علم طراحی هنری ظریف و زیباست که با الهام از طبیعت و زیبائی های خلقت بکار گرفته می شود. مهارت در زمینه های مختلف چاپ ، مد ، هنر ، معماری ، طراحی داخلی یا محصول می تواند طرحی خاص و متنوع را بوجود آورد. یکی دیگر از خلاقیت ها در طراحی داخلی استفاده از فرش و موکت می باشد. موکت و فرش باید مطابق با نوع دکور و طراحی هر خانه استفاده شود تا بتواند جلوه ای زیبا و منحصربفرد ایجاد نماید. انتخاب مناسب موکت و فرش درطراحی داخلی ،می تواند جلوه ای خاص و زیبا به فضای خانه شما بدهد.

چگونه می توان از فرش برای طراحی داخلی استفاده کرد؟

استفاده از فرش در طراحی داخلی همیشه ابزاری عالی برای معماران و طراحان بوده است. گرچه برخی از طراحان در حال کشف روش های جدید استفاده از فرش به عنوان ابزاری برای طراحی داخلی هستند  و برخی از آنها ممکن است شما را متعجب کند. بر همین اساس امروز تصمیم گرفتیم نمونه هایی شگفت انگیز از طراحی داخلی فرش را بررسی کنیم.پبشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خلاقانه ترین طرح فرش برای فضای داخلی

انتخاب فرش مناسب برای فضای داخلی منزل می تواند محیطی گرم و دلچسب برای اعضای خانواده ایجاد نماید. این انتخاب نه لزوماً بر اساس ظرافت زیاد بلکه بصورت مجموعه ای از ایده ها صورت می گیرد.در واقع ترکیب تنوع و اصالت ، ترکیب فوق العاده ای ایجاد می کند. تمامی این موارد با هم آمیخته می شوند. در نهایت نتیجه این ادغام می تواند همگان را شگفت زده کند.

انتخاب خلاقانه فرش
فرش و موکت در طراحی داخلی

فرش های تاپیستونگ

همانگونه که می دانید موکت و فرش در طراحی داخلی هر منزلی نقش کاربردی دارد. عدم تطابق فرش و یا موکت با فضای داخلی باعث بوجود آمدن فضایی غیراصولی و ناهنجار می شود. بنابراین باید مطابق با طراحی هر خانه ای فرش و موکت متناسب با  آن طراحی استفاده شود. یکی از فرش هایی که توسط یکی از شرکت های معتبر و بگونه ای شگفت انگیز طراحی شده است استفاده از فرش های تاپیستونگ می باشد. این فرش ها با اصالتی واقعی و بسیار خاص طراحی شده اند .بنابراین برای یک اتاق نشیمن مدرن گزینه مناسبی می باشند. این فرش دارای چهار رد پا است . همچنین در آن دو جفت دمپایی متناسب تعبیه گردیده است.

استفاده از مجموعه رنگین کمان

یکی دیگر از طراحی های بسیار شگفت انگیز که توسط یک طراح لیتوانیایی ارائه شده است استفاده از مجموعه رنگین کمانی می باشد.این طراح از نخ های باقی مانده بصورت خال خالی استفاده می کند. این کار پس از طراحی، توسط کارخانه نساجی محلی تولید شده و مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. هدف از این طراحی ایجاد هرج و مرج در فضای داخلی مدرن می باشد. در زیر پایه این فرشها  بیشتر از طرح ساده قهوه ای یا آبی (گاها از زمینه های شلوغ) استفاده می شود.

تمام فرشهای این کمپانی به یک شکل ساخته می شوند. اما  به دلیل در دسترس بودن گزینه های مختلف ، نتیجه هر بار متفاوت می باشد. این امر منجر به یک طیف رنگی منحصر به فرد می شود .این در حالیست که همچنان ظاهر نهایی یکسان خواهد بود. با توجه به اهمیت فرش در طراحی داخلی ،این نوع فرش برای خانه هایی با طراحی مدرن می تواند بهترین گزینه باشد.این نوع فرش ها برای تمامی قسمتهای خانه ،مخصوصا برای اتاق نشیمن و خواب بسیار مناسب می باشند.

