تعریف کلی نخاله های ساختمانی

نخاله های ساختمانی عمدتا از ساخت ، بازسازی و تخریب ساختمان ها ، پل ها و زیرساخت های جاده ای به جا میماند. با توجه به حجم بالای تولید نخاله های ساختمانی و حجم بالای مصرف بتن به عنوان پر مصرفترین محصول ساختمانی در حالی که هر روز ابعاد و تعداد پروژه های عمرانی به خصوص در کشورهای در حال توسعه در حال گسترش میباشد، بدیهی است که انجام نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی تا چه حد می تواند در حفظ منابع موجود که بعضاً غیر قابل تجدید میباشند و نیز از لحاظ محیط زیستی لازم و ضروری باشد.

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

دسته بندی انواع نخاله‌ های ساختمانی

نخاله‌ های ساختمانی انواع مختلفی دارند. طبقه‌ بندی اصلی نخاله، بر اساس منشأ و ترکیب نخاله‌ های تخریب و ساخت یک سازه است. مهم‌ ترین نخاله‌ های ساختمانی را می‌ توان در قالب‌ موارد زیر طبقه‌ بندی کرد:

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

گروه اول:بتن آجر سفال سرامیک  

گروه دوم:چوب شیشه پلاستیک

گروه سوم:قیرمخلوط قطران ذغال سنگ

گروه چهارم:نخاله های فلزی

گروه پنجم:خاک سنگ

گروه ششم: سنگ گچ

گروه هفتم:عایق فایبرگلس

گروه هشتم:رنگ

گروه نهم:فولاد و چدن

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی در کشور کانادا

زباله های ساخت و تخریب (C&D) تولید شده توسط صنعت ساخت و ساز کانادا 27 درصد از کل زباله های جامد شهری دفع شده در محل های دفن زباله را تشکیل می دهد.

با این حال ، بدیهی است که بیش از 75٪ از آنچه صنعت ساخت و ساز به عنوان زباله تولید می کند ، ارزش دارد و می توان آن را بازیافت و یا دوباره استفاده کرد. به دلیل افزایش حجم زباله های ساختمانی ، کمبود محل دفن زباله و اثرات نامطلوب زیست محیطی ، اقتصادی و اجتماعی طولانی مدت زباله ها ی دفع شده ،نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی برای حفاظت از بهداشت عمومی و اکوسیستم های طبیعی به طور فزاینده ای ضروری شده است. مدیریت پسماند به حداقل رساندن دفع زباله های ساختمانی در طول چرخه حیات پروژه های ساختمانی است. کاهش ، استفاده مجدد و بازیافت این نوع مواد مزایای زیادی برای شهرداری ها ، شهرها و صنعت کاران دارد.

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله های گچی

به عنوان مثال اولین مورد جداسازی تخته گچ از سایر مصالح ساختمانی است که می تواند در محل انجام شود. از تخته گچ به طور گسترده ای برای دیوارهای داخلی و به عنوان پایه ای برای کاشی استفاده می شود و با مواد دیگر مخلوط می شود. گچ بازیافت شده علاوه بر ترکیب با تخته گچ جدید ، می تواند به عنوان یک اصلاح کننده خاک برای اهداف کشاورزی استفاده شود. 

برای بازیافت بتن ،آجر ،تخته سنگ و کاشی می توان در همان محل با یک دستگاه سنگ شکن سیار مواد را خردو  برای پر کردن و یا محوطه سازی سخت بازیافت کرد که سبب کاهش هزینه های حمل و نقل نیز می‌شود. بازیابی تیرچه های کف که با چسب ساختمانی بسته شده اند تقریباً غیرممکن است ، اما در کانادا از اتصال دهنده های مکانیکی استفاده می‌کنند تا مجموعه ها را از هم جدا کنند.

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

از دیگر موارد قابل توجه در بازیافت زباله های ساختمانی در کشور کانادا می‌توان به تخصیص سطل های بزرگ در هر سایت و وجود یک انبارمرکزی برای بازیافت و مکانی برای تصمیم گیری درمورد نخاله های ساختمانی اشاره کرد.

 برنامه های لجستیکی در نظر گرفته شده تا هر بار که یک سطل آشغال منتقل یا اضافه می شود ثبت شود.

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی در آمریکا

امریکا یکی از کشورهای فعال در امر بازیافت نخاله های ساختمانی است. از سال ۱۹۷۸ میلادی تاکنون که قانون کنترل و حفاظت از محیط زیست در امریکا تصویب شد مساله مدیریت پسماند در این کشور جدی‌تر دنبال شده است.

در ایالات متحده ، در رابطه با این موضوع قوانین محیط زیستی وجود دارند که توسط بیش از 500 دولت محلی و همچنین بسیاری از شرکتهای بزرگ خصوصی به تصویب رسیده است.

برخی از شهرداری ها مانند شهر اوکلند (کالیفرنیا) با استراتژی های انحراف زباله های DLC به موفقیت های دست یافتند.

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله های بتنی

بتن را می توان با حمل و نقل بقایای بتن به یک مرکز بازیافت دائمی برای خرد کردن و غربالگری بازیافت و یا آن را خرد کرد. روش دوم ترجیح داده می شود زیرا هزینه های حمل و نقل و استفاده از انرژی ناشی از حمل مواد را کاهش می دهد.

برای سودآوری بازیافت بتن ، باید هزینه های حمل و نقل پایین باشد ، که این امر بازار را مجبور به شهرنشینی می کند

بازیافت نخاله های چوبی

روشهای استفاده مجدد از چوب بسیار زیاد است. محصولات چوبی را می توان برای استفاده مجدد مستقیم در برنامه های مشابه بازیافت کرد ، می توان آنها را کوچک کرد ، یا می توان آنها را به کالاهای با ارزش تر ، مانند کابل شبکه و یا مبلمان سفارشی تبدیل کرد.

بسیاری از محصولات چوبی را می توان به طور مستقیم بازیابی و دوباره مورد استفاده قرار داد ، بدون نیاز به پردازش کم یا بدون نیاز به آن. در حال حاضر ، الوارهای ساختاری بازیابی شده به دلیل عدم دسترسی از هر منبع دیگری ، در ایالات متحده تقاضای زیادی دارند

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

بازیافت نخاله های فلزی

صنعت فولاد آمریکای شمالی در استفاده از بازیافت برای حفظ مواد اولیه و ایجاد فرصت های اقتصادی بسیار جلوتر از هر صنعت مواد ساختمانی دیگر است. "هر ساله ، بازیافت مجدد فولاد باعث صرفه جویی در انرژی معادل انرژی الکتریکی حدود یک پنجم خانوارهای ایالات متحده به مدت یک سال می شود و هر تن فولاد بازیافتی باعث صرفه جویی 2500 پوند سنگ آهن ، 1400 پوند زغال سنگ می شود

نحوه بازیافت نخاله های ساختمانی

بیشتر نخاله‌های ساختمانی تولید شده درایالات متحده  به صورت قانونی در زمین‌هایی که در قوانین فدرال CFR 40 مشخص شده‌است، دفع می‌شوند.شرکت‌ها و شهروندان ایالات متحده به‌طور قانونی سالانه میلیون‌ها تن زباله مربوط به ساختمان را در محل‌های دفع زباله جامد دفع می‌کنند

مدیریت پسماند در مقوله ضایعات ساختمانی به معنای حذف تلفات و ضایعات تا جای ممکن، به حداقل رساندن پسماند و بازیافت و استفاده مجدد از ضایعات است.

منبع