جاروبرقی مرکزی

جاروبرقی مرکزی چیست؟

با گسترش آپارتمان‌سازی، گرایش به ایجاد تاسیسات مرکزی بیش‌تر شده است. تاسیسات مرکزی تنها به سیستم‌های گرمایش و سرمایش محدود نمی‌شود. یکی از این نوع تاسیسات، سیستم جاروبرقی مرکزی (central vacuum cleaner) است.

سیستم جاروبرقی مرکزی نوعی دستگاه جارو برقی محسوب می‌شود که در انبار یا زیر زمین مناطق مسکونی یا تجاری یا اداری و صنعتی جاگذاری می‌شود. توسط کلیدها و پریزهای مربوطه در محل مورد نظر قابل استفاده است. این دستگاه ذرات خاک را از طریق لوله‌های نصب شده در داخل دیوار به یک کانتینر جمع‌آوری شده در یک فضا راه دور ارسال می‌کنند.

تاریخچه جاروبرقی مرکزی

در سال ۱۸۶۹، ایوس مکگافی، نخستین جاروبرقی قابل حمل یا «ماشین جارو» را اختراع کرد. یک ماشین مجزا که از لوله‌های مس متصل شده به محفظه ملحقات، که معمولاً در زیرزمین قرار دارد و به چندین محل در یک ساختمان گسترش یافته‌است و در چندین خانه می توانند به صورت همزمان استفاده شوند. این ابزار به دلیل هزینه زیاد مواد اولیه و قابلیت‌های ضعیف برای از بین بردن گرد و غبار، در آمریکا فروش موفقی نداشت.

تاریخچه

مزایای کار با جاروبرقی مرکزی

  • با استفاده از جاروی مرکزی ساختمان دیگر نیاز نیست سرو صدای جارو برقی های خانگی را بشنوید، زیرا دستگاه جارو برقی های مرکزی در خارج ساختمان نصب شده و باعث حذف سر و صدا می شود.
  • آنها عملکرد فوق العاده ای دارند و هوا و محیط درون خانه را پاکیزه نگه می دارند و برای کسانی که بیماری های تنفسی و ریوی دارند مناسب است و حتی از بروز اگزما و انواع آلرژی جلوگیری می کند.
  • جاروبرقی مرکزی قدرت مکش بسیار بالایی دارد و به همین دلیل برای نظافت و جمع کردن انواع پسماندها و ذرات بسیار کاربردی است.
  • با استفاده از آنها به کیسه و پاکت های زباله نیازی نیست
  • باعث افزایش قیمت ملک می شود.
  • با استفاده از جاروبرقی مرکزی می توانید کل ساختمان را به راحتی جارو کنید حتی پله ها و داخل خودرو.
  • نیازی به جابه جای دستگاه ندارد و از مشکلاتی مانند ضربه و شکستگی که در اثر جابه جایی جارو برقی های معمولی به وجود می آید جلوگیری می کند.
مزایای کار

نظافت آسان با جاروبرقی مرکزی

یاستفاده از جاروبرقی های معمولی توام با ایجاد گرد و خاک، صدا، بو، گرمای ناشی از موتور خواهد بود که موجب آزار اطرافیان خواهد شد. با طراحی و ساخت جاروبرقی مرکزی همه این مشکلات رفع شد؛ بی صدا، بدون بو، سبک، حمل آسان از ویژگی های منحصر به فرد این جاروبرقی هاست که آن را از یک وسیله روزمره به یک ابزار خوشایند برای کاربر تبدیل کرده است. دستگاه جاروبرقی مرکزی در پشت بام، زیرزمین و دیگر بخش های خارجی ساختمان قابل نصب بوده و برای هیچ کس مزاحمتی ایجاد نخواهد کرد. با نصب آن در یک مکان ثابت، نظافت تنها به وسیله حمل خرطومی انجام می پذیرد.

نظافت آسان با جاروبرقی مرکزی

قدرت مکش فوق العاده

سیستم جاروبرقی مرکزی قدرت مکش زیاد و ثابتی دارد. هوا با سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بدون وقفه در لوله ها جریان دارد و این امر در نتیجه شکل مخروطی خرطومی است (عرض بیشتر ورودی نسبت به نازل) و هیچ چیز مانع عبور جریان هوا نمی شود.

اساس کار با جاروی مرکزی


پس از لوله کشی و نصب دستگاه ، فقط کافیست کاربر یک لوله خرطومی مخصوص را به پریزهای تعبیه شده توسط کارشناسان در داخل واحد ،متصل کند و عمل مکش و جارو کردن را بدون هیچ سرو صدایی انجام دهد و پس از اتمام کار نظافت با خارج کردن شلنگ خرطومی از پریز مکنده ؛ عمل مکش را بطور اتومات قطع کند .این دستگاه ها قابل تعبیه در : تراس ، پاگرد، پارکینگ و زیرزمین، کمد دیواری و کابینت می‌باشند.

