نمای سبز

امروزه با رواج چشمگیر زندگی شهرنشینی ،شهرها روز به روز در حال رشد و گسترش یافتن هستند. این مهاجرت ها و افزایش جمعیت در شهرها مستلزم این است که تعداد مسکن افزایش پیدا کند.در محله ها و خیابان های شهر اغلب شاهد تخریب خانه های قدیمی و تک واحدی هستیم که جای خود را به آپارتمان های چند طبقه و چند واحدی می دهند. در همین راستا پای فضاهای سبز و انرژی های پایدار به ساختمان ها و نمای سبزآن باز شده است. امروز برای زیباسازی فضای شهری شاهد ساختمان هایی با نماهای سرسبز و شاداب و در عین حال مدرن هستیم .

نمای سبز

دیوار سبز یا نمای سبز دیواره‌ای عمودی است که در طراحی نمای ساختمان ها به کار می‌رود. ممکن است تصور کنید که نمای سبز یا دیوار سبز یک ایده مدرن و امروزی است که به تازگی در ساختمان‌ها استفاده می‌شود اما باید بدانید که قدمت این نوع طراحی به سال 1938 میلادی بازمی‌گردد و در همان سال‌ها بر روی نمای موزه‌ای در پاریس نیز از آن استفاده شده است.

نمای سبز در واقع نمایی از ساختمان است که از پوشش گیاهی تشکیل شده است.که به آن دیوار زنده نیز گفته می‌شود.

مزیت‌های اجرای سیستم نمای سبز

  • زیباسازی محیط
  • تصفیه و افزایش کیفیت هوا
  • ایجاد آسایش اقلیمی

انواع دیوار سبز

دیوار سبز به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود:

1.دیوار سبز مدولار

در سیستم نمای سبز مدولار گیاهان از قبل درون پنل‌ها کاشته می‌شوند و سپس بر روی استراکچر و سازه موجود نصب می‌گردند. مدولار بودن این سیستم باعث زیبایی و جذابیت نما خواهد شد.

نمای سبز

2.نمای سبز مطبق

در سیستم نمای سبز مطبق گیاهان خارج از بنا کاشته و رشد داده می‌شوند سپس روی دیوار نصب می‌گردند. این سیستم باعث می‌شود که نمای انعطاف‌پذیرتری داشته باشید و هرگاه لازم شد، باکس‌ها را کم یا زیاد کنید یا در جای دیگری نصب نمایید.

نمای سبز

3.دیوار سبز گسترده

نمای سبز دیوارهای ایستاده و قابل جابه‌جایی هستند. این دیوارها معمولا در سایز کوچک بوده و به راحتی قابل حمل و نقل هستند. این دیوارها را می‌توانید در داخل یا خارج بنا قرار دهید. از این نوع دیوار سبز می‌توان به عنوان پارتیشن نیز استفاده کرد.

که با توجه به نوع ساختمان و نیاز می‌توان بهترین گزینه را از میان آن‌ها انتخاب کرد. برای انتخاب درست از میان این گزینه‌ها باید به شناخت درستی از هر کدام برسید.

معایب سیستم نمای سبز

  • هزینه‌های بالای آن
  • وزن بالای نما
  • سرعت پایین اجرای این نما

چه گیاهانی برای نمای سبز مناسب است؟

این که در نمای سبز چه نوع گیاهانی بکاریم که دوام مناسب را داشته باشد، از اصلی ترین نکات این کار است. گیاهان انتخابی باید در برابر تابش مستقیم آفتاب، سرما، گرما و بارندگی دارای شرایط ایده‌آل و مقاوم باشند. عواملی مانند رطوبت محیط، کیفیت آب، میزان آب دریافتی، شدت نور، شدت باد، ارتفاع خاک و عواملی از این قبیل در انتخاب گیاهان برای دیوار سبز تاثیر بسزایی دارند. هم چنین توجه به تنوع رنگ و فرم و غنای بویایی می تواند بر روی روحیه ی افراد بازدید کننده تاثیر بسیار خوبی بگذارد.

