آشپزخانه یکی از فضاهای پرکاربرد و اساسی در هر منزلی به شمار می رود. بنابراین آشنایی با مبانی آشپزخانه چند منظوره و کاربردی و استفاده از المان های مناسب ، می تواند فضایی دلنشین و مناسب با روحیه اهالی هر خانه ایجاد نماید. این در حالیست که بسیاری از طراحان و معماران در تلاش هستند تا با در دست داشتن دانش و آگاهی کافی درباره مبانی طراحی منزل ، آشپزخانه ای زیبا و کاربردی طراحی نمایند.

طراحی چند منظوره خانه این امکان را به اعضای خانواده می دهد که از حداکثر فضای موجود بهترین استفاده و بهره را ببرند. در واقع با توجه به فضای کوچک خانه های امروزی ، این کار می تواند بسیار کاربردی و اساسی باشد. آشپزخانه قطعاً یكی از فضاهایی است كه خانم ها بیشترن زمان خود را در آن سپری می کنند. در اینجا چند روش برای استفاده بیشتر از فضای خود و ایجاد یک آشپزخانه چند منظوره موثر آورده شده است. بنابراین پیشنهاد می  کنیم برای آشنایی با مبانی آشپزخانه چند منظوره و کاربردی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

1- طرح اولیه

اولین قدم در دستیابی به یک آشپزخانه چند منظوره ، مشخص کردن طرح اولیه و چیدمانی است که قصد دارید از آن استفاده نمائید. گزینه‌های زیادی برای طراحی هر خانه ای  وجود دارند، ازطرح U شکل (همانند نعل اسب ترکیب شده از سه یا دو دیوار) و طرح L – شکل (با دو دیوار مجاور)  گرفته تا گالری دوگانه و منازل دوبل. این طراحی ها می تواند طبق سلیقه و شخصیت هر شخصی متفاوت باشد. یکی از طراحی هایی که برای فضای آشپزخانه در نظر گرفته می شود استفاده از طرح ها و نقشه باز است.

در حقیقت با رفتن به یک آشپزخانه با نقشه باز ، می توانید آشپزخانه خود را به مرکز خانه تبدیل نمائید. در این نوع نقشه دیوارهای جدا کننده ای وجود نخواهد داشت و اتاق نشیمن یا ناهار خوری در طراحی آشپزخانه  ادغام خواهند شد و فضایی یکپارچه و بسیار دلباز ایجاد خواهد شد. به این ترتیب ، همه اعضای خانواده در یک فضای باز قادر به آشپزی و معاشرت با خانواده و دوستان خود خواهند بود.

2-نورپردازی در فضای آشپزخانه

نورپردازی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید در آشپزخانه  اهمیت زیادی برای آن قائل بود. با انتخاب درست و مناسب نورپردازی در فضای آشپزخانه می توانید لذت آماده کردن و سرو کردن یک غذای بینظیر در فضای گرم و صمیمی خانواده را دوچندان نمائید.

نورپردازی و استفاده مفید از نور در آشپزخانه
نورپردازی در آشپزخانه

3-طرح های چند منظوره

اگر قصد دارید آشپزخانه ای رویایی داشته باشید ، بهترین گزینه استفاده از طرحهای چند منظوره است. برای اینکار و جهت استفاده کاربردی از آشپزخانه  خود ، می توانید آن را با چند صندلی بار شیک به مکان غذاخوری عالی تبدیل کنید. همچنین شما می توانید از یک سینک ظرفشویی و گاز در فضای آشپزخانه استفاده نمائید . توجه داشته باشید که  باید جهت هماهنگ کردن و دسترسی سریعتر به وسایل موجود در محیط آشپزخانه باید تعاملی بین آنها برقرار باشد. بعنوان مثال باید ماشین ظرفشویی نزدیک به سینک ظرفشویی قرار بگیرد. در صورت داشتن محدودیت در فضای آشپزخانه خود بهترین راه حذف موارد غیرضروری و استفاده از موارد ضروری می باشد.