فرش خال خالی
فرش رنگین کمان

استفاده از موکت طرح بازی

 از زمانهای بسیار قدیم ، موکت بعنوان کفپوشی گرم برای خانه ها استفاده می شده است . در حال حاضر نیز بسیاری از تولیدکنندگان در سراسر دنیا ، موکت هایی با طرح های شگفت انگیز و بسیار جذاب تولید کرده اند.تنوع موکت ها بقدری زیاد است که با تمامی سلیقه ها هماهنگ می باشد. بیشترین کاربرد موکت برای اتاق خواب و راهرو می باشد. اما با توجه به تنوع بیش از حد ، می توان در فضاهای بیشتری از خانه از موکت استفاده کرد.  
استفاده از موکت های با طرح بازی بعنوان یک موکت خاص و هیجان انگیز برای کودکان به حساب می آید . این ایده برای کودکان واقعا لذت بخش و جذاب است. زیرا می توانند در مواقعی که امکان بازی در بیرون از خانه وجود ندارد در منزل خود را سرگرم کنند.

ست کردن فرش و مبل

در هنگام استفاده از فرش در فضای داخلی باید بدانید که اولین گام در این راه هماهنگ کردن رنگ فرش و یا موکت با مبل و پرده خانه می باشد. این هماهنگی باعث بوجود آمدن فضایی جذاب در طراحی داخلی خواهد شد. نکته ای که وجود دارد اینست که استفاده از فرش و موکت هایی با نقش های شلوغ دست شما را برای انتخاب های متنوع ، بازتر می کند. شما در این حالت می توانید مبل و پرده منزلتان را ، با استفاده از یکی از رنگهای استفاده شده در فرش ست نمائید. با اینکار قادر خواهید بود جلوه ای زیبا و گرم به فضای خانه خود بدهید.

لازم به ذکر است که رنگ ها نقش مهمی در طراحی داخلی هر خانه ای دارد. رنگ های تیره فضای منزلتان را کوچک تر نشان می دهد. این در حالیست که در صورتیکه فضای خانه یتان کوچک است از رنگ های روشن استفاده نمائید.رنگ های شاد فضای خانه را بزرگتر از حد معمول نمایش می دهند.

استفاده از رنگ های خنثی در اتاق نشیمن

یکی از فضاهای اصلی در طراحی هر خانه ، اتاق نشیمن می باشد. استفاده از رنگ های خنثی مانند بژ می تواند جلوه ای مدرن و زیبا به خانه شما بدهد. استفاده از فرشهایی با ترکیب رنگ های آبی می تواند تمی هیجان انگیز برای خانه شما باشد. شایان ذکراست که استفاده از فرش های پررنگ نیز انتخاب جذابی برای اتاق نشیمن هستند. این ترکیب رنگی می تواند بیانگر سبک استوایی در فضای خانه باشد.

فرشهایی با رنگ خنثی
رنگ های خنثی در طراحی داخلی

استفاده از فرش هایی با ابعاد کوچک

استفاده از موکت و فرش در طراحی داخلی خانه علاوه بر جلوه دادن و گرم کردن فضای خانه می تواند برای خانواده هایی که صاحب کودک هستند مناسب باشد. ایجاد فضای گرم و ایمن می تواند خاطر اهالی خانواده را راحت نماید. اگر فضایی کلاسیک و مدرن را برای منزل خود می پسندید ، توصیه می کنیم از فرش هایی با ابعاد کوچک تر استفاده نمائید. این نوع فرش ها گزینه مناسبی برای جلوی مبلمان ، اتاق نشیمن ، آشپزخانه و کنار تخت می باشند.

فرش هایی مناسب خانه های مینیمال

اگر بدنبال فرشی برای خانه هایی با طراحی مینیمال هستید فرش هایی با منظره های رنگارنگ می تواند یک گزینه خاص و منحصربفرد باشد. این نوع فرش ها برای راه رفتن حس راحتی و سرگرمی را به اعضای خانواده القا می کنند.. اما باید با احتیاط انتخاب شوند تا تضادی در خانه بوجود نیاید. این گونه فرش های رنگارنگ ،گزینه مناسبی برای اتاق خواب و اتاق کودک می باشد.

