مواجه شدن با انبوهی از کلمات کلیدی هنگام ورود بعضی از سایت‌ها است. البته در سال‌های اخیر با هوشمند‌ تر شدن ربات موتور‌های جستجو،‌این روش برای سایت‌ها مجازاتی را در پی دارد.

تمامی مطالبی که می‌نویسید به نوعی رزومه شما محسوب می‌شود و زمینه‌های علاقه‌مندی شما را نمایش می‌دهد پس سعی کنید در زمینه‌هایی که مطالعه و تجربه بیش‌تری دارید بنویسید. سعی کنید درباره موضوع، خوب تحقیق کنید و مطلب مورد نظر را بی‌طرف بنویسید و در آخر نظر شخصی خودتان را بیان کنید.

طول پست و تعداد کلمات

در دنیای امروزی نوشته‌های طولانی در مقابل متن‌های کوتاه شبکه‌های اجتماعی این موضوع را به ما نشان می‌دهند که متن کوتاه باعث جذب بیش‌تر مخاطب می‌شود ولی به‌طورکلی بهترین نوشته‌ها، نوشته‌هایی با بیش‌از ۱۵۰۰ کلمه می‌باشند. البته موضوع نیز در حجم نوشته اهمیت بسیاری دارد و بعضی از موضوع‌ها را می‌توان با حدود ۲۰۰ کلمه نیز به رشته تحریر درآورد. یکی از راه‌های اصلی پیدا‌کردن حجم مناسب نوشتار، این است که به اندازه‌ای بنویسید که رضایت شما حاصل شود؛ سپس در صورت طولانی بودن متن، بخش‌هایی از آن را خلاصه یا حذف کنید.

متن را قابل اسکن کنید

خواننده‌ه عموما متن را کامل و کلمه به کلمه نمی‌خواند و به نوعی می‌توان گفت که متن را اسکن می‌کند. پس برای جذب نگاه خواننده و راهنمایی او به موضوع اصلی و نکات مهم آن، از تکنیک‌هایی نظیر پررنگ کردن، خط کشیدن و برجسته کردن استفاده کنید.

مقدمه متن را کوتاه در نظر بگیرید و سریع‌تر به موضوع اصلی بپردازید و متن خود را به بخش‌هایی مرتبط و ساده تبدیل کنید. یکی از راه‌های جلب توجه خواننده، استفاده از تصاویر جذاب و با کیفیت می‌باشد. سعی کنید با انتخاب تصاویر درست یک تم کلی برای پست خود ایجاد کنید.

عنوان پست

عنوان پست یکی از مهم‌ترین بخش‌های نوشته است چرا که اولین مطلبی است که خواننده آن‌را می‌بیند. پس سعی کنید عنوانی جذاب و مرتبط با نوشته انتخاب کنید. نوع انتخاب عنوان نیز می‌تواند گویای تبحر نویسنده‌ی مطلب باشد. در ضمن الزامی به کوتاه بودن عنوان متن وجود ندارد، ولی عنوان‌هایی با طول ۶ کلمه حدود ۴۵ درصد بازدید بیش‌تری جذب می‌کنند. اگر از عدد نیز در عنوانتان استفاده کنید باعث جذب  بیش‌تر مخاطب می‌شوید ولی این مسئله کاملا به ومضوع و متن اصلی مرتبط می‌باشد.

نوشتن برای ربات‌ها

نوشتن برای ربات‌ها به این معنی است که سعی کنید متن را طوری بنویسید که پس از پردازش توسط موتور‌های جستجو، بهینه‌ترین خروجی ممکن که همان رتبه بالا‌تر نسبت به متن‌های جستجو شده و مرتبط می‌باشد، حاصل شود. پس سعی کنید کلمات کلیدی را به صحیح‌ترین شکل ممکن به خدمت خود درآورید. قبل از شروع نوشتن با توجه به موضوع متن و دانش خود، سعی کنید کلماتی را که ممکن است برای رسیدن به مطلب شما جستجو شوند حدس بزنید و سپس از آن‌ها در متن خود استفاده کنید.

فرض کنیم می‌خواهید راجع به سبکی از دکوراسیون داخلی بنویسید. باید بدانید که عموما با جستجوی چه کلماتی، این مطلب باید در صفحه‌ی جستجو نمایش داده شود. کلمات زیر تعدادی از کلمات کلیدی مرتبط با «دکوراسیون داخلی» هستند.

دکوراسیون داخلی، طراحی داخلی، دکوراسیون منزل، دکوراسیون داخلی منزل، دكوراسيون داخلي، طراحی داخلی منزل، دکوراسیون، دكوراسيون منزل، طراحی دکوراسیون داخلی، معماری داخلی، دکوراسیون خانه، کابینت آشپزخانه، طراحی دکوراسیون داخلی منزل، دكوراسيون داخلي منزل، دکوراسیون آشپزخانه، دکوراسیون داخلی آشپزخانه، کابینت، دکوراسیون داخلی خانه، طراحي داخلي، بازسازی ساختمان، نمای ساختمان، طراحی داخلی آشپزخانه، طراحی دکوراسیون، طراحی داخلی ساختمان، طراحي داخلي منزل

در آخر انتشار و تبلیغ پست در رسانه‌های اجتماعی فراموش نشود.


منابع

https://www.rocketspark.com/blog/post/142/Blogging-for-business8-principles-for-writing-a-blog-that-gets-more-web-traffic/