4-اختصاص قفسه مخصوص نوشیدنی

در مواردی که بیرون رفتن از خانه برایتان دشوار باشد براحتی می توانید فضایی همچون رستوران و بار در محیط آشپزخانه ایجاد نمائید. برای اینکار اطمینان حاصل کنید که نوشیدنی های خود را در بهترین شرایط نگه داشته اید. شما می توانید یک قفسه ذخیره سازی نوشیدنی و شراب را در فضای آشپزخانه خود قرار دهید . با نگهداری نوشیدنی هایتان در دمای مناسب ، آنها با رعایت تمام موارد بهداشتی سالم می مانند و در هر زمانی می توانید با خاطری آسوده از آنها استفاده نموده و لحظات خوشی را در کنار خانواده سپری نمائید. در واقع اختصاص قفسه مخصوص نوشیدنی می تواند جلوه ای زیباتر و شیک تر به آشپزخانه شما بدهد.

استفاده از طرح های چند منظوره و کاربردی در فضای آشپزخانه
طرح های چند منظوره

5-استفاده از قفسه های باز

برای درک بیشتر این مسئله قصد داریم این مبحث را با یک مثال ساده  بیان کنیم.
حالتی را در نظر بگیرید که دستانتان خمیری شده و نیاز به افزودن کمی نمک یا روغن بیشتر به غذای در حال آماده دارید. در چنین مواقعی ، به جای اینکه اثر انگشت خود را روی تمام کشوهای کمد و کابینت زده و آنها را کثیف کنید ، بهتر است ، مواد مورد علاقه خود را در قفسه های باز قرار دهید.هم اکنون استفاده از قفسه های باز در بسیاری از آشپزخانه ها به یک طرح محبوب و البته بسیار کاربردی تبدیل شده است . بنابراین شما می توانید علاوه بر دسترسی سریع به موارد ضروری جلوه ای زیباتر و متفاوت تر به آشپزخانه خود بدهید. توصیه می شود در صورت استفاده از چنین طرحی ،همه موارد ضروری خود را در دسترس قرار دهید.

استفاده از قفسه های باز در آشپزخانه
استفاده از قفسه های باز

6-یک میز کوچک تهیه کنید

اگر فضای کمی دارید ، یک میز می تواند تا حد زیادی کمک کند تا آشپزخانه شما چند منظوره شود . این مکان عالی برای نشستن مهمانان ، نگه داشتن یک کاسه میوه یا حتی در صورت لزوم به عنوان منطقه آماده سازی غذا گزینه مناسبی می باشد. بنابراین بهتر است در چنین مواقعی یک میز کوچک تهیه کنید و از فضای خود لذت ببرید.

7-استفاده از کمد ذخیره سازی

وجود یک کمد برای نگهداری وسایل خشک و پرکاربرد می تواند آرزوی هر بانویی باشد. وجود کمدی که که بتوان تمام پاستا ، برنج ، بیسکویت ، مربا و مواد غذایی کنسروی خود را به خوبی در آن سازمان دهی کنیم. بنابراین برای ذخیره مواد ضروری آشپزخانه خود ، مطمئن شوید که فضای ذخیره سازی زیادی دارید. به علاوه ، شما می توانید توستر ، دستگاه قهوه و مجموعه لیوان های خود را نیز در آنجا قرار دهید. استفاده از کمد ذخیره سازی، راهی عالی برای مرتب و کم نظیر نمودن آشپزخانه می باشد.

کمد ذخیره سازی

8-استفاده از لوازم خانگی هوشمند

با توجه به پیشرفت تکنولوژی استفاده از لوازم خانگی هوشمند می تواند به مراتب کار شما را راحت تر کند. این در حالیست که سطح پخت و پز شما بواسطه استفاده از وسایل هوشمند تا حد قابل قبولی بالا می رود. می توانید وسایل هوشمند را به آشپرخانه خود وارد نمائید. یکی از این لوازم هوشمند استفاده از یخچال فریزرهای هوشمند می باشد که می توانند وسایل ضروری شما را فریز کرده و تا تاریخ انقضا خنک نگه دارند بدون اینکه خراب شوند.این یخچال های هوشمند قبل از تاریخ انقضا و طبق برنامه ای که به گوشی شما متصل می شود شما را در جریان تاریخ انقضای مواد یخچالیتان قرار می دهد.