علاوه بر آن موکت و فرش هایی با طرح پارکت علاوه بر اینکه می تواند حس گرمی و آرامش را به فضای خانه انتقال دهد، می تواند جایگزین مناسبی برای پارکت باشد.

استفاده از ترکیبات پرجنب و جوش تابستانی

یکی دیگر از طرح های پرکاربرد در طراحی داخلی استفاده از ترکیبات پر جنب و جوش تابستانی و مدیترانه ای می باشد.این نوع فرش ها جلوه ای گرم به فضای خانه می دهند .در همین راستا آدام ناتانیل فورمن ، طراح لندنی فرشهایی متنوع با این ساختار ارائه داده است. هر فرش گرافیکی با الهام از عناصر صنایع دستی و معماری مدرن و تاریخی استنباط می شود.این عناصر می تواند از جمله ویرانه های باستانی ، ظروف سفالی ، غروب های خورشید ، اشکال شعاعی موزاییک رومی و اشکال دیده شده در سنگفرش ها باشد.

استفاده از رنگهای مدیترانه ای
استفاده از رنگهای تابستانی

استفاده از فرش نوری

برخی از مردم دوست دارند با چراغ های روشن بخوابند. بدنبال این نیاز یکی از کمپانی های خارجی فرش نوری طراحی کردند که ظاهر آن کاملا ساده بوده و با نزدیک شدن به شب می توان این فرش را به برق وصل نموده و شگفت زده شوید. فرش های نوری مناسب برای اتاق کودکان بوده و هیچ خطری ندارد. این فرش با اتصال به برق ، درخشش ملایمی به اطراف پخش می کند.

 استفاده از فرش گرد در دکوراسیون داخلی

فرش ها همیشه در ابعاد مختلف و با قالب مستطیل و چهارگوش عرضه شده اند. اما با توجه به نیاز بشر و آمیخته شدن طراحی های مدرن و کلاسیک ، طراحان و تولیدکنندگان فرش ، ایده های جالبی ارائه دادند. یکی از این ایده ها ، طراحی ، تولید و استفاده از فرش های گرد در دکوراسیون داخلی می باشد. فرش های گرد جلوه بسیار زیبایی به فضای خانه شما خواهد داد . این نوع فرش ها برای قسمتهای مختلف خانه کاربرد دارند.

فرش گرد در طراحی داخلی
فرش گرد

فرش مناسب برای آشپزخانه و اتاق نشیمن

یکی دیگر از فضاهای پرکاربرد در هر خانه ای ، آشپزخانه می باشد. در طراحی های امروزه ، این فضا را با نشیمن ادغام کرده و محیط واحدی را ایجاد می کنند که به آن پلان باز گفته می شود.برای انتخاب فرش مناسب برای این دو فضا بهترین راه انتخاب فرش با رنگبندی یکسان می باشد. این انتخاب باعث بیشتر جلوه کردن این دو فضا خواهد شد. توصیه می کنیم برای زیباتر کردن فضای داخلی، از فرش هایی با طرح های گلدار استفاده نمائید.

استفاده از فرش های پاخورده در طراحی داخلی

استفاده از فرش های پاخورده در طراحی داخلی گزینه مناسبی برای خانه های مدرن هستند. این فرش ها بعنوان یکی از خاص ترین و منحصربفردترین گزینه ها برای هر خانه ای می باشند. انتخاب فرشی با ترکیب ملایم ، نمایی ساحلی به فضای داخلی خانه شما می دهد . این در حالیست که استفاده از ترکیب غلیظ فضایی گرم و دلنشین برای شما ایجاد خواهد نمود. استفاده از فرش های پاخورده در طراحی داخلی ،می تواند فضای شما را کاملا خاص و جذاب نماید . در صورتیکه قصد دارید فضای مدرنی را در دکوراسیون داخلی خود انتخاب نمائید این فرش ها را در لیست انتخابی خود بگنجانید.

استفاده از فرش های پاخورده
فرش های پاخورده


منابع

https://www.dezeen.com/2020/08/04/adam-nathaniel-furman-mediterranean-rug-collection-floor-story/

https://www.dezeen.com/2020/10/01/emko-chaos-rug-offcuts-linen-homeware-design/

https://www.mymove.com/home-inspiration/decoration-design-ideas/the-most-creative-carpet-designs-for-playful-interiors/