بهتر است بدانید که از مینیمالیسم تا حداکثر گرایی و از کلاسیک تا معاصر ، روش های مختلفی برای طراحی سرویس بهداشتی شما وجود دارد. تمامی این موارد طبق سلیقه و انتخاب های شما انجام می گیرد. با این وجود نیاز به برنامه ریزی دقیق برای استفاده بیشتر از فضای موجود، جزو الزامات می باشد. لازم به ذکر است که قبل از درنظرگرفتن اصول طراحی سرویس بهداشتی، باید برنامه ریزی کاربردی برای ایده و طراحی خود داشته باشید.

اصول طراحی سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی یک محیط عملیاتی و بسیار پرکاربرد می باشد که باید طبق اصول خاصی طراحی شود. ایده های زیادی برای استفاده از کاشی و رنگ برای ایجاد فضایی که می خواهید در آن وقت بگذارید وجود دارد. تمامی این ترکیب ها و توجه به جزئیات باعث می شود تا محیطی اصولی و خاص طراحی شود.در واقع علاوه بر رعایت اصول طراحی سرویس بهداشتی باید به زیباتر کردن این محیط نیز اهمیت داد.

امروزه طراحی های سرویس های بهداشتی بسیار متفاوت می باشد.این تنوع گاهی به اندازه ای چشمگیر است که می تواند بعنوان یک طرح خاص و منحصربفرد ارائه شود.سرویسهای بهداشتی در اندازه ها و سبک های مختلفی وجود دارند. اهمیت دادن به اصول طراحی سرویس بهداشتی ، می تواند بعنوان گام مثبتی برای طراحی این فضا در نظر گرفته شود.برای آشنایی با این اصول با ما همراه باشید.

اصول طراحی سرویس بهداشتی
طراحی سرویس بهداشتی

وان حمام

استحمام از زمان مصریان باستان وجود داشته است . اما احتمالاً این رومی ها هستند که به ساخت خانه های حمام خود شهرت بیشتری دارند. در واقع یک رابطه روانشناختی کامل در پشت غریزه ما وجود دارد که تمایل داریم تا خود را در یک حالت طبیعی و شناور همانند وان حمام رها کنیم. اما به جز روانشناسی ، از وان غالباً به عنوان نقطه کانونی حمام نیزاستفاده می شود. توجه داشته باشید اگر از یک حمام سنگ مرمر دست ساز فانتزی استفاده می کنید ،می توانید آن را به عنوان قطعه مرکزی حمام قرار دهید. در این حالت وان حمام تمام توجه را به سمت خود جلب خواهد نمود.

خرید وان حمام

گزینه اساسی برای خرید وام حمام راحت بودن آن است.طراحی حمام باید متناسب با دید و روحیه کاربر انجام گیرد. طراحی سرویس بهداشتی شما می تواند در مقایسه با موارد مشابه متفاوت باشد. این تفاوت می تواند هم  از نظر مواد و هم از نظر شکل ظاهری باشد.در حقیقت طراحی می تواند از نظر سبک فردی متفاوت در نظرگرفته شود.برای افرادی که از نظر مالی مشکلی ندارند می توانند حمامی شگفت انگیزو بسیار خاص طراحی نمایند.زیرا هم اکنون هزینه های سرویس بهداشتی و از جمله وام حمام به مراتب بیشتر است. این هزینه در صورت استفاده از سنگهای مرمر بیشتر و البته زیباتر از حد معمول خواهند بود.

به فضای سرویس بهداشتی خود استراحت دهید

حمام غالباً به گونه ای طراحی می شود که در کمترین فضای ممکن قرار گیرد.این در حالیست که بیشتر افراد هنوز هم می خواهند وان ، دوش جداگانه ، روشویی دوقلو و توالت فرنگی داشته باشند. بهتر است به فضای خود کمی استراحت دهید.