اساس کار با جاروی مرکزی

حذف ذرات آلرژی زا

عدم بازگشت ذرات به خانه در فراهم نمودن بهداشت و تمیزی هر چه بهتر خانه بسیار مؤثر بوده و به میزان صد در صد ذرات و گرد و غبار مضر و هم چنین بوی نامطبوع را از محیط خانه حذف می گرداند.

سیستم جاروبرقی مرکزی برای افرادی که به بیماری های آسم و آلرژی مبتلا هستند، بسیار مناسب است و به این ترتیب هوای داخل خانه همواره در شرایط سالم قرار می گیرد.

دوام و کارایی بالا

جاروبرقی مرکزی مخزنی با گنجایش بالا دارد و تا مدت ها نیازی به تخلیه آن وجود ندارد، در نتیجه تخلیه آن سالی دو تا سه بار صورت می گیرد. این ویژگی قابل توجه سبب صرفه جویی در وقت و انرژی می شود و مهم تر از آن مبتلایان به آسم و حساسیت جهت تخلیه مخزن خاکروبه در معرض آلاینده ها قرار نمی گیرند.

دوام و کارایی بالا

استاندارد سازی سیستم جارو برقی مرکزی

استانداردسازی سیستم جاروی مرکزی در مرحله اول به معنی انتخاب درست مسیرهای لوله کشی و استفاده از مصالح استاندارد و در مرحله بعد انتخاب مدل و تعداد دستگاه مناسب برای ساختمان و جانمایی آن می باشد. متاسفانه اکثرا استانداردسازی را فقط بابت دستگاه ها می دانند ولی در اصل کل سیستم جاروی مرکزی جهت گرفتن نتیجه بهتر و در نهایت رضایت مصرف کننده می بایست استاندارد گردد تا بجای یک دستگاه جاروی مرکزی استاندارد یک سیستم جاروی مرکزی استاندارد داشته باشیم.

بطور مثال اگر ساختمان را به بدن تشبیه کنیم، جاروی مرکزی قلب و لوله کشی ها رگ های بدن خواهند بود. چنانچه در قسمتی از رگها بریدگی ، گرفتگی یا مشکلی وجود داشته باشد قلب هرچقدر هم کارش را درست انجام دهد مسلماً این موضوع بخشی ویا حتی کل بدن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

در سیستم جاروی مرکزی هم دقیقاً همینطور است و اگر پروسه اجرا و نصب درست اجرا نشود حتی یک دستگاه با کیفیت و استاندارد هم نمیتواند بدرستی کار کند و جوابگوی نیاز مصرف کننده ها باشد.

برای تحقق این هدف تولیدکنندگان با تولید دستگاه با کیفیت و استاندارد، مجریان تاسیسات و نصب با اجرای دقیق لوله کشی ها ونصب ، کارفرمایان با انتخاب صحیح و در نظر گرفتن منافع مصرف کننده و مصرف کنندگان نیز با انتقادات و پیشنهادات سازنده میتوانند تاثیرگذار باشند.

استاندارد سازی سیستم جارو برقی مرکزی

مکان های نصب جارو برقی مرکزی

موتور جاروی مرکزی در پارکینگ ، پشت بام، زیرزمین و یا قسمت های خارجی ساختمان قابل نصب است و برای هیچ کس مزاحمت ایجاد نخواهد کرد. با نصب آن در یک مکان ثابت، نظافت تنها به وسیله حمل خرطومی های آن انجام می شود.

برای نظافت همه اتاق ها و یا زوایای مختلف می توان تعدادی بیشتر درگاه ورودی برای اتصال خرطومی، بر روی دیوارها نصب نمود تا کلیه نقاط پوشش داده شود. درگاه های ورودی به وسیله لوله هایی به جاروبرقی متصل می شوند. هنگام جارو کردن کاربر گرد و خاک از طریق لوله های اتصال وارد مخزن جاروی مرکزی می شود می توان گفت کاربر هیچ گونه تماس با مخزن ها ندارد.

این نوع جارو ها یک تا دوبار در سال تخلیه می شوند. سیستم به کارگیری جاروبرقی مرکزی یک روش آسان، بهداشتی و انعطاف پذیر است که با محیط خانه ها و آپارتمان ها با ابعاد مختلف سازگاری دارد.

مکان نصب

بسته به نیاز مشتری، سیستم جارو برقی مرکزی عموما قابلیت سفارشی سازی شدن دارند و مشتری می تواند طراحی سیستم مکنده مرکزی خود را بر حسب نیازمندی های کارخانه یا مجموعه خود و با در نظر گرفتن محل دقیق لوله ها، پمپ ها، اتصالات و جداکننده ها انتخاب کند.