آتریوم

اما محوطه یک ساختمان به عنوان اولین فضایی که بازدید کننده درآن قدم می نهد از اهمیت بسزایی برخوردار است. آتریوم با سابقه تاریخی چند هزار ساله ، به اشکال مختلـف و با سقفی رو باز ، در تمامی اقلیم ها مشـاهده شـده ودر سـده گذشته با سـقف شیشـه ای و ویژگی هـای متفـاوت ، علیـرغم اتــلاف حرارتــی زیــاد و تــداخل شــرایط آسایشــی ، در ساختمان های عمومی برای پذیرش و نشیمن ، تامین روشـنائی داخلی وایجاد فضاهای سبز درونی مورد استقبال قـرار گرفتـه است.

از آنجا کـه آتریـوم هـا از یـک سـو باعث ایجـاد یـک احسـاس همگرایـی و تعامـل و ارتبـاط در فضائی فراخ و دلباز داخلی شده و از سوی دیگر مرز مشترکی را برای اتصـال سـاختمان بـه شـهر پدیـد میاورنـد ، اهـداف معماری پایدار برای ارتقاء کیفیت زندگی شـهری و مشـارکت های مردمی بواسطه آن متجلی میگـردد . در حقیقـت آتریوم هـا همانند سایر اجزاء یک ساختمان در یک روند از جزء به کـل بایــد از اهــداف کالبــدی معمــاری پایــدار تبعیــت نمــوده و عملکردی متناسب با آن داشته باشند.

آتریوم

آتریوم یا فضاهای مسقف احاطه شده با شیشه، با قابلیت نصب سیستم گرمایشی و سرمایشی، این امکان را می دهد که یک آلاچیق در تمام فصول مورد استفاده قرار بگیرد، دارای اسکلت فلزی می باشد و می توان در بدنه آن پنجره و دیوار شیشه ای به صورت تک جداره و دو جداره ریلی و ثابت تعبیه کرد همچنین داشتن سقف شیشه ای در این نوع سازه امکان پذیر می باشد.

آتریوم

آتریوم بسته به اندازه، عملکرد و مکان قرار گرفتنش می تواند نقش های متفاوتی را در فضا ایفا کند.

انواع آتریوم

آتریوم

پدیده گلخانه ای

اشعه خورشید با طول موج کوتاه از جدار شیشه عبور می‌کند و باعث گرم شدن درون فضا می‌شود و هنگام بازتاب به خاطر طول موج بلندش نمی‌تواند از شیشه‌ها عبور کند و باز می‌گردد، این پدیده معمولاً در زمستانها به گرم شدن فضای داخلی کمک می‌کند و در تابستان مناسب نیست.

آتریوم

پدیده اثر دودکشی

این پدیده در اثر همرفت در فضاهای بیرونی صورت می‌پذیرد، هوای گرم و سبک به طرف بالا می‌رود و سعی می‌کند که خارج شود، این باعث می‌شود فشار مثبت در بالای فضا و فشار منفی در قسمت میانی ایجاد شود اگر این هوا نتواند خارج شود، باعث لایه بندی هوا با درجات مختلف دما می‌شود تابش خورشید به دیواره داخلی مقابل آن را گرم می‌کند که سبب گرم شدن هوای مجاور آن می‌شود.

طبقه بندی آتریوم

آتریوم ها را میتوان به چهار فرم کلی طبقه بندی کرد:

1.آتریوم مرکزی (Centralized atrium)

این نوع آتریوم دارای حیاط مرکزی شیشه ای بوده که در مرکز ساختمان قرارگرفته و با یک سقف شیشه ای احاطه شده است.

2.آتریوم نیمه بسته (semi-enclosed atrium)

در این نوع آتریوم ها، فضای شیشه ای در داخل ساختمان واقع شده، اما یک جبهه آن واقع در سطح خارجی بنا می باشد، سقف اینگونه آتریوم ها میتواند شیشه ای نباشد.

3.آتریوم پیوسته (Attached atrium)

در دیواره خارجی بنا واقع میشودو در سه جهت با فضای بیرون در ارتباط است.