فقط در صورت وجود فضای کافی ، از وان در فضای سرویس بهداشتی خود استفاده نمائید. در غیر این صورت ، بهتر است حداقل استفاده را از فضای موجود کنید.توجه داشته باشید که کاربر به فضای کافی برای ایستادن ، خشک شدن و چرخش به اطراف نیاز دارد. بنابراین طراحی تان باید بگونه ای باشد که فرد در فضای موجود ، احساس راحتی و آرامش نماید.در نظر داشته باشید که اگر این فضا  پر از وسایل باشد ، ممکن است احساس خفگی و ناراحتی کنید.

به فضای سرویس بهداشتی خود استراحت دهید
فضای سرویس بهداشتی

استفاده از فضای ذخیره سازی مناسب

به هم ریختگی زیاد لوازم بهداشتی ، ممکن است از جذابیت فضای کار شما بکاهد.علاوه بر آن می تواند کار خوب شما را در ایجاد فضای آرام خنثی نماید. بهتر است واقعیت را بپزیرید و از فضاهای ذخیره سازی مناسب در حمام و دستشویی استفاده نمائید. استفاده از فضای ذخیره سازی مناسب می تواند فضایی دلنشین و خاص به فضای شما بدهد. نکته اصلی این است که به آنچه برای ذخیره سازی نیاز دارید فکر کنید و سپس به طور مناسب طراحی کنید. بعضی چیزها بهتر است در کشو ، بعضی در کابینت آینه دار و بعضی دیگر در کابینت نگهداری شوند. نحوه عملکرد محلول های ذخیره سازی را به عنوان بخشی از کل اتاق در نظر بگیرید.

درباره جزئیات فکر کنید

در صورت عدم دقت در جزئیات ، حتی سرویس های بهداشتی با گرانترین وسایل می توانند از هم گسیخته به نظر برسند. این عدم تطابق چهره ای زشت به فضای سرویس بهداشتی شما خواهد داد. بنابراین بهتر است قبل از هر کاری درباره جزئیات فکر کنید تا بتوانید سرویس بهداشتی بسیار زیبا و شیکی طراحی نمائید. یک پرده حمام شیشه ای می تواند زاویه بسیار زیبایی ایجاد نماید.اهمیت دادن به اصول طراحی سرویس بهداشتی ، می تواند نتیجه ای شگفت انگیز داشته باشد.

استفاده از کاشی در سرویس بهداشتی

کاشی یکی دیگر از گزینه های اصلی در سرویس بهداشتی می باشد.برای استفاده از کاشی مناسبترین کار اینست که یا کل دیوار را کاشی کنید یا سطح  خاصی از دیوار را با کاشی بپوشانید. همچنین می توانید قسمتی از دیوار سرویس بهداشتی را با کاشی و نصف دیگر را با گچ بپوشانید تا نمایی متفاوت و زیبا ایجاد نمائید. به هر حال استفاده از کاشی در سرویس بهداشتی جزء جدایی ناپذیر این فضا به حساب می آید.

استفاده از کاشی در فضای سرویس بهداشتی
استفاده از کاشی

اطمینان از طراحی عملکردی سرویس بهداشتی

قبل از هر چیزی بهتر است از طراحی عملکردی سرویس بهداشتی اطمینان حاصل کنید. سرویس های بهداشتی از جمله فضاهای پرکاربرد در فضای خانه و یا هر فضای دیگری می باشند . از اینرو اهمیت دادن به این امر و اصول طراحی سرویس بهداشتی ، می تواند نتیجه ای مثبت به همراه داشته باشد.توجه به نوع عملکرد و نور و فضای مناسب از ضروریات طراحی سرویس بهداشتی می باشد که باید اهمیت زیادی برای آن قائل شد.

وجود یک سرویس بهداشتی غرق در آینه ،علاوه براینکه بسیار زیباست می تواند هوشمندانه نیز باشد.سردوش در بیشتر حمام ها و طبق اصول تعریف شده  در قسمت بالای آینه ها قرار می گیرد.این در حالیست که کاسه توالت الزاما و طبق همین اصول در زیر آینه ها قرار خواهد گرفت.

