رشته سازه یکی از گرایش‌های رشته مهندسی عمران به شمار می‌رود. این رشته همواره از پر متقاضی‌ترین رشته‌های مهندسی عمران بوده است. امروزه دانشگاه‌های مهندسی کشور از جایگاه علمی‌ بالایی در سطح ‌جهانی برخوردار هستند. با این وجود، دانشجویانی وجود دارند که به دنبال تحصیل در بهترین دانشگاه‌های رشته سازه هستند. در این مقاله، 3 دانشگاه برتر رشته سازه معرفی شده است. این مطالب به دانشجویانی که قصد ‌مهاجرت از طریق تحصیل دارند کمک می‌کند.

دانشگاه برتر رشته سازه

سیستم رتبه بندی دانشگاه‌ها

رتبه بندی دانشگاه‌ها برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در خارج کشور را دارند بسیار مهم است. هر چه رتبه دانشگا‌ه‌ی بالاتر باشد امتیاز فارغ التحصیلان آن دانشگاه بیشتر خواهد بود. به همین دلیل افراد جهت انتخاب دانشگاه به رتبه علمی‌ آن دانشگاه نیز توجه می‌کنند.

معیار‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها عوامل مختلفی را دربر می‌گیرد. توجه به عوامل علمی‌ مانند ‌میزان مقالات منتشر شده در دانشگاه و رزومه استادان دانشگاه در رتبه بندی لحاظ می‌شود. عوامل ‌رفاهی دانشگاه مانند تس‌ه‌یلات ارائه شده به دانشجو و مناسب بودن محیط دانشگاه از دیگر معیار‌های رتبه بندی محسوب می‌شود. ‌میزان مشارکت دانشگاه در پروژه‌های صنعتی در کنار سایر موارد نیز در این رنکینگ امتیاز آور خواهند بود.

شرکت‌ها و موسسات مختلفی در سرتاسر ‌جهان رتبه بندی دانشگاه‌ها را انجام می‌دهند. رتبه بندی تایمز و کیو اس از معتبرترین این دسته بندی‌ها به شمار می‌رود. این دو موسسه در ابتدا با هم به رتبه بندی می‌پرداختند. اما پس از مدتی همکاری با یکدیگر را قطع کردند. در حال حاضر، هر موسسه شیوه مخصوص خود برای رتبه بندی را دارد.

3 دانشگاه برتر رشته سازه تحت رتبه بندی گیو اس

برای اطلاع از 3 دانشگاه برتر رشته سازه به رتبه بندی کیو اس که از معتبرترین سایت‌های رتبه بندی دانشگاه‌ها است رجوع کرد‌ه‌ایم. در این رتبه بندی لیست دانشگاه‌های معتبر سرتاسر ‌جهان به چشم می‌خورد. با توجه ‌به این لیست 3 دانشگاه برتر رشته سازه به ترتیب زیر خواهند بود.

دانشگاه برتر رشته سازه

رتبه اول: دانشگاه ماساچوست آمریکا، رتبه دوم: دانشگاه ملی سنگاپور و رتبه سوم: دانشگاه برکلی آمریکا.

در ادامه هر دانشگاه و ‌هیئت علمی‌ فعال در آن به صورت مختصر معرفی خواهند شد.

موسسه فناوری ماساچوست، اولین دانشگاه برتر رشته سازه

موسسه فناوری ماساچوست که در کمبریج ایالت ماساچوست واقع شده است، برترین دانشگاه ‌جهان به شمار می‌رود. این دانشگاه با نام اختصاری ام آی تی در سرتاسر ‌جهان شناخته می‌شود. این دانشگاه در سال 1861 و توسط ویلیام بارتون راجرز تاسیس شد.

دانشگاه برتر رشته سازه

در حال حاضر، این دانشگاه 5 دانشکده اصلی، یک کالج و 32 گروه آموزشی دارد. دانشکده علوم، دانشکده فنی مهندسی، دانشکده طراحی و معماری، دانشکده مدیریت و، دانشکده علوم انسانی، هنر و علوم اجتماعی 5 دانشکده اصلی این دانشگاه به شمار می‌روند.

