آشپزخانه، فضایی از خانه است که ما زمان بسیاری را در آن صرف میکنیم، بنابراین کیفیت این فضا میتواند تأثیر قابل توجهی بر حس و حال ما داشته باشد. هنگام تصمیم گیری در مورد دکوراسیون و وسایل آشپزخانه، پرده عنصری است که عموماً کمتر مورد توجه قرار میگیرد. حال آنکه با توجه به نقش کلیدی پنجره در آشپزخانه، انتخاب یک پرده مناسب برای آشپزخانه میتواند هم به لحاظ عملکردی و هم به لحاظ ظاهری در کیفیت دکوراسیون این فضا تأثیر چشمگیری داشته باشد.

در ادامه با مدلهایی از پردههای مناسب برای آشپزخانه آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

1- پردههای مدل «کافه»

در طراحی این مدل پرده از پردۀ کافههای کنار جاده در گذشته الهام گرفته شده است و امروزه یکی از پرطرفدارترین سبکها برای پردۀ آشپزخانه است. برای دوخت این پردهها معمولاً از پارچههایی مانندکتان، پلی استر و حریر استفاده میشود.

برای نصب این نوع پردهها میل پرده در محور وسط یا یک سوم بالای پنجره قرار میگیرد و پرده از آن آویزان میشود. در واقع این نوع پرده تنها بخش پایینی پنجرۀ آشپزخانه را میپوشاند.

پرده مناسب برای آشپزخانه

پردۀ مدل کافه این امکان را ایجاد میکند که از نور طبیعی بهره ببرید و به فضای آشپزخانهتان زیبایی و درخشش میبخشد. اما اگر پنجره آشپزخانه شما ارتفاع کمی دارد یا در جایی قرار گرفته است که نیاز به کنترل حریم خصوصی خود دارید، ممکن است این گزینه برای شما چندان مناسب نباشد. هر چند حتی در این صورت نیز اگر به این سبک علاقه دارید، میتوانید با اضافه کردن والان مسأله دید را حل کنید. علاوه بر این توجه داشته باشید از آنجایی که با استفاده از این مدل پرده( در حالت بدون والان)، بخشی از پنجره پوشانده نمیشود، ممکن است در کنترل گرما و سرمای فضا – که در آشپزخانه مسألهای پراهمیت است- نیز تا حدی مشکل ایجاد شود.

پرده مناسب برای آشپزخانه

2- پردههای والان

پردههای والان قطعههای کوچکی از پارچه هستند که برای پوشاندن بخش بالایی پنجره -برعکس پردههای مدل کافه- مورد استفاده قرار میگیرند. این سبک پردهها معمولاً برای آشپزخانههایی با فضای کانتر(پیشخوان) محدود مناسب هستند. والانها بسته به مدل انتخابی میتوانند جلوهای لوکس و رسمی یا صمیمی و سرزنده ایجاد کنند. اما در حفظ حریم خصوصی عملکرد چندان مناسبی ندارند. در ادامه تصاویری از انواع مدلهای متدوال والان که در آشپزخانه مورد استفاده قرار میگیرند را مشاهده میکنید.

3- پرده های بالا رونده(شیدها)

این پردهها که معمولاً از جنسی نسبتاً سختتر مانند پلی اتیلن و یا پارچههای توری ساخته میشوند و دارای صفحههایی هستند که برای باز و بسته شدن به وسیلۀ یک ریسمان به سمت بالا و پایین کشیده میشوند. پردههای بالا رونده اغلب عایق مناسبی برای گرما و سرما هستند. در ادامه با سه نوع از این پردهها که برای آشپزخانه مناسب هستند آشنا میشوید.

