نرم افزار Robot structural نرم‌افزاری بسیار مناسب در تجزیه و تحلیل سازه‌های پیچیده و گسترده است. این نرم‌افزارمحصول شرکت Autodesk است. همچنین جزو مجموعه معماری ، مهندسی و ساخت و سازاست. مجموعه ای اساسی از ابزارهای یکپارچه مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) دسته‌بندی می‌شود.

نرم افزار Robot structural

شرکت Autodesk مشهور به نرم افزاراتوکد است در صورتی که نرم افزار بسیار قوی Robot Structural Analysis Professional 2014 نیزمحصول همین شرکت است.این نرم افزاربا داشتن محیط کاری پویای خود به مهندسان عمران این امکان را می دهد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدلسازی، تجزیه و تحلیل سازه های پیچیده بپردازند.

شرکت سازنده

شرکت Autodesk در سال ۱۹۸۲ به وسیلهٔ جان والکر که جزو تولیدکنندگان AutoCAD بوده‌است بنیان‌گذاری شده‌است. هدف این شرکت طراحی توسط رایانه است. نرم‌افزارهای Autocad وRobot Structural از نرم‌افزارهای این شرکت است. نرم‌افزار Autodesk Robot Structural Analysis Professional ، جزئی از مجموعه نرم‌افزارهای   Autodesk Simulation این کمپانی است. اولین نسخه از این نرم‌افزار در سال ۲۰۰۹ در بازار عرضه شد.

نرم افزار Robot structural

سازه‌های معروف

یکی از سازه‌های معروفی که توسط روبوت ‌استراکچرطراحی شده، استادیوم Natal در کشور برزیل می‌باشد. این استادیوم در سال ۲۰۱۴ که مسابقات جام جهانی فوتبال در این کشور برگزار میشد به بهره‌برداری رسید.به نظرمی‌رسد که در آینده‌ای نه چندان دور، روبوت ‌استراکچر جایگزین نرم‌افزارهایی هم‌چون ETABSوSAFE خواهدشد.

نرم افزار Robot structural

 نرم افزار Robot Structural یک ابزار بسیار عالی در حوزه طراحی سه بعدی است.این نرم افزاردر منابع طبیعی، تولید، مهندسی و ساخت و ساز کاربرد دارد .کاربران با استفاده از آن می توانند تحلیل ساختاری انجام داده و از ابزارهای پیشرفته نرم افزار بهره ببرند. این برنامه ،تجزیه و تحلیل پیشرفته را امکان پذیر می کند.

مهم‌ترین موارد استفاده نرم‌افزار Robot Structure

مش‌بندی خودکار و پشتیبانی از انواع بارگذاری‌ها و ترکیب بارها از مهترین موارد استفاده از این نرم افزار می‌باشد.طراحی و تحلیل تیرهای کامپوزیت  فونداسیون‌های نواری و گسترده به‌همراه شمع را نیز می‌توان به وسیله این نرم افزار انجام داد.با استفاده از این نرم افزار می‌توان  حداقل و حداکثر آرماتور مجاز برای مقاطع بتن‌مسلح را تعریف کرد.

مدل‌سازی تونل باد در طراحی سازه‌های بلند واعمال کنش خاک و سازه در تحلیل سازه‌ها از دیگر موارد استفاده از این نرم افزار می‌باشد.

پشتیبانی از فرمت‌های DWG و DXF و ارتباط با نرم‌افزارهایی مانند STAAD Pro، TEKLA Structures، EATBS و SAP2000 از دیگر فواید این نرم افزار است.

به‌طور کلی امکان طراحی انواع و اقسام اجزایی همچون تیر و ستون و اتصلات سازه‌های فولادی، چوبی و بتنی، سقف، دیوار برشی، پی ساختمان، شمع، شناژ، دیوار حائل، بادبند و… در این نرم افزار وجود دارد.

