فرانک گری (Frank Gehry) با نام کامل فرانک اوون گِری (Frank O. Gehry) معمار معروف آمریکایی در 28 فوریه 1929 میلادی در خانواده ای یهودی در تورنتو زاده شد. او که چندان مورد حمایت پدرش نبود و همواره به دلیل سبک زندگی نامتعارفش سرزنش می شد ، سرانجام با حمایت های مادرش در سال 1947 به کالیفرنیا رفت و در حین کار و فعالیت در یک شرکت حمل و نقل، به تحصیل در کالج لس آنجلس پرداخت. بنابراین جدال شغل ، درآمد ، امرار معاش با علاقه ، هنر و معنویت در زندگی فرانک گری نیز دیده می شود. در این مقاله به زندگی نامه فرانک گری خواهیم پرداخت.

پس از دوران کالج...

وی پس از دوره کالج در راستای علاقه اش به ساخت ماکت های خیال انگیز به هدف خود رسید و در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در رشته معماری مشغول به تحصیل شد. پس از اینکه در سال 1954 از دانشگاه فارغ التحصیل گردید مدتی از معماری کناره گیری کرد و به کارهای متفرقه نظیر کار در ارتش آمریکا مشغول شد. علت این امر از طرفی گریز گِری از اتمسفر خشک دانشگاه ها با انبوهی از نظریات ساختارمند بود که روح ساختارشکن و خلاق گری را محدود میکرد. از طرفی نیز همین امر با توجه به نظریه "دلتای یادگیری" موجب پیشرفت گری در معماری شد. چرا که وقتی وی در سال 1956 همراه نخستین همسر خود آنیتا سایندر برای تحصیل در رشته معماری دانشکده هاروارد به ماساچوست سفر کرد ، خلاقیت وی به شکل قدرتمندتری متولد شد. و البته حاصل چنین خلاقیتی ترک تحصیل در دانشگاه هاروارد بود. از اولین کارهای وی ، که هزینه اش با فروش "Easy Edges" تامین می شد ، خانه ای شخصی برای همسرش در سانتامونیکا بود. در دهه 80 وی در حال کسب شهرت شگفت انگیزی بود و مهمترین آثارش را خلق کرد.

فرانک گری
شکل ۱

فعالیت‌های معماری فرانک گری

پس از ترک تحصیل دانشگاه هاروارد، فرانک گری دوباره به کالیفرنیا برگشته و یک نام برای خود جهت را‌ه ‌اندازی خط مبلمان مقوایی شکل با نام ” لبه های آسان و ساده” انتخاب نمود. قطعات لبه های آسان از لایه های مقوایی راه راهی دست سازی می شد که در سالهای بین 1969 تا 1973 بفروش می رفت. گِری با پول عاید از فروش لبه های آسان برای همسرش در سانتا مونیکا یک منزل ساخت. مدل عوض شده بیشتر خانه هایی ییلاقی موجود با فولاد راه راهی و نرده‌های زنجیری، و به طور مؤثر تقسیم خانه با نورگیرهای زاویه دار را شامل می شد. طراحی آوانگارد گِری معماری جهان را جلب توجه نموده و دامنه کاری خود را در جهت راه اندازی ارتفاعات پیش برد. او در دهه 1980 به منظور منظم فعالیت خود را در جنوب کالیفرنیا شروع نمود.

معروفترین آثار معماری او:

  1. موزه گوگنهایم در بیلبائو
  2. سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس
  3. خانه رقص پراگ
  4. طراحی ساختمان های مسکونی و شخصی و آسمان خراشی در خیابان اسپروس نیویورک و برج اپوس هنگ کنگ

سبک شناسی....

وی در طول دوره کاری خود هرگز محدود به تنها یک سبک نبود و در سبک های منعطف و سیالِ فولدینگ ، دیکانستراکشن و پرش کیهانی هنرنمایی میکرد.

بنای سانتامونیکا مانند بسیار دیگر از نمونه کارهای گِری، نمونه ایی از سبک ساختارشکنی، یک زیبایی شناسی پساساختارگرانه است که با چالش پارادایم های طراحی پذیرفته شده همراه است که با ایده آل مدرنیستی فرم تبعیت از کارکرد در تناقض است.

گِری بیشتر به خاطر انتخاب مصالح از مواد غیرمعمول و همچنین فلسفه معماری شناخته شده است. این زیبایی شناسی هارمونی گِری را به عنوان شاخص ترین طراحان دهه های اخیر شناسانده است. بسیاری از منتقدان از کار گِری ایراد وارد کرده با این حال، طرح هایش از دغدغه های محتوایی متفکرانه نیستند و گاها بهترین استفاده از فضای شهری قابل دسترس را ایجاد نمی کند.

طرحی پر هزینه...

