زندگی در آپارتمان های شهر های شلوغ ما را در معرض صدا های مختلفی قرار می دهد. یک خواب آسوده، یک عصر دل انگیز با خانواده یا حتی تماشای تلویزیون بدون سرو صدای مزاحم ممکن است برای شما به آرزو تبدیل شده باشد! در این مقاله به بررسی انواع عایق های صوتی می پردازیم.

حتما تا به حال به این فکر افتاده اید که یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنید تا در منزل یا محل کارتان با آرامش به فعالیت های روزمره تان بپردازید.می توانید با استفاده از انواع عایق های صوتی آرامش از دست رفته تان را بازیابید.

عایق صوتی...

عایق کاری صوتی به عملیات استفاده از مصالح با هدف جلوگیری از ورود صوت گفته می شود.امروزه عایق های صوتی در انواع بسیار متنوعی مورد استفاده قرار می گیرند که علاوه بر المانی ساختمانی و مصالح مانند، به عنوان المان هایی روکار در کف، سقف، دیوارها و یا المان های روکاره و دکوراتیو نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق های صوتی روکار:

این نوع عایق ها را بعد از اتمام مراحل ساخت ساختمان ، بدون نیاز به زیرسازی به راحتی می توان انجام داد.

عایق صوتی با ساختار شانه تخم مرغی:
انواع عایق های صوتی
انواع عایق های صوتی

جنس این عایق از اسفنج است که به خوبی صدا را جذب می کند.شکل دندانه ای آن مانع ازپژواک صدا و انتقال صدا به آن سوی دیوار می شود.این نوع عایق ضد حریق و ضد آب نیز هست. از این نوع عایق در استودیو های ضبط صدا که به صورت حرفه ای مشغول به کار هستند استفاده می شود.برای داشتن نمای بهتر می توان روی آن ورق MDF ،چوب یا ورق کامپوزیت کار کرد.

فوم های منشوری(هرمی):

انواع عایق های صوتی

فوم های منشوری مانند فوم ها شانه تخم مرغی دندانه ای شکل هستند وظاهر زیبایی دارند و می توان برای روی کار از آن ها استفاده کرد.

انواع عایق های صوتی

عایق های دکوراتیو:

E:\تولید محتوا\ayegh\colorful-hexagonal-wall-tiles-by-Form-Us-With-Love-soundproofing.jpg

عایق های دکوراتیو همانطور که از اسم شان پیداست علاوه بر عایق کاری صدا ، موجب زیبایی فضای داخلی نیز می گردند.این پنل ها در رنگ ها و طرح های جذاب تولید می شوند و به راحتی میتوان با جا به جا کردن آن ها را دکوراسیون منزل را تغییر داد.

انواع عایق های صوتی

عایق های صوتی توکار:

این نوع عایق های های صوتی در حین ساخت و ساز نصب می شوند.

فوم عایق اکس پی اس:

E:\تولید محتوا\ayegh\IMGxps.jpg

این فوم یک ماده پلاستیکی صلب است.این محصول عایق حرارت و رطوبت نیزمحسوب می شود.این فوم زیست تخریب پذیر است و هیچ گونه گاز مخربی آزاد نمی کند، از این رو به آن فوم سبز نیز گفته می شود.XPS به دلیل دوام بالا و وزن پایین عایقی بسیار کاربردی در پروژه ها محسوب می شود.

Spray applied Polyurethane Foam (SPF9)اسپری های پلی یورتان

انواع عایق های صوتی

این نوع عایق به صورت مایع روی سطح اسپری می شود ، مایعات اسپری به سرعت با یکدیگر واکنش نشان می دهند و تمام سطح را پوشش می دهند وپس از چند ساعت سخت می گردد. این نوع عایق به دلیل قدرت نفوذ عالی ای که داراست به راحتی می تواند درز ها ، شکاف ها ، سطوح منحنی و گوشه ها را پوشش دهد.

انواع عایق های صوتی

پنل های پلی یورتان Polyurethane (PUR )

این عایق ها که آن ها را با نام PUR نیز می شناسند به صورت بسته و صلب ،بی بو و در رنگ زرد تیره یا قهوه ای ، به صورت پیش ساخته تولید می شوند. عایق PUR از نوع عایق های سرد است و در برابر عوامل شیمیایی پایدار است.

انواع عایق های صوتی

عایق لوله:

برای عایق کاری لوله ها می توان از عایق پشم سنگ استفاده کرد که هم به عنوان عایق صوتی کارایی دارد و هم عایق حرارتی. پس می توان با این عایق از یخ زدگی لوله ها در فصل زمستان جلوگیری کرد.نصب عایق لوله بسیار آسان است و نیاز به تخصص ندارد.

انواع عایق های صوتی

فوم پلی اتیلن:

این نوع عایق از پلی اتیلن فشرده و حباب های بسیار ریز هوا تشکیل شده است.پلی اتیلن عایق بسیار خوبی برای صوت، حرارت و رطوبت است.پلی اتیلن ماده ای غیر سمی است و عمر بالایی دارد و در برابر مواد شیمیایی و خوردگی مقاوم است.

انواع عایق های صوتی

این ورق ها به عرض 110 سانتی متر و در رنگ های قرمز، آبی، زرد، سبز و سفید تولید وعرضه می شوند و مزایای بسیار زیادی نسبت به اسفنج های ساده دارند.

عایق اسفنجی ساده:

این عایق ها در مرحله سفت کاری ساختمان نصب می شوند.مزیت عایق اسفنجی وزن بسیار کم آن است و برای کار در فضا های کوچک مناسب است.


منابع :