نرم افزار Robot structural

ویژگی‌های نرم‌افزار Robot Structure

روبوت ‌استراکچر قابلیت‌هایی چون رابط گرافیکی قوی و سرعت بالای طراحی و تحلیل سازه‌ها،را داراست. این نرم‌افزار از آیین‌نامه‌های به روز پشتیبانی می‌کند سازگاری کاملی با نرم‌افزار Autodesk Revit Structure دارد.

هم‌چنین امکان برقراری ارتباط با نرم‌افزارهای Word و Excel هم در روبوت ‌استراکچر نهادینه شده است. کاربر در این نرم‌افزار به بیش از ۴۰ آیین‌نامه‌ی طراحی سازه‌های فولادی و ۳۰ آیین‌نامه‌ی طراحی سازه‌های بتن‌مسلح دسترسی خواهد داشت.

 نرم افزار Robot Structural ازLibrary با بیش از ۷۰ نوع مصالح مختلف و انواع مقاطع فولادی برخوردار است. امکان طراحی انواع سازه‌ها مثل دال‌ها و پی‌ها، طراحی اتصالات فولادی و ارائه‌ی نقشه‌های اجرایی در این نرم افزار در اختیار ماربر قرار می‌گیرد.

از جمله طراحی هایی که توسط  نرم افزار Robot Structural می‌توان انجام داد:

طراحی و تحلیل سازه‌ ساختمانی فولادی، بتنی و چوبی و اجزای آن‌ها

طراحی و تحلیل سازه‌ حجمی مانند بدنه‌ی سدها و پل‌ها

طراحی و تحلیل سازه‌ صنعتی با سیستم قاب سه‌بعدی

طراحی و تحلیل سازه‌ پوسته‌ای مانند سیلوها و مخازن

طراحی و تحلیل خرپاهای سه‌بعدی مانند دکل‌های انتقال نیرو

طراحی و تحلیل خرپاهای دوبعدی

طراحی و تحلیل صفحات مانند دال‌ها

طراحی و تحلیل قاب‌های دوبعدی

طراحی و تحلیل دیوار برشی و تیرهای اسپندرال

طراحی و تحلیل شناژ

اعمال اثر تغییرشکل‌ها در طراحی سازه‌ها

طراحی سازه‌های متقارن محوری

طراحی مقطع با شکل دلخواه و تحلیل حداکثر ظرفیت باربری آن

نرم افزار Robot structural

لینک شدن نرم افزار Robot structural

نرم افزار Robot structural می‌تواند به‌ راحتی به دیگر نرم‌افزارهای شرکت Autodesk وصل شود. تبادل اطلاعات میان روبوت استراکچر و سایر نرم‌افزارهای مورد نیازاز طریق لینک Autodesk Revit Extensions انجام می‌شود. مثلاً برقراری ارتباط میان AutoCAD و روبوت استراکچر، می‌تواند در بهبود آنالیز سازه، مدل‌سازی و انسجام بیشتر جزئیات نهایی پروژه تأثیر قابل قبولی داشته باشد.

همچنین امکان تبادل اطلاعات میان روبوت استراکچر و هر نرم‌افراز دیگر با قابلیت Building Information Modeling وجود دارد. از جمله این نرم‌افزارها می‌توان به Navis Work، STAAD Pro، Revit Structure، TEKLA Structure، SAP2000 و ETABS اشاره کرد. می‌توان به‌راحتی یک ساختمان را در هر کدام از این نرم‌افزارها مدل‌سازی کرد و با یک کلیک ساده آن را به نرم‌افزار روبوت استراکچر انتقال داد و با اعمال تنظیمات لازم به آنالیز و طراحی سازه‌ مورد نظر پرداخت.

روبوت استراکچر به‌ راحتی به نرم‌افزارهای مجموعه Office مانند Excel لینک می‌شود. لینک کردن روبوت استراکچر به این مجموعه برای گرفتن خروجی یا اعمال ورودی و... کاربرد دارد.

نرم افزار Robot structural

بانک‌ اطلاعاتی مفیدی در نرم افزار Robot structural تعبیه شده است که شامل انواع مقاطع فولادی آماده به صورت تیر، ستون، دوبل و… وآیین‌نامه‌های استاندارد مصالح، تحلیل، بارگذاری و طراحی لرزه‌ای پنجاه کشور مختلف است.