رشته سازه در دانشگاه ام آی تی

دانشکده مهندسی عمران زیر مجموعه دانشکده فنی مهندسی دانشگاه ام آی تی به شمار می‌رود. از گرایش‌های این رشته مهندسی می‌توان به رشته سازه اشاره کرد. تمامی‌ اساتید و کارکنان فعال در دانشکده مهندسی عمران دانشگاه ام آی تی تلاش می‌کنند تا به بهترین نحو به آموزش دانشجویان بپردازند. هدف آن‌ها تعلیم افراد متخصص، محقق، ‌آکادمیک و فعال در صنعت است.

در این دانشکده تلاش می‌شود که علوم از سطح ابتدایی تا بسیار پیشرفته به دانشجویان آموخته شود. همچنین در زمینه طراحی افراد را به کارشناسانی ماهر در طراحی ریزترین تا بزرگ‌ترین اجزا تبدیل می‌کنند.

اعضای ‌هیئت علمی‌ دانشگاه ام آی تی در رشته سازه

دانشکده مهندسی عمران دانشگاه ام آی تی متشکل از اعضای مختلف ‌هیئت علمی‌ است. این افراد در تمامی‌ مرز‌های علم مهندسی عمران و با اهداف مختلف مشغول به کار هستند. اعضای ‌هیئت علمی‌ دانشگاه ام آی تی این مجموعه را به رتبه نخست دانشگاه برتر در رشته سازه رسانده است. در ادامه مقاله اطلاعات اساتید برجسته رشته سازه دانشگاه ام آی تی آورده شده است.

نامOral Buyukozturk
زمینه تحقیقاتمکانیک و طراحی سازه، سازه‌های بتنی مسلح و پیش تنیده، سیستم‌های انرژی هست‌ه‌ای، منحنی شکست، مصالح سیمانی پایدار و مقاوم، دینامیک مولکولی و آنالیز چند بعدی، مهندسی زلزله، پلیمر‌های پلاستیکی مسلح در بازسازی سازه‌ها، کنترل و آنالیز سازه، تست‌های نامخرب
وب سایتweb.mit.edu/liss
اطلاعات تماسobuyuk@mit.edu
نامJohn A. Ochsendorf
زمینه تحقیقاتمهندسی سازه، مبانی توسعه پایدار، دینامیک سازه‌های آجری، ایمنی ترک در سازه‌های آجری، جابجایی سازه و تغییر شکل آن در اثر بار‌های جانبی
وب سایتhttps://web.mit.edu/masonry
اطلاعات تماسjao@mit.edu
نامSerguei Saavedra
زمینه تحقیقاتبررسی تعامل انسان، محیط و سازه‌ها، پایداری سازه در شرایط پویای مختلف
وب سایتhttps://sites.google.com/site/sergueisaavedra/
اطلاعات تماسsersaa@mit.edu

دانشگاه ملی سنگاپور، دومین دانشگاه برتر رشته سازه

دانشگاه ملی سنگاپور از قدیمی‌‌ترین و بزرگ‌ترین دانشگاه‌های سنگاپور به شمار می‌رود. این دانشگاه بیشترین تعداد دانشجو در میان داشنگاه‌های سنگاپور را دارد. این دانشگاه در زمینه‌های پزشکی، مهندسی، علوم سیساسی، علوم اجتماعی و مدیریت از چندین دانشکده مختلف تشکیل شده است.

دانشگاه برتر رشته سازه

رشته سازه در دانشگاه ملی سنگاپور

دانشکده مهندسی عمران متشکل از رشته‌های سازه، زلزله، خاک، مهندسی آب و محیط زیست است. هدف این دپارتمان ساخت آیند‌ه‌ای روشن برای مهندسان عمران است. هدف این دانشکده فراهم نمودن آموزش با کیفیت برای دانشجویان است. با کمک آموزش‌های این دانشکده دانشجویان قادر خواهند بود تا تحقیقات خود را به طور حرف‌ه‌ای ادامه دهند. در این دانشکده تلاش می‌شود که روش‌های نوین تکنولوژی در مهندسی عمران به کار گرفته و اجرا شود. این مجموعه همواره به ارزش‌های خود که شامل خلاقیت، مسئولیت پذیری اجتماعی، تلاش، احترام و اعتماد است پایبند خواهد بود.