9-انتخاب کاشی مناسب برای آشپزخانه

انتخاب کاشی مناسب برای آشپزخانه می تواند برای هرشخصی بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد. نکته ای که وجود دارد اینست که این انتخاب  می تواند نشانگر شخصیت و روحیه اعضای آن خانه باشد. در واقع هر فردی با انتخاب هایش می تواند شخصیت و روحیات خود را به دیگران انتقال دهد. شما براحتی می توانید رنگها و طرحها را مخلوط کرده و یا به دنبال الگوهای جایگزین دیگری رفته و یا از دوغاب های کاملا متضاد استفاده کنید تا زیبایی دوچندانی به آشپزخانه خود بدهید. انتخاب سبک مناسب هنگام خرید کاشی می تواند یک چالش باشد. این سبک انتخابی همواره گزینه مناسبی برای شروع است ، زیرا انتخاب نوع ایده آل کاشی واقعاً به مکانی که قصد استفاده از آن را دارید بستگی دارد.

کاربرد کاشی و سرامیک در آشپزخانه

در نظر داشته باشید که کاشی ها و سرامیک ها در اکثر موارد در طرح های آشپزخانه و حمام استفاده می شود. کاشی های چینی که هم برای دیوارها و هم کف مناسب هستند ، در طرح ها و شکل های بسیار متنوعی نیز موجود هستند و نگهداری آنها آسان است. می توان آنها را عملاً در هر مکانی استفاده کرد ، این مزیت نسبت به سبک های سرامیکی در فضای باز ، مناطق مرطوب و اتاق هایی با کف زیاد بسیار مناسب می باشد .نکته ای که هنگام خرید کاشی باید به خاطر بسپارید این است که سرامیک روی دیوارها بسیار مناسب است. این در حالیست که ابزارهای چوبی برای کف و همچنین مصارف خارجی می تواند انتخاب بهتر و شیک تری باشد.

کاشی و سرامیک در آشپزخانه چند منظوره
کاربرد کاشی و سرامیک در آشپزخانه

10-استفاده از جزئیات ظریف

استفاده از جزئیات ظریف می تواند زیبایی آشپزخانه شما را دو چندان کند. کاشی های شیشه ای رنگی و موزاییک ها گزینه های بسیار مناسبی برای دیوارها باشند ، با این حال توصیه می کنیم از آنها در کف استفاده نکنید. آنها نه تنها به راحتی خاک می گیرند ، بلکه به اندازه مواد دیگر مقاوم نیستند. در عوض ، آنها را به عنوان جزئیات در یک طرح بزرگتر بچسبانید ، به عنوان مثال می توانید از آنها  برای برجسته کردن مناطقی ، مانند  حاشیه ها یا اطراف حوض  استفاده کنید و یا از آنها در حمام و جهت قرار دادن وسایل حمام و پرزرق و برق کردن  آن مکان استفاده نمائید. توجه داشته باشید که تمیز کردن و نگهداری آنها نیز بسیار آسان می باشد. اندازه این کاشی ها معمولاً کوچکتر هستند ،از اینرو نیاز به دوغاب بیشتری دارند .

11-یک باغ گیاهان در آشپزخانه

استفاده از گیاهان سرسبز در آشپزخانه علاوه بر تسکین روحیه ، می تواند یک راه حل عالی برای دسترسی به محصولات تازه و سالم باشد. علاوه بر آن می تواند در وقت شما جهت مراجعه به بازار و خرید سبزیجات ضروری بسیار موثر باشد.وجود یک باغ گیاهان در آشپزخانه ،یک روش بدون دردسر و چند منظوره برای ترکیب فرم و عملکرد این فضا می باشد.

استفاده از گیاهان در آشپزخانه

در این مقاله ، مباحثی مهم و کاربردی درباره مبانی آشپزخانه چند منظوره و کاربردی بیان گردید که می تواند کمک شایانی به شما در طراحی یک آشپزخانه زیبا و شگفت انگیز دهد. نظرات خود را با ما درباره این مقاله در میان بگذارید.


منابع

https://www.grundig.com/ktchnmag/blog/discover-5-multifunctional-kitchen-design-ideas-for-spring/

https://thesethreerooms.com/kitchens/6-ways-to-create-a-multi-functional-kitchen/
https://thesethreerooms.com/kitchens/buying-tiles-where-to-start/