از دیر باز تا کنون برای زیباسازی نمای ساختمان ها از مصالح گوناگونی همچون سنگ نما ، خشت و ... استفاده می شده است.سنگ نما بدلیل دوام ، مرغوبیت ومقرون به صرفه بودن طرفداران بسیاری دارد. امروزه نما و ظاهر زیبا جزء لاینفک تمام ساختمان ها شده است. یک ساختمان با نما کار شده، چشم هر انسانی را می نوازد. اگر قصد دارید در نمای منزل تان از سنگ نما بهره بگیرید با ما همراه باشید.

چه نوع سنگی با ساختمان شما هماهنگ است؟

چه سبک معماری برای نما ی ساختمان تان در در نظر دارید؟ اگر ساختمان سنتی اروپایی و سبک رونسانس در نظر دارید پیشنهاد ما به شما سنگ هایی با رنگ روشن مانند تراورتن و مرمریت  است. ساختمانی مانند کاخ های اروپایی با نرده های سنگی مجلل. اگر سبک معماری مد نظرتان معاصر و مدرن است پیشنهاد می کنیم از سنگ های تیره تر در نما ساختمان تان بهره بگیرید. سنگ گرانیت و مرمریت سیاه برای این سبک معماری بسیار مناسب اند.

سبک رونسانس
چه نوع سنگی با ساختمان شما هماهنگ است؟

انواع سنگ ها

انواع سنگ های دگرگونی، رسوبی و آذرین به عنوان سنگ نما مورد استفاده قرار می گیرند.

سنگ های آذرین: از سرد شدن مواد مذاب ( ماگما) به وجود می آید. سنگ های رسوبی: رسوبات سنگ های مختلف که در طی سالیان انباشته می شوند و تحت فشار زیاد سنگ رسوبی تشکیل می گردد.

سنگ های دگرگونی: سنگی است که از تغییر شکل سنگ های قبلی (از جمله آذرین، رسوبی و دگرگونی) به دلیل تغییر شرایط فیزیکی (فشار و دما) یا شیمیایی تشکیل می شود.

نکته

مطابق مقررات ملی ساختمان استفاده از سنگ های مرمر و گرانیت در نما توصیه نمیشود. زیرا این سنگ ها تخلخل بسیار کمی دارند، در نتیجه چسبندگی آن ها با سیمان کم است و به مرور زمان از جای خود کنده می شود  و می توانند بسیار خطر آفرین باشند.

بنابر این در صورت استفاده از این سنگ ها بایستی ( به وسیله اسکوپ کردن)در جای خود محکم شوند.اما سنگ های رسوبی تخلخل بالایی دارند و به خوبی توسط سیمان مهار می شوند. در نتیجه نیازی به اسکوپ کردن نیست.همچنین هر چه سنگی تخلخل بیشتری داشته باشد وزن آن نیز کاهش می یابد، در نتیجه از بار وارد بر ساختمان نیز کاسته خواهد شد.

سنگ مرمریت

سنگ مرمریت در زمره سنگ های دگرگونی قرار می گیرد. در واقع سنگ آهک تحت فشار بسیار بالا به سنگ مرمریت تبدیل می شود. ناخالصی های موجود در این سنگ به شکل رگه هایی خودنمایی می کنند. این رگه ها نقاط ضعف سنگ مرمر هستند و در امتداد این رگه ها به سادگی ترک ایجاد میگردد و سنگ می شکند. به همین دلیل سنگ مرمریت بدون رگه قیمت بالاتری دارد.

سنگ مرمریت

سنگ مرمر در نمای داخلی

سنگ مرمریت بیشتر در نمای داخلی مانند کف و پله  به کاربرده می شود. این سنگ تخلخل کمتری نسبت به تراورتن دارد.

سنگ مرمر در نمای داخلی

سنگ مرمریت سیاه

نام مرمریت سیاه از نظر علمی اشتباه است و تنها در عامه مردم به این نام شناخته می شود. به این دلیل که مرمریت از سنگ آهک تحت فشار تشکیل می گردد ، اما سنگ اولیه ی مرمریت سیاه آهک نیست. بلکه گل سنگ است که تحت فشار و دمای زیاد به مرمریت سیاه تبدیل می شود. مرمریت سیاه نیز از دسته ی سنگ های دگرگونی می باشد.