 توجه به جزئیات در طراحی سرویس بهداشتی

در طراحی حمام خود به عنوان یک سری از صفحات افقی و عمودی فکر کنید. صفحات زمین، صفحات دیوار، صفحات کاشی، صفحات شیشه‌ای مانند قفسه‌ها یا صفحات حمام. تمامی این گزینه ها برای داشتن یک سرویس بهداشتی ضروری می باشد. توجه به جزئیات در طراحی سرویس بهداشتی می تواند نتیجه ای شگفت انگیز به همراه داشته باشد.عدم توجه به این موضوع نیز می تواند ناهنجاری عجیبی درفضای شما بوجود آورد.

 استفاده از نور طبیعی در سرویس بهداشتی

اغلب اوقات اتاق خواب ها بعنوان بهترین محل در خانه هستند. در طراحی منزل، همواره سعی شده است تا اتاق خواب ها در بهترین محل و نما قرار گیرد. اتاق خواب ها اصولا دارای پنجره های بزرگ هستند. این در حالیست که در طراحی سرویس بهداشتی از نور زیادی استفاده نمی شود. اما بهترین کار اینست که در طراحی سرویس بهداشتی از نور طبیعی استفاده کنید.استفاده از نور طبیعی در سرویس بهداشتی می تواند فضایی متفاوت تر و دلبازتر به شما بدهد. بنابراین سعی کنید در طراحی این فضا بگونه ای عمل کنید که از نور طبیعی (پنجره) بهره مند شوید.

توجه داشته باشید که نور روز می تواند شگفت انگیزترین ذره بین فضا باشد.این امر به ویژه در حمام های کوچک بسیار مهم می باشد. شدیدترین نور روز از بالا می آید ، بنابراین نصب چراغ های سقفی غالباً راهی عالی برای غرقاب کردن اتاق با نور است.لازم به ذکر است که برای این منظور اغلب از دیوارها برای استفاده وسایل و تزئینات صرفه جویی می کنند.

استفاده از نور طبیعی در فضای سرویس بهداشتی
استفاده از نور طبیعی

 استفاده از نور مصنوعی

ما قبلاً به نور روز اشاره کردیم. اما بسیاری از حمام ها به راحتی پنجره ندارند. ما الزاما در هر حالت مجبور به استفاده از سرویس بهداشتی هستیم.از اینرو باید محیطی به دور از تاریکی طراحی نمائیم. در چنین شرایطی که امکان بهره مندی از نور طبیعی وجود ندارد، استفاده نور مصنوعی بسیار حیاتی می باشد.

نکته ای که وجود دارد اینست که بسیاری از افراد تمایل دارند بسیاری از کارهای خود ، همچون آرایش کردن را در سرویس بهداشتی انجام دهند. در نتیجه در صورت عدم نورکافی در این فضا، با مشکلات عدیده ای روبرو خواهند شد. یک منبع نور پنهان که از زیر آیینه پدیدار می شود ، راه حل عملی برای روشن شدن فضای سرویس بهداشتی می باشد.در نتیجه درخشندگی قابل قبولی برای محیط فراهم می کند.

 ارائه نقطه کانونی

بسیاری از حمام‌ها با رنگ های ثابت سفید و کرم طراحی شده اند. این رنگ ها جزو رنگ های اصلی برای این فضا می باشد.  اما اگر می‌خواهید سرویس بهداشتی خود را هیجان‌انگیزتر کنید، به یک نقطه کانونی نیاز دارید. برقراری تعادل برای هر سرویس بهداشتی ،کاری بسیاردشواراست. اینکارمی تواند جهت ارائه نقطه کانونی مهم تلقی شود. یک راه عالی برای لذت بردن از این فضا، انتخاب ویژگی های اساسی است که مناسب مقیاس اتاق می باشد. این کار می تواند توسط یک آیینه برجسته، کاشی و یا یک رنگ کلیدی ارائه شود.

اصول کلی برای طراحی سرویس بهداشتی

اصول کلی برای طراحی سرویس بهداشتی شامل موارد زیر می باشد.

