کودک شما بیشتر وقت خود را در اتاقش می گذراند،از اینرو این مکان تاثیر به سزایی در شکل گیری شخصیت او دارد.فرزند شما در اتاق کودک استراحت، بازی و رشد می کند.اگر دوست دارید طراحی اتاق کودک تان به نحوی باشد تا در آن احساس آرامش و راحتی داشته باشد تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

در ابتدا توجه کنید که این اتاق یک کودک است. کودک می خواهد در این اتاق به بازی و جنب و جوش بپردازد. از طرفی مرتب نگه داشتن این اتاق با وسایل زیاد دشوار است.پس بهتر است اتاق را با وسایل بیهوده پر نکنید.

نکات کلیدی طراحی اتاق کودک

فضا های خلاقانه در اتاق ایجاد کنید

اتاق کودک تان را به چند قلمرو تقسیم کنید. یک قسمت تخت خواب ،یک قسمت برای مطالعه و انجام تکالیف و یک قسمت زمین بازی و ... . به او بیاموزید که وسایلش را در قسمت مربوطه قرار دهد و هر کاری را در مکان خودش انجام دهد.

فضا های خلاقانه در اتاق ایجاد کنید

سرویس خواب اتاق کودک

برای انتخاب سرویس خواب به جنسیت و سن فرزندتان توجه کنید و این را در نظر بگیرید که تا چه سنی از آن استفاده کند.دراور و کمدی انتخاب کنید که کشو و قسمت های زیادی داشته باشد تا تمام وسایل فرزندتان را در خود جای دهد تا در همان ابتدا منضبط بودن را فراگیرد. یک میز تحریر و کتابخانه ی کوچک در نظر بگیرید تا تکالیف مدرسه اش را آنجا انجام دهد.

سرویس خواب اتاق کودک

پارچه های مورد استفاده در اتاق کودک

 از پارچه های با الیاف طبیعی در اتاق کودک تان استفاده کنید.بچه ها پوست حساسی دارند، بنابراین بهتر است برای ملحفه، رو تختی ، رو بالشی، پرده و ... از پارچه های غیر مصنوعی استفاده کنید. سعی کنید ملافه های انتخابی با رنگ دکوراسیون اتاق همخوانی داشته باشد.

پارچه های مورد استفاده در اتاق کودک

از وسایل موجود برای تزئین بهره بگیرید

به راحتی می توانید از وسایل موجود برای تزئین اتاق کودک تان استفاده کنید; عروسک ها را از سقف بیاویزید، از عکس های مورد علاقه ی فرزندتان در تزئین اتاقش استفاده کنید، به عنوان مثال; عکس های خاطره انگیز روز های اردو و مسافرت. تقدیر نامه های آموزشی و ورزشی اش را به دیوار بیاویزید تا مشوق و مایه ی افتخار او باشد.

از وسایل موجود برای تزئین بهره بگیرید

نور

نور طبیعی اثری انرژی بخش و مثبت بر همه افراد به خصوص کودکان دارد.نور خورشید فضای اتاق را دلنشین و دلباز می کند.نور طبیعی فضای اتاق را برای مطالعه ایده آل میکند و انرژی لازم را برای انجام تکالیف کودک تان را مهیا می کند.نور مصنوعی هیچگاه جای نور طبیعی را پر نمی کند جهت پنجره در اتاق کودک اهمیتی ویژه دارد. از طریق آن نور شمالی به داخل می تابد و شادابی و سحرخیزی را به بار می آورد. ارتفاع پنجره طوری باشد که کودک تان به راحتی بتواند بیرون را نگاه کند اما باید نرده های محافظ برای پنجره در نظر بگیرید.

نور

چراغ خواب های زیبا

اکثر کودکان از تاریکی هراس دارند و به همین دلیل دوست ندارند در اتاق تنها بخوابند. بهتر است از چراغ خواب های ملایم در اتاق کودک بهره بگیرید تا فضای اتاق را اندکی روشن کند. می توانید چراغ خواب را کمی تزئین کنید تا با وسایل اتاق همخوانی ایجاد کند.

چراغ خواب های زیبا
چراغ خواب های زیبا

محیطی امن ایجاد کنید

کودکان هنگام بازی بی احتیاط اند، باید تا حد امکان فضا را برای کودک تان امن کنید کودکان دوست دارند هنگام بازی رو زمین دراز بکشند و بخزند در نتیجه کف اتاق باید نرم باشد تا دست ها و پا های کودک دلبندتان آسیب نبیند. در انتخاب وسایل اتاق کودک توجه داشته باشید که وسایل نرم و با گوشه های گرد باشد تا فرزندان را هنگام بازی خطری تهدید نکند.

محیطی امن ایجاد کنید

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

از طرح ها و رنگ های مرتبط با جنسیت فرزندتان استفاده کنید. به عنوان مثال تم رنگ آبی و سفید بسیار برای طراحی اتاق پسرانه مناسب است.از طرح های اسپورت و ورزشی در تزئین اتاق کودک می توانید بهره بگیرید.یک قالی با طرح انیمیشن مورد علاقه ی فرزندتان ایده ی خوبی است.

دکوراسیون اتاق خواب پسرانه
دکوراسیون اتاق خواب پسرانه

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

برای دکوراسیون اتاق دخترتان نیز از رنگ های دخترانه استفاده کنید. دستتان برای انتخاب رنگ باز است. رنگ های صورتی، سفید،یاسی و ... را می توانید انتخاب کنید. پوستر های انیمیشن مورد علاقه دخترتان را به دیوار بزنید و عروسک های مختلف را از سقف آویزان کنید.

دکوراسیون اتاق خواب دخترانه
دکوراسیون اتاق خواب دخترانه

تاثیر رنگ در روحیه کودکان

شما فرزند خود را بهتر از هر کسی می شناسید، رنگ دکور اتاق کودک تان را مطابق را شخصیت و روحیه کودکان انتخاب کنید.

اگر فرزند بیش فعالی دارید پیشنهاد میکنیم از رنگ های آرام و ملایم مثل آبی ،سفید و سبز در دکوراسیون داخلی اتاق استفاده کنید تا در آن احساس آرامش کند .اگر فرزندتان گوشه گیر، آرام و منزوی است رنگی پر انرژی و شاد مثل قرمز و نارنجی انتخاب کنید تا روحیه و شخصیت او را دگرگون کند.

تاثیر رنگ در روحیه کودکان
Design Of A Childrens Room For A Girl And A Boy
تاثیر رنگ در روحیه کودکان

سخن آخر اینکه بگذارید فرزندتان نیز درموارد بالا نظر بدهد تا هنگام حضور در اتاق احساس رضایت کند. همچنین با کودکان خود به قدرکافی وقت بگذرانید; هیچ چیز جای محبت پدر و مادر را برای بچه ها پر نمی کند.

منابع

https://www.offdecor.com/%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-HJZ83

https://www.bartarinha.ir/fa/news/181135/%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9

https://www.chetor.com/84535-%D8%AF%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9/