مقدمه

گرایش مهندسی سواحل و بنادر و سازه های دریایی ، یکی از زیر گروه های مهندسی دریا و عمران است. با توجه به اینکه بیش از دو سوم کره ی زمین را آب فرا گرفته و از طرفی حدود پنج هزار و هشتصد کیلومتر مرز آبی در شمال و جنوب کشورمان ایران وجود دارد. جایگاه این گرایش به خوبی در سطح ایران و جهان مشخص میگردد. کشتی یکی از اولین سازه های دریایی است که قیمت آن برابر عمر تمدن بشر یعنی بیش از پنج هزار سال است.

جهت پهلوگیری کشتی ها در مناطق ساحلی نیاز به بندر گاه و موج شکن و تاسیسات ساحلی است. از طرفی وجود ذخایر عظیم نفت و گاز در خلیج فارس در مناطق ساحلی و دور از ساحل و همچنین کشف مخازن جدید نفت و گاز در آبهای عمیق دریای خزر ، نیاز هرچه بیشتر به طرح و ساخت سکو های ثابت و شناور را ایجاد کرده است. فارغ التحصیلان، بعد از فراغت از تحصیل زمینه های مختلف و متنوعی برای اشتغال و کار در داخل و خارج از کشور خواهند داشت.

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

معرفی رشته

مهندسی سازه‌های دریایی  ( Marine Structural Engineering or Offshore Structural Engineering)  یکی از رشته‌های زیرمجموعه مهندسی عمران در دوره کارشناسی ارشد و دکتری است که درباره طراحی و ساخت انواع سازه‌های دریایی اعم از ساحلی، فراساحلی و تجهیزات زیر دریا بحث می‌کند. این گرایش در چند سال اخیر و برای اولین بار در دانشگاه های تهران و تربیت مدرس ایجاد شد.

این رشته به طراحی سازه‌های مختلف دریایی مانند انواع سکوها، اسکله‌ها و تأسیسات و تجهیزات بندری می پردازد.

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

گرایش سازه های دریایی

سازه‌های دریایی دربرگیرنده طیف وسیعی از سازه‌ها هستند که با اهداف متنوع و مختلفی احداث می‌گردند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان این سازه‌ها را به سه حوزه  offshore, near shore, onshore  تقسیم نمود.

  • حوزه offshore: به تحلیل و طراحی سازه های دور از ساحل مانند سکوهای نفتی، سکوهای تفریحی و خطوط لوله کف دریا در آبهای عمیق پرداخته می شود.
  • حوزه های onshore  و nearshore : به سازه های ساحلی و نزدیک ساحل اختصاص دارد. که می توان به اسکله های فولادی و بتنی، موج شکن ها و خطوط لوله ساحلی اشاره کرد.

هدف این رشته آموزش افرادی است که با شناخت کافی از اصول طراحی سازه­ ها و نیز آشنایی با سازه های دریایی، دارای توانایی‌های لازم جهت طراحی و نظارت بر اجرای پروژه­ های تخصصی این گرایش بوده و ضمناً توان تحقیقاتی کافی جهت حل مسائلی که در این زمینه­ ها با آن روبرو می­ شوند را دارا باشند.

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

گرایش سواحل

این شاخه از مهندسی به طراحی سازه‌های ساحلی نظیر موج شکن و اسکله و بررسی پاسخ ساحل به تغییرات حاصله می‌پردازد. تاریخ مهندسی سواحل به هزاران سال پیش باز می‌گردد زمانی که نخستین بندرها درامتداد سواحل مدیترانه و خلیج فارس بنا نهاده شد.
امروزه با توجه به افزایش سطح آب دریاها و لزوم حفاظت از سواحل در برابر فرسایش بر اهمیت این رشته از مهندسی افزوده شده‌است.
استفاده از سازه های نرم و سخت به منظور ساخت تفریحگاه ها و  یا احیاء سواحل، حفاظت در برابر طوفان و احداث ساحل مصنوعی از موضوعات مورد بررسی در این رشته است.

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

درسهایی که در گرایش سازه­های دریایی ارائه می­شوند عبارتند از:

(بر اساس آخرین تغییرات سرفصل دروس وزارت علوم)

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس اجباری : 12 واحد
دروس اختیاری : 12 واحد
سمینار : 2 واحد
پروژه : 6 واحد

ریاضی مهندسی، هیدرولیک دریا، دینامیک سازه­ها، ژئوتکنیک دریایی، اجزا محدود، مهندسی سواحل، سکوهای دریایی، طراحی سازه­های متعارف دریایی، اجرای سازه­های دریایی

بطور کلی در گرایش سازه­ های دریایی با دو دسته عمده از مسائل آشنا می­شوید:

1.بنادر و سواحل

 در شاخه بنادر و سواحل با این مسائل آشنا می­شوید: انواع اسکله ها، موج شکن­ها، مطالعات مربوط به رسوب در بنادر، تغییر شکل ساحل تحت اثر امواج، نحوه پخش آلودگی در دریا و ...