اعضای ‌هیئت علمی‌ دانشگاه ملی سنگاپور در رشته سازه

اعضای ‌هیئت علمی‌ هر دانشکده اعتبار علمی‌ و شغلی آن دانشکده به شمار می‌روند. دانشکده عمران دانشگاه ملی سنگاپور به لطف کادر حرف‌ه‌ای خود توانسته است تا به دومین دانشگاه برتر در رشته سازه تبدیل شود. در ادامه به صورت خلاصه به معرفی اعضای ‌هیئت علمی‌ فعال در رشته مهندسی ساز‌ه‌این دانشگاه پرداخته شده است.

نامAng Kok Keng
زمینه تحقیقاتپایداری و ویبره پذیری سازه‌ها، سازه‌های کامپوزیت، محاسبات مکانیکی، روش‌های المان محدود، سازه‌های هوشمند
وب سایتhttps://www.eng.nus.edu.sg/cee/staff/ang-kok-keng/
اطلاعات تماسceeangkk@nus.edu.sg
نامChian Siau Chen, Darren
زمینه تحقیقاتمهندسی زلزله، مدل سازی سانتریفیوژ، بهبود مشخصات خاک، مطالعات می‌دانی شرایط بعد از شکست سازه، تکنولوژی محافظت کننده از سازه، کنترل از راه دور
وب سایتhttps://www.eng.nus.edu.sg/cee/staff/chian-siau-chen-darren/
اطلاعات تماسsc.chian@nus.edu.sg
نامPang Sze Dai
زمینه تحقیقاتمحاسبات مکانیک، سازه‌های هوشمند بتنی و فلزی، طراحی سازه‌ها، طراحی المان‌های سازه جهت افزایش پایداری
وب سایتhttps://www.eng.nus.edu.sg/cee/staff/pang-sze-dai/
اطلاعات تماسceepsd@nus.edu.sg
نامQian Xudong
زمینه تحقیقاتخستگی و شکست در سازه‌های بزرگ ساحلی، ترکیب مدل‌های شکنندگی، سازه‌های کامپوزیت بتنی و فلزی
وب سایتhttps://www.eng.nus.edu.sg/cee/staff/qian-xudong/
اطلاعات تماسceeqx@nus.edu.sg

دانشگاه برکلی، سومین دانشگاه برتر رشته سازه

دانشگاه برکلی واقع در ایالت کالیفرنیا و شهر برکلی است که در سال 1868 تاسیس شده است. این دانشگاه دارای اعتباری بالا در سطح ‌جهانی است. به طوری که طی چند سال جز 5 دانشگاه برتر در تمامی‌ علوم مهندسی به شمار می‌رود. این دانشگاه بیشتر در مقطع لیسانس و ارشد تنوع رشته دارد و رشته‌های مقطع دکترای آن با محدودیت مواجه هستند.

دانشگاه برتر رشته سازه

رشته سازه در دانشگاه برکلی

دانشکده عمران برکلی 50 استاد تمام وقت و 22 استاد مدعو دارد که در مقاطع کارشناسی و ارشد مشغول هستند. دانشکده مهندسی عمران دانشگاه برکلی دارای گرایش‌های سازه، زلزله، مهندسی خاک، مهندسی آب، محیط زیست و توسعه پایدار است. همانند سایر رشته‌های این دانشکده رشته سازه توانسته است به جایگا‌ه‌ی ‌جهانی دست پیدا کند.