4.آتریوم خطی (Linear atrium)

که در منطقه ای ما بین دو بلوک جداگانه با جدار شیشه ای در دو طرف واقع میشود.

آتریوم

مزایای آتریوم

ذخیره انرژی از طریق متعادل نگه داشتن ساختمان

در صورتی که آتریوم دارای ابعاد صحیح، هدایت گرمایی مناسب دیواره ها و پوشش خود باشد و همچنین سایر ویژگی های ساختاری لازم را داشته باشد، می تواند به متعادل سازی هوا و کاهش نیاز به مصرف انرژی در فصول سرد و گرم کند.

متناسب با انواع سبک های دکوراسیون داخلی

ساختار آتریوم های زیبا و دلنشین، نوع و میزان پوشش گیاهی مورد استفاده برای آن، این امکان را فراهم می کند که متناسب با نوع دکوراسیون داخلی و تم موجود، آتریومی کاملا متناسب با ساختار چیدمان و طراحی داخلی فضای مورد نظر، از ساده و مینیمال تا کلاسیک و مدرن و سنتی، طراحی کرد. از این رو آتریوم ها محدود به نوع خاصی از دکوراسیون داخلی برای ساختمان ها نیستند.

روشن سازی ساختمان

آتریوم های زیبا و دلنشین با طراحی اصولی که امکان حداکثر نورگیری را فراهم کنند، می توانند حجم نور قابل توجهی را به داخل ساختمان هدایت کنند. این ویژگی با به کاربردن دیواره ها و سقف هایی با بازتاب بالا نیز افزایش پیدا می کند. این ویژگی سبب می شود انرژی کمتری برای روشن کردن فضای دکوراسیون داخلی در روز به کار گرفته شود.

نمای منحصر به فرد

نمای زیبای آتریوم های زیبا و دلنشین خانگی، مانند اثری هنری عمل می کند که می تواند نقطه محوری دکوراسیون داخلی فضای ساختمان باشد. جلوه آتریوم از پشت دیوار تمام قد شیشه ای منظره ای است که در کمتر فضای داخلی وجود دارد و می تواند نما و تاثیر عناصر طبیعی را در دکوراسیون داخلی شما به خوبی اعمال کند.

طبیعت در قلب ساختمان

آتریوم ها توانسته اند به خوبی نزدیک ترین مجاورت ممکن، بین گیاهان طبیعی و درون ساختمان ها را فراهم کنند. ساختار آتریوم به گونه ای می باشد که گویی یک باغ کوچک و یا حیاط را به فضای داخلی ساختمان پیوند داده است.

فضایی مناسب برای دورهمی ها

در آتریوم های زیبا و دلنشین می توان در صورت وجود مساحت مناسب، از کاناپه، میز و صندلی های سبک و موارد مشابه برای ایجاد فضایی مناسب برای گردهمایی های خصوصی و خانوادگی بهره برد. این مکان در عین اینکه حضور در طبیعت را برای افراد فراهم می کند، دارای فضایی خصوصی و محفوظ تر نسبت به حیاط های خانه ها است و از این رو، راحتی و آرامش بیشتری برای ساکنین به همراه دارد.

آتریوم

کلام آخر

آتریوم ها می توانند در تعریف فضای داخلی منزل شما نقش موثری ایفا کنند. یک آتریوم به طور ذاتی قابلیت این را دارد که فضای بخش های مختلف خانه را حول خود شکل دهد، به عنوان یک فیلتر میان این فضاها عمل کند و مجرای تنفس و نورگیری محیط زندگی شما باشد. این دلایل برای داشتن چنین فضایی در محیط خانه شما کفایت می کند و اگر فاکتورهای دیگر را نیز در نظر بگیریم، می توان گفت که با تعریف آتریوم در محیط زندگی خود، تکه ای از بهشت در زیر پای خود خواهید داشت.

منابع

  1. pooyano
  2. wikipedia
  3. chidaneh
  4. chekadeno
  5. rastaoffice
  6. fa.wikipedia
  7. divarsabz