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

2.سکوهای دریایی

سکوهای دریایی که عمدتاً به عنوان تاسیسات نفتی و گازی در دریاها استفاده می­شوند. شما با انواع مختلف سکوهای دریایی از جمله ثابت و شناور آشنا می­شوید. عمده­ ترین تفاوت این سازه­ها با سازه­های متعارف بارگذاری و نحوه اجرای آنهاست. به علت قرار گرفتن در دریا این سازه­ها علاوه بر بارگذاری­های متعارف بارهای ناشی از دریا را تحمل کنند که مهمترین آنها امواج هستند. همچنین چون در وسط دریا نمی­توان چیزی را ساخت، این سازه­ها به صورت مدول­های قابل حمل در خشکی ساخته می­شوند و به دریا حمل می­شوند و در آنجا سر هم می­شوند. به همین علت اجرای این سازه­ ها نیز کاملاً متفاوت از سازه­ های متعارف می­باشند.

رشته سواحل ، بنادر و سازه های دریایی

نرم افزارهای مورد استفاده در رشته مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی

  1. نرم افزار Breakwat: برای مدلسازی موج شکن استفاده میشوند.
  2. نرم افزار Sacs: برای طراحی و مدلسازی
  3. نرم افزار Mike21: برای طراحی سکوهای دریایی و مشخصات هیدرودینامیک و هیدرولیکی سواحل و بارگذاری ها استفاده می شود.

رتبه قبولی

رتبه قبولی دررشته مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی در اوایل سالهای تاسیس (اواسط دهه هفتاد) بود،که برای قبولی در دانشگاه تهران به رتبه ­های آنچنانی نیاز نبود؛ با رتبه ۴۰۰-۵۰۰ قبول می­شدند. کم کم این رشته خیلی فانتزی شد و دراوایل دهه هشتاد تا رتبه ۶۰ سازه دریایی دانشگاه تهران پر می­شد. بعد از این دوباره شروع به افول کرد یعنی در سال ۸۳ تا رتبه­های ۱۵۰ قبول می­شدند. در مورد روند فعلی میتوان گفت که قبولی در این گرایش همانند زلزله و خاک است؛ یعنی ساده­تر از سازه و مشکل تر از هیدرولیکی است.

بازار کار و ادامه تحصیل رشته مهندسی سواحل،بنادر و سازه های دریایی

امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترای سازه‌های دریایی در داخل کشور، در دانشگاه های تهران ، علم و صنعت ، تربیت مدرس ، خواجه نصیرالدین طوسی ، سهند تبریز و دانشگاه گیلان وجود دارد. این در حالی است که فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در گرایش‌های سازه یا آب نیز ادامه تحصیل دهند. همچنین گرفتن بورس برای ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز امکانپذیر است.

 از جنبه آینده شغلی، سازه های دریایی مرتبط است با صنعت نفت و گاز، نسبت به سایر گرایش‌های عمران دارای بازاركار بهتر و درآمد بالاتری است. 

فارغ التحصيلان ، جهت تحليل و طراحي سازه هاي دريايي بايد در دفاتر مهندسين مشاور در شهر تهران مشغول بکار شوند و براي کارهاي اجرايي بايد در جنوب و يا شمال کشور مستقرشوند.

بهترین دانشگاههای دنیا در زمینه سازه‌های دریایی

  1. دانشگاه تگزاس امریکا
  2. دانشگاه دلف هلند
  3. دانشگاه NTNU  نروژ
  4. دانشگاه های معتبر ژاپن
  5. دانشگاه های معتبر استرالیا

معروفترین مراکز و شرکتهای فعال

مراکز و شرکتهای فعال در زمینه سازه های دریایی اكثراً دولتی و نیمه دولتی هستند مانند:

(قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا )و زیرمجموعه های آن)، صدرا، ایزوایكو، تأسیسات دریایی و... ازشركتهای خصوصی فعال درزمینۀ سازه های دریایی میتوان به شرکت‌های كیسون،هندسۀ پارس،تهران بركلی،سازه پردازی و ... اشاره كرد.

منابع

  1.  wikipedia
  2. iust
  3. civilmarine