پردههای بالا رونده رومی

پردههای رومی از پر طرفدارترین پردههای بالا رونده هستند که هنگام جمع شدن، به شکل لایهها و چینهایی هم اندازه در میآیند. اگر به دنبال پردهای هستید که برای محافظت از وسایل و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد فضا، اشعۀ خورشید را در آشپزخانه منزلتان تعدیل کند، پردههای رومی میتوانند گزینه مناسبی برای شما باشند. چرا که این پردهها حتی وقتی کاملا باز شده اند، نور خورشید را تا حدی از خودشان عبور میدهند و نور طبیعی فضا را تأمین میکنند، اما از شدت تابش آن میکاهند. چنانچه این مدل پردهها به خوبی با سایر عناصر آشپزخانه منزلتان ترکیب شوند، به فضا جلوهای مدرن و زیبا میبخشند.

پرده مناسب برای آشپزخانه

پردههای بالاروندۀ بامبو

پردههای بامبو معمولاًنسبت به پردههای رومی نور بیشتری را از خود عبور میدهند. این نوع پردهها به فضای آشپزخانه ظاهری گرم و صمیمی میدهند و نگهداری از آنها آسان است. اگر از طرفداران محیط زیست هستید، این نوع پرده که از مصالحی طبیعی و بازیافت پذیر ساخته شده است میتواند انتخابی مناسب برای شما باشد.

پرده مناسب برای آشپزخانه

تنها ضعف این نوع پردهها شکننده بودن و آسیب پذیری زیاد آنها است.

پردههای رولی

اگر به دنبال حفظ حریم خصوصی و در عین حال سادگی هستید، این پردهها میتوانند برای شما مناسب باشند. نصب این پردهها آسان است و با بیشتر سبکهای دکوراسیون در آشپزخانه هماهنگ میشوند. همچنین تمیز کردن پارچۀ آن نیز به آسانی صورت میگیرد. پردههای رولی مبلمان آشپزخانه را از فرسایش به وسیلۀ اشعههای مضر خورشید محافظت می کنند و در عین حال نور طبیعی را به اتاق وارد میکنند.

پرده مناسب برای آشپزخانه

4- پردههایی معمولی با پارچه ظریف

از آنجایی که این نوع پردهها که از پارچههایی سبک و ظریف ساخته میشوند، نسبتاً شفاف هستند و میتوانند نور طبیعی را از خود عبور دهند؛ در عین حال تا حدی حریم خصوصی را نیز حفظ کنند. این پردهها به لحاظ بصری سبک هستند و حس خوبی را به فضای آشپزخانه میدهند. علاوه بر این نصب آنها بر روی هر پنجرهای، با هر اندازهای امکان پذیر و آسان است.

مشکل این نوع پردهها این است که نمیتوانند نقش عایق حرارتی را به خوبی ایفا کنند؛ در نتیجه، موجب گرم شدن بیش از حد فضا در فصلهای گرم، و سرد شدن آن در فصل های سرد میشوند.

پرده مناسب برای آشپزخانه

5- پردههای بلند(از سقف تا کف)

اگر در آشپزخانه منزلتان فضای کافی و پنجرهای دارید که زیر آن صفحۀ پیشخوان قرار نمیگیرد، میتوانید از این نوع پردهها استفاده کنید. ارتفاع این پردهها عموماً از محل نصب میل پرده تا کف در نظر گرفته میشود؛ میتوانید ارتفاع این پردهها را کمی بیشتر در نظر بگیرید تا بخشی از آن بر روی کف بیاید. اما به خاطر داشته باشید که با به کار گیری این روش در آشپزخانه ممکن است به نظافت دائمی پرده نیاز پیدا کنید.

پردههای بلند میتوانند سقف اتاق را مرتفعتر جلوه دهند؛ بنابراین استفاده از آنها در خانه هایی که سقف کوتاهی دارند موجب میشود فضا وسیعتر و دلبازتر به نظر بیاید.

پرده مناسب برای آشپزخانه

منبع:

  • homedecorbliss.com/types-of-kitchen-curtains/
  • * مطلب تهیه شده ترجمهای دقیق و تحت الفظی از مطلب اصلی نیست و متناسب با مخاطب و خانههای ایرانی، تغییراتی در آن ایجاد شده است.