طرح سرویس بهداشتی عمدتا به وسیله دو چیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. سیستم لوله‌کشی موجود و فاصله توصیه‌شده برای هر برنامه حمام (مانند سینک، حمام و حمام و غیره). لوله کشی موجود عمدتا محل نصب وسایل را تعیین می کند. تنظیم مجدد لوله‌کشی معمولا بسیار دشوار است، به این دلیل که اغلب گران هستند.البته شما در هنگام طراحی یک خانه جدید، آزادی بیشتری دارید.اما در نظر داشته باشید حتی در آن زمان ممکن است متوجه شوید که چیدمان های خاصی برای اتصال به سیستم لوله‌کشی آسان‌تر و کارآمدتر وجود دارند.

با رعایت دستورالعمل های کلی برای طراحی یک سرویس بهداشتی ایمن و راحت، بی شک به نتایج کارآمدتری دست خواهید یافت. در واقع با در نظر گرفتن این ابعاد و اصول توصیه شده ، شانس بیشتری خواهید داشت.این موقعیت برای جلوگیری از اشتباه در طراحی فضای نامناسب و غیر عملی می باشد.

استفاده از نور مصنوعی در سرویس بهداشتی
استفاده از نور مصنوعی

مبانی لوله کشی

مبانی لوله کشی یکی از اصول طراحی سرویس بهداشتی می باشد.در ابتدا لوله کشی می تواند پیچیده و مرموز به نظر برسد. این مهم قابل درک است زیرا لوله ها معمولاً به گونه ای نصب می شوند که شما هرگز آنها را نمی بینید. اما وقتی آن را خراب می کنید ، هیچ چیز مرموزی در مورد آنها وجود ندارد. در واقع ، شما دو شبکه لوله در خانه دارید . یک شبکه تحت فشار که آب سرد و گرم را وارد می کند . و دیگری سیستم انتقال آب کثیف (تخلیه) می باشد.

شناخت فاصله توصیه‌شده

متاسفانه یک استاندارد و فرمول واحد ،جهت یک طرح کارآمد برای سرویس بهداشتی وجود ندارد. اما این استاندارد می تواند برای مثلث آشپزخانه وجود داشته باشد. بنابراین پاسخ درباره استاندارد شناخت فاصله توصیه‌شده برای هر برنامه که قصد نصب آن را دارید، نهفته‌است. این استانداردها برای کمک به شما در طراحی فضایی وجود دارد که امکان جابجایی ایمن و راحت را فراهم می کند. آنها مقررات ساختمانی یا الزامات قانونی نیستند . اما بهتر است آنها را به عنوان راهنما در طراحی اولیه در نظر داشته باشید.

موقعیت توالت

موقعیت توالت می تواند عاملی اساسی در تعیین چیدمان باشد. دلیل این امر این است که شما به یک اتصال مستقیم بین توالت و لوله خاک نیاز دارید. به عبارت دیگر ، توالت باید در محلی که لوله خاک قرار دارد نصب شود. داشتن فضایی برای حریم خصوصی در حین طراحی بسیار پسندیده می باشد. بنابراین  بهتر است توالت و بقیه سرویس بهداشتی از هم جدا شوند. برای این حالت ، اغلب از یک دیوار شیشه ای مات استفاده می کنند.این دیوار شیشه ای علاوه بر زیبا کردن فضای سرویس بهداشتی، می تواند بعنوان جداکننده ای خوب عمل نماید.

در معرض دید قرار گرفتن توالت یکی از گزینه های منفی در سرویس های بهداشتی می باشد. این امر یکی دیگر از دستورالعمل های معمول در اصول طراحی سرویس بهداشتی می باشد.حتی المقدور سعی کنید طراحی خود را بگونه ای انجام دهید که به محض باز شدن در، توالت بعنوان دید اصلی قرار نگیرد.اگرچه در حمام های کوچک اجتناب از این امر غیرممکن است. اما بهتر است تا جای ممکن تمام تلاش خود را بکنید تا این ایده را پیاده سازی نمائید.

نحوه قرار گرفتن موقعیت توالت
موقعیت توالت

منابع

https://homedesigntutorials.com/2018/09/17/bathroom-design-principles/

https://www.houzz.com/magazine/8-golden-rules-of-bathroom-design-stsetivw-vs~122570028