سنگ مرمریت سیاه

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت در خانواده سنگ های آذرین قرار می گیرد. این سنگ از سرد شدن مواد مذاب در درون زمین تشکیل می گردد. سرد شدن مواد مذاب درون زمین مدت زمان زیادی می طلبد در نتیجه سنگی که تشکیل می شود استحکام بسیار بالایی دارد.

سنگ گرانیت

در سال های گذشته استفاده از سنگ گرانیت برای نما ساختمان ها بسیار مرسوم بود. اما بهتر است بدانید; سنگ گرانیت کم ترین تخلخل و بیشترین تراکم را در میان سنگ ها داراست. همچنین در برخی انواع گرانیت، آهن موجود در آن اکسید می شود. در نتیجه استفاده از آن در نما چندان توصیه نمی شود.

سنگ تراورتن

بهترین انتخاب برای نما ساختمان سنگ تراورتن است. این سنگ در اثر نهشت آهک آب چشمه های آب گرم در سطح زمین تشکیل می گردد. به همین دلیل این سنگ تخلخل بالایی دارد و دامنه رنگی گسترده ای را شامل می شود. رنگ های طوسی، کرمی، خرمایی، بژ، قرمز، طرح های ابر و بادی، موج دار و ساده .

سنگ تراورتن

این سنگ حتی برای نمای داخلی و سنگ فرش نیز فوق العاده عمل می کند; زیرا در برابر سرما و گرما ، آب و اشعه UV مقاوم است .در نما رومی نیز سنگ تراورتن به کار برده می شود. این سنگ چسبندگی بسیار عالی ملات سیمان دارد و نیازی به اسکوپ گذاری وجود ندارد.

نحوه اتصال سنگ نما

به دلیل عدم چسبندگی کامل دوغاب سیمان به سنگ ممکن است پس از گذشت چند سال آب باران به پشت سنگ ها نفوذ کند و در زمستان با یخ زدن آب در پشت سنگ ، آن را لق کند. این موضوع برای عابران پیاده بسیار خطرآفرین است و باید از چسبندگی صحیح سنگ اطمینان حاصل کنیم.

اسکوپ کردن به معنی انجام عملیاتی است که منجر به اتصال بهتر سنگ و ملات سیمان می گردد.

استفاده از سنگ های کوچک مستطیلی

این روش بسیار مقرون به صرفه ، آسان و مرسوم است. سنگ هایی به ضخامت سنگ پلاک و ابعاد جانبی حدود 3 سانتی متر را در فواصل نسبتا یکسان و تعداد مناسب به پشت سنگ می چسبانیم. در واقع با این روش دندانه هایی ایجاد میکنیم که به خوبی با ملات درگیر شده اند و مانع از افتادن سنگ می شوند.

استفاده از سنگ های کوچک مستطیلی

استفاده از سیم فلزی

در این روش قبل از نصب سنگ در بالا و پایین آن شیار ایجاد می کنیم. سپس یک سیم فلزی را به صورت ضربدری از شیار ها رد می کنیم. به طوری که دوغاب سیمان با سیم فلزی درگیر شود و مانع از افتادن سنگ پلاک گردد. اجرای این روش ریزه کاری هایی نیز دارد.سیم نصب شده باید با فاصله از پشت سنگ بایستد. پس با استفاده از یک تکه سنگ این فاصله را تامین می کنیم.

استفاده از سیم فلزی

استفاده از پیچ و رول پلاک

استفاده از پیچ و رول پلاک مرسوم نیست و در مواقع ضروری از این روش استفاده می شود. در این روش پس از اجرای نما با استفاده از دریل سنگ را سوراخ کرده و با پیچ به ملات محکم می کنند.

استفاده از پیچ و رول پلاک

در اجرای سنگ تراورتن نیازی به اسکوپ کردن نیست. اما بایستی توجه داشت قسمت متخلخل با ملات تماس داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از فرسودگی و نفوذ آب باران به داخل سنگ تراورتن( به دلیل وجود سوراخ های ریز فراوان) قسمت رویه سنگ را با استفاده از رزین می پوشانند.

منابع

https://kargosha.com/fa/content/id/3150/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7-:-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-+-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7

https://sangevazin.com/frontage-stone/

https://kilid.com/mag/architecture/landscape-design/4923/ https://www.archome.ir/11550/%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D9%88%D9%BE-%D8%A7%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%86%D9%85%D8%A7/