همچنین کاربران به‌راحتی می‌توانند به دفترچه‌ی محاسبات این نرم‌افزار ، دسترسی داشته باشند. دفترچه‌ی محاسبات به صورت خودکار بعد از درخواست کاربر در فضای نرم‌افزار در اختیارش قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ کاربران می‌توانند ضوابط آیین‌نامه‌ای کشور خود را نیز در دفترچه‌ی محاسبات وارد کنند.

تحلیل اتصالات در نرم افزار Robot structural

این نرم افزار دارای تنظیمات اختصاصی برای طراحی، آنالیز و مدل‌سازی انواع اتصالات است.

کاربران می‌توانند انواع اتصالات فولادی را بر اساس آیین‌نامه‌های موجود در نرم‌افزار میان تیر و ستون، ستون و ستون، تیر و… تعریف کنند. همچنین امکان طراحی اتصالات مختلف بر اساس پلیت تقویتی، پیچ، جوش، سخت‌کننده یا استیفنر نیز وجود دارد.

در طراحی کف ستون نیز اتصالات مربوطه با جزئیات و دقت بالایی در نرم‌افزارRobot structural طراحی می‌شوند. در آخرین نسخه‌ها‌ی روبوت استراکچر انواع جدید اتصالات فولادی برای مقاطع لوله‌ای نیز به این نرم‌افزار آورده شده است.

همچنین کاربران می‌توانند اتصالات مربوط به تیرهای کامپوزیتی را نیز طراحی کنند. علاوه بر طراحی تیرهای کامپوزیتی ، قابلیت طراحی سقف‌های کامپوزیتی در آخرین نسخه‌ی نرم‌افزارRobot structural تعبیه شده است.

نرم افزار  Robot structural

مقایسه با نرم افزار‌های مشابه

نرم‌افزار روبوت استراکچر ارجحیت بسیاری نسبت به دیگر نرم‌افزارهای هم نوع دارد. نرم‌افزارهای دیگری نظیر ETABS، SAP، SAFE و… نسبت به روبوت استراکچر ساده‌ترند ونمی‌توانند از پس مدلسازی های پیشرفته برآیند. نمی‌توان با استفاده از هیچ‌کدام از این نرم‌افزارها بارگذاری مثلثی انجام داد، در حالی که بارگذاری مثلثی به‌راحتی درنرم افزار Robot structural انجام داد. مهندسین سازه از بارگذاری مثلثلی برای مدل‌سازی بار جانبی خاک به دیوار حائل استفاده می‌کنند.

کاربران با انتخاب گزینه‌ی Auto List در ETABS می‌توانند مقاطع مدنظر خود را از لیست پیشنهادی نرم‌افزار در حین طراحی انتخاب کنند. در روبوت استراکچرانتخاب مقاطع از لیست پیشنهادی با جزئیات بسیار بیشتری فراهم گردیده؛ بنابراین کاربران به‌آسانی طراحی‌های نسبتا پیچیده‌تری را انجام می‌دهند. به‌طور کلی امکان مدل‌سازی کوچک‌ترین اجزای سازه‌ای و غیرسازه‌ای باعث شده تا آنالیز و طراحی در این نرم‌افزار از دقت بالایی برخودار باشد. دقتی که در سایر نرم‌افزارهای مشابه به ندرت یافت می‌شود.

همچنین این نرم‌افزار روش‌های تحلیلی مختلف در اختیار کاربران قرارداده است. از جمله این روش‌های تحلیلی می‌توان به تحلیل‌های خطی گوناگون نظیر تحلیل استاتیکی معادل، تحلیل دینامیکی طیفی، تحلیل دینامیکی پنجره زمانی و نیز تحلیل‌های غیر خطی نظیر تحلیل استاتیکی غیرخطی و تحلیل پنجره زمانی غیرخطی اشاره کرد.

منبع

منبع