فرانک گری با وجود طرح های پیچیده و بلند پروازانه خود برای حرفه و تخصصش به بودجه معروف است. یک نکته مستتثنی در این بودجه بندی موفق پروژه تالار موسیقی والت دیزنی بود که بودجه آن به بیش از صد و هفتاد میلیون دلار رسید و طرح دعاوی در یک دادگاه پرهزینه مطرح شد.

آثار معماری فرانک گری

  • طراحی گالری و بازسازی موزه فیلادلفیا
  • مرکز ray و Maria Stata موسسه تکنولوژی ماساچوست در کمبریج ماساچوست ۲۰۰۴
  • مجتمع مسکونی Siedlung Goldstein از فرانک گری
  • ساختمان Chiat/Day در ونیز کالیفرنیا ۱۹۸۵-۱۹۹۱
  • مرکز آمریکایی در پاریس فرانسه ۱۹۹۴
  • نشریه دی نویه Zollhof در دوسلدورف آلمان ۱۹۹۹
  • موزه هنر فردریک وایزمن در دانشگاه مینه سوتا در مینیاپولیس، مینه سوتا ۱۹۹۰
  • مجموعه خرده فروشی Edgemar در سانتا مونیکای کالیفرنیا ۱۹۸۴
  • معماری ساختمان لوئی ویتون
  • غرفه پست merriweather و دفتر مرکزی شرکت Headquarters در مریلند کلمبیا ۱۹۷۴
  • موزه طراحی ویترا در آلمان ۱۹۸۹
  • مدرسه قانون Loyola در لوس آنجلس کالیفرنیا ۱۹۷۸-۲۰۰۲
  • معماری ساختمان Biomuseo
  • آزمایشگاه تکنولوژی پیشرفته آیووا، در دانشگاه آیووا شهر آیووا ۱۹۸۷-۱۹۹۲
  • مرکز هنرهای تجسمی در دانشگاه تولدو در اوهایو ۱۹۹۳
  • El Peix

در ادامه مقاله به بررسی زندگی نامه فرانک گری از مفاخر معماری جهان به آثار ایشان می پردازیم.

ماهی غول پیکر طلایی...

این ماهی طلایی غول پیکر تبدیل به یکی از نمادهای بارسلونا پس از المپیک شده است و به نظر می رسد که در آب های مدیترانه به چشم می خورد. نور خورشید در مقیاس های این مجسمه منعکس شده است که بر روی خط ساحلی Marina المپیک و سواحل بارسلونا قرار دارد.مجسمه سازی از مصالح بافته شده از نوارهای فولادی ضد زنگ طلایی پشتیبانی شده توسط یک ساختار فلزی ساخته شده است، فرم ملایم و ظریف آن با رنگ شدید طلای آن. اثر متقابل بین اشعه خورشید و پوست باعث بروز مقیاس ها می شود، بسته به شدت نور، و شکل آلی این مجسمه گسترده را تشدید می کند. ماهی را می توان از Barceloneta Beach و Marina المپیک دیده، و تبدیل شده است یکی از  مشهور ترین نشانه های نمادین شهر .

 زندگی نامه فرانک گری
شکل ۲

خانه رقص

خانه رقص یا ساختمان رقص یا زنجبیل و فرد اسم مستعار داده شده به ساختمان ملی-Nederlanden در مرکز شهر پراگ، جمهوری چک طراحی شده توسط معمار کانادایی آمریکایی فرانک گری در همکاری با کرواسی معمار چچن ولدو میلونیچ در یک قطعه روستای خالی (جایی که ساختمان قبلی در زمان بمب گذاری پراگ در سال 1945 نابود شده بود.

 زندگی نامه فرانک گری
شکل ۳

Case Western Reserve University

ساختمان Gehry در محوطه Case Western Reserve با نام پیتر ب. لوئیس، مدیر اجرایی و رئیس بیمه پیشرو، نامگذاری شده بود که یک پروژه 62 میلیون دلاری با 152000 فوت مربع فضا بود. لوئیس و گری یک حرفه حرفه ای و شخصی داشتند که قدمت آن را به لوییس فرستاد تا گری را برای ساخت خانه اش، که هرگز ساخته نشده بود، نگذارند.

 زندگی نامه فرانک گری
شکل ۴

اعتقاد گری:

من آثار هنرمندان را نگاه میکنم و هنر را به مثابه وسیله‌ای برای الهام خودم میپندارم و سعی میکنم تحت تأثیر هیچ فرهنگی نباشم و در هر کاری روشهای جدید را جستجو میکنم. برای من قانون و قاعده محدود کننده وجود ندارد و اصولا مرزی بین درست و نادرست نمیدانم.

 زندگی نامه فرانک گری
شکل ۵

مدال آزادی

در سال ۲۰۱۶ گری موفق به دریافت مدال آزادی ریاست جمهوری از باراک اوباما شد.

 زندگی نامه فرانک گری
شکل ۶

در این مقاله به بررسی زندگی نامه فرانک گری از مفاخر معماری جهان پرداختیم.


منابع