اعضای ‌هیئت علمی‌ دانشگاه برکلی در رشته سازه

با نگا‌ه‌ی به لیست ‌هیئت علمی‌ دانشکده عمران برکلی و تحصیلات اعضای آن می‌توان ‌به این نکته پی برد که سطح علمی‌ این دانشکده بسیار بالا است. اعضای ‌هیئت علمی‌ فعال در رشته سازه نیز رزومه‌ها و پروژه‌های خیلی قوی به همراه دارند. در ادامه به صورت گذرا به رزوم‌ه‌این افراد اشاره شده است.

نامRobert L. Taylor
زمینه تحقیقاتمکانیک جامدات، ماشین‌های محاسباتی، روش‌های المان محدود، نرم افزار‌های المان محدود
وب سایتhttp://faculty.ce.berkeley.edu/rlt/
اطلاعات تماسrlt@ce.berkeley.edu
نامTracy Becker
زمینه تحقیقاتدینامیک و طراحی سازه، مهندسی زلزله، عایق‌ها و سایر سیستم‌های پیچیده، استفاده از مواد نوین در طراحی
وب سایتhttps://www.beckerresearch.com/
اطلاعات تماسtcbecker@berkeley.edu
نامMatthew DeJong
زمینه تحقیقاتدینامیک سازه و مهندسی زلزله، ارزیابی و کنترل سازه، سازه‌های آجری، مدل‌های محاسباتی، اثرات سازه بر خاک
وب سایت 
اطلاعات تماسdejong@berkeley.edu
نامFilip C. Filippou                       
زمینه تحقیقاتآنالیز غیر خطی سازه، مهندسی زلزله بر حسب عملکرد جامعه
وب سایت 
اطلاعات تماسfilippou@berkeley.edu
نامDimitrios Konstantinidis
زمینه تحقیقاتدینامیک سازه، مهندسی زلزله، اجزای غیر ساز‌ه‌ای، عایق لرز‌ه‌ای
وب سایت 
اطلاعات تماسkonstantinidis@berkeley.edu
نامJack P. Moehle
زمینه تحقیقاتطراحی و رفتار سازه بر حسب عملکرد سازه‌های بتنی تحت زمین لرزه
وب سایت 
اطلاعات تماسmoehle@berkeley.edu
نامPaulo J. M. Monteiro
زمینه تحقیقاتمصالح ساختمانی، رفتار بتن
وب سایتhttp://monteiro.ce.berkeley.edu/
اطلاعات تماسmonteiro@ce.berkeley.edu
نامKhalid M. Mosalam
زمینه تحقیقاتارزیابی و بازسازی زیرساخت‌های اساسی، مهندسی زلزله، روش‌های ب‌ه‌ینه سازی انرژی، پایداری و تاب آوری سازه‌ها، مکانیک شکست و خستگی، روش‌های تجربی مانند شبیه سازی ترکیبی، ارزیابی عملکرد و سلامت سازه‌ها با کمک ماشین و ابزار‌های تکنولوژی
وب سایتhttp://peer.berkeley.edu/
اطلاعات تماسmosalam@berkeley.edu

جمع بندی

در این مقاله تلاش شده است تا به معرفی 3 دانشگاه برتر در رشته سازه پرداخته شود. در ابتدا معرفی اختصاری از هر دانشگاه و نیز دانشکده‌های مختلف آن به عمل آمده است. در ادامه سعی شده تا به معرفی اعضای ‌هیئت علمی‌ پرداخته شود. زمینه‌های مطالعاتی افراد، اطلاعات تماس و وب سایت آن‌ها در این مقاله گنجانده شده است.

دانشگاه برتر رشته سازه

کاربران برای آگاهی و افزایش اطلاعات خود می‌توانند ‌به این سایت‌ها مراجعه کنند. در ضمن اطلاعات تکمیلی را می‌توان در منابع آورده شده در متن یافت. با مراجعه به سایت کیو اس می‌توان تمام لیست دانشگاه برتر در  رشته سازه را به تفکیک منطقه جغرافیایی مشاهده کرد.

منابع:

https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2021

https://cee.mit.edu/

http://nus.edu.sg/

https://